جبهه متحد جدید علیه چین

به نوشته الجزیره، درحالی‌که آشکارا نامی از چین در اظهارات رهبران این چهار کشور یا در بیانیه مشترک آنها به میان نیامده، اما در این بیانیه بر رفتارهای مبتنی بر قانون در منطقه‌ای سخن به میان آمده که چین تلاش دارد در آنجا به شکلی اقتدارگرایانه اعمال نفوذ و اعمال قدرت کند. رهبران «کواد» گفتند: «ما با هم متعهد می‌شویم که نظم آزاد، باز و مبتنی بر قوانین را ترویج دهیم که ریشه در حقوق بین‌الملل دارد، با فشار و تهدید سازگاری ندارد تا به این وسیله امنیت و رفاه در هند و اقیانوس آرام و فراتر از آن تقویت شود.» رهبران «کواد» همچنین از دولت‌های جزیره‌ای کوچک به‌ویژه در منطقه پاسیفیک حمایت کردند تا انعطاف‌پذیری اقتصادی و زیست‌محیطی خود را افزایش دهند. افزون بر این، این ۴ دموکراسی خواستار این شدند که کره شمالی بر سر برنامه موشکی و هسته‌ای خود به دیپلماسی روی آورد؛ درحالی‌که پیونگ یانگ گفته تا زمانی که تحریم‌ها لغو نشود، چنین نخواهد کرد. این رهبران همچنین به دنبال گام‌هایی برای گسترش واکسیناسیون جهانی در برابر کرونا شدند و از تصمیم هند برای از سرگیری صادرات واکسن در ماه اکتبر استقبال کردند. پس از این ملاقات، سوگا به خبرنگاران گفت که کشورها توافق کردند در زمینه واکسن، انرژی پاک و فضا همکاری کنند و هر سال نشست سران را برگزار کنند.

به نوشته الجزیره، در آغاز این نشست، بایدن برنامه بورسیه‌ای را اعلام کرد که بر اساس آن به دانشجویان این چهار کشور اجازه می‌دهد تا در رشته‌های علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات (STEM) در دانشگاه‌های ایالات‌متحده تحصیل کنند. رئیس‌جمهور آمریکا گفت که کشورها «برای مقابله با چالش‌های اصلی عصر ما، از کرونا گرفته تا آب و هوا و تا فناوری‌های نوظهور گرد هم می‌آیند.» بایدن در سخنرانی افتتاحیه خود در این نشست افزود: «ما می‌دانیم چگونه کارها را انجام دهیم و آماده مقابله با چالش‌ها هستیم.» موریسون هم اظهارات بایدن را تکرار کرد و از تلاش چهار کشور برای تولید یک میلیارد دز واکسن که اوایل امسال اعلام شده بود، استقبال کرد. موریسون گفت: «ما به هند و اقیانوسیه آزاد و باز اعتقاد داریم؛ زیرا می‌دانیم که این یک منطقه قوی، پایدار و مرفه را برایمان به ارمغان می‌آورد.»

«کواد» که به‌طور رسمی به «گفت‌وگوی امنیتی چهارجانبه» معروف است در منطقه هند و اقیانوسیه به‌عنوان وزنه‌ای مقابل چین در نظر گرفته می‌شود. رهبران آن برای اولین‌بار به‌طور مجازی در ماه مارس ملاقات کردند. کیمبرلی هالکت، یکی از خبرنگاران الجزیره در کاخ سفید گفت: «آنچه این چهار رهبر برای بحث درباره آن در اینجا حضور دارند، چین است و نفوذ روزافزون چین در همه ابعاد زندگی، نه فقط برای کشورهای مربوطه بلکه در سراسر جهان کاملا احساس می‌شود.» اوایل روز جمعه، چین از این گروه به‌عنوان گروهی «انحصاری» انتقاد کرد و گفت که این گروه «محکوم به شکست است». نشست چهارجانبه در حالی برگزار می‌شود که واشنگتن تاکید بیشتری بر مشارکت در منطقه هند و اقیانوس آرام دارد. افزون بر این، در اوایل ماه جاری میلادی بود که دولت بایدن یک «پیمان امنیتی» با انگلستان و استرالیا منعقد کرد. اتحاد جدید با عنوان« AUKUS » به واشنگتن و لندن اجازه می‌دهد که به کانبرا در خرید زیردریایی‌های هسته‌ای کمک کنند. چین به‌شدت «آکوس» را محکوم کرد و آن را «تهدیدی بسیار غیرمسوولانه بر ثبات منطقه‌ای» نامید. مقام‌های آمریکایی می‌گویند «آکوس» و «کواد» بر این است که همکاری میان متحدان را افزایش دهد و علیه هیچ کشوری نیست.