بین ۲۴ ژوئیه و ۹ سپتامبر، نرخ کامل واکسیناسیون در ایالات متحده حدود ۴درصد افزایش یافت؛ درحالی‌که در همان دوره ژاپن سطح خود را تا ۲۵درصد افزایش داد؛ جهشی که اندازه جمعیت کاملا واکسینه‌شده این کشور را دو برابر کرد. با استفاده از دزهای تولیدشده توسط فایزر، مدرنا و آسترازنکا، ژاپن روزانه بیش از یک‌میلیون دز واکسن را تزریق می‌کند، حدود ۳۰۰هزار دز بالاتر از میانگین ایالات متحده است؛ حتی اگر جمعیت ایالات متحده بیش از ۶/ ۲برابر جمعیت ژاپن باشد.

در ژاپن موارد ابتلا از ۲۳هزار و ۸۳ مورد در ۲۵ ماه آگوست به ۱۱هزار و ۳۴۷ ابتلا در روز جمعه رسید. این در حالی است که همزمان با برگزاری المپیک در ژاپن در ماه‌های ژوئیه و آگوست، موراد ابتلا افزایش چشم‌گیری پیدا کرده بود. در ایالات متحده هم موارد ابتلا از اوایل ژوئیه روند افزایشی داشته است. به گزارش «Our World in Data»، کانادا در میزان واکسیناسیون در بین کشورهای گروه ۷ پیشتاز است و تا روز پنج‌شنبه تقریبا سه‌چهارم جمعیت آن حداقل تا حدی واکسینه‌ شده‌اند. فرانسه، ایتالیا و بریتانیا با درصدهای بین ۷۰ تا ۷۳ در رتبه‌های بعدی قرار دارند. نرخ آلمان کمی جلوتر از ژاپن است و حدود ۶۵درصد است. منحنی واکسیناسیون ایالات متحده از زمان افزایش اولیه در نیمه اول امسال، هنگامی که واکسن برای اولین‌بار به‌طور گسترده در دسترس قرار گرفت، به‌طور چشم‌گیری افزایش یافت. اما حالا این روند کند شده است. بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده حالا برای واکسیناسیون ۸۰ میلیون آمریکایی که واجد دریافت واکسن هستند، تلاش می‌کند و دستور داده است تا دوسوم کارکنان آمریکایی علیه ویروس کرونا واکسینه شوند که از آن جمله می‌توان به کارکنان امور بهداشتی و اکثریت قریب به اتفاق کارمندان و کارگران فدرالی اشاره کرد.

این در حالی است که جمهوری‌خواهان مخالف اجباری شدن واکسیناسیون کارکنان هستند و خواستار عقب نشستن بایدن از این دستور هستند. در این راستا تلاش‌های تازه‌ای از سوی قانون‌گذاران، فرمانداران و سایر مقامات جمهوری‌خواه صورت گرفته است تا دستور جو بایدن را به چالش بکشند. مثلا برایان کمپ، فرماندار جورجیا گفته است که این اقدام برای این ایالت کاملا غیرقانونی است و از آن دفاع نخواهد کرد. تد کروز، سناتور جمهوری‌خواه اهل تگزاس نیز در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: اقدام بایدن برای اجباری کردن واکسیناسیون کارکنان فدرالی کاملا غیرقانونی است.» در ایالات متحده جریان‌های ضد واکسن حضوری فعال دارند و عمده این افراد در شبکه‌های اجتماعی فعال هستند و فضا را علیه واکسیناسیون کرده‌اند. برای همین در هفته‌های اخیر روند واکسیناسیون در آمریکا به‌شدت آهسته شده و روند ابتلا سیر صعودی داشته است؛ به‌گونه‌ای‌که فائوچی، مسوول کنترل بیماری کرونا در آمریکا گفته است، به‌زودی در برخی از ایالت‌های آمریکا پزشکان باید برای زنده ماندن بیماران دست به انتخاب بزنند.