خبری بد برای سیاست ترکیه/ اردوغان بیمار است

نشریه فارن پالسی در مطلبی با عنوان "شاید اردوغان برای تداوم رهبری ترکیه بیش از حد بیمار است" نوشت:  اسناد و مدارک هر چه بیشتری حاکی از آن هستند که رئیس جمهوری ترکیه بیمار است و این ممکن است خبر بدی برای عرصه سیاست ترکیه باشد.

از سال ۲۰۱۹ کارشناسان، خبرنگاران و مجریان نظرسنجی که به حوزه ترکیه می‌پردازند، به انتخابات سراسری بعدی این کشور چشم دوخته‌اند که برای سال ۲۰۲۳ برنامه‌ریزی شده است. دلیل آن احتمالا این است که حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه در جریان انتخابات محلی سال ۲۰۱۹ این کشور شاهد شکست‌های تحقیرآمیز نامزدهایش برای شهرداری‌های شهرهای بزرگ و پرجمعیت ترکیه از جمله استانبول بود.

طبق این گزارش، از زمان آن انتخابات تاکنون، نظرسنجی‌های منظم فاش کرده‌اند که محبوبیت حزب عدالت و توسعه با وجود تسلطی که بر نهادهای سیاسی و رسانه‌های ترکیه حفظ کرده، کاهش یافته است. حسب گفته‌ها و اتفاقات به نظر می‌رسد رجب طیب اردوغان اقبالش را به ویژه در میان جوانان از دست داده است.

راه‌حل مناقشه شمال‌غرب، مماشات یا ضربه فنی؟/در اکوایران ببینید:

فارن پالسی در ادامه این مطلب خود خاطر نشان ساخته است: شاید اردوغان در آستانه انتخابات ۲۰۲۳ واقعا آسیب‌پذیر شده باشد اما این آسیب‌پذیری لزوما به آن صورتی که اکثر مردم فکر می‌کنند، نیست. نشانه‌هایی وجود دارند مبنی بر اینکه شاید او اصلا برای اینکه مجددا برای انتخابات نامزد شود بیش از حد بیمار باشد. در ماه‌های اخیر چند ویدیو منتشر شده که در آنها به نظر می‌رسد این رهبر ترکیه وضعیت جسمی خوبی ندارد. برخی از آنها واضح‌تر از بقیه هستند و آنها مجموعا پرسش‌هایی مشخص را درباره سلامت اردوغان مطرح می‌سازند.

در ادامه این گزارش آمده است: به عنوان مثال در یکی از این ویدیوها رئیس جمهوری ترکیه ظاهرا حین عبور از یک پلکان نیاز به کمک همسر و یک دستیارش پیدا می‌کند. در ویدیوی دیگری هم به نظر می‌رسد او به هنگام راه رفتن در محل مقبره مصطفی کمال آتاتورک، بنیانگذار ترکیه موسوم به "آنیت کبیر" مشکل پیدا کرده و این پا و آن پا می‌کند. و در یک ویدیوی دیگر که ماه ژوئیه گذشته توجه زیادی به خود جلب کرد، به نظر می‌رسد اردوغان در جریان یک سخنرانی تلویزیونی مناسبتی برای اعضای حزب عدالت و توسعه، بخشی از حرف‌هایش را از قلم می‌اندازد و صحبتش قطع می‌شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.