به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی و پایش آثار اقتصادی کرونا به نقل از رویترز، تصمیم به تزریق دز سوم واکسن کرونا در این کشورها نابرابری در پاسخ به همه‌گیری را منعکس می‌کند، به‌طوری‌که کشورهای ثروتمندتر، برنامه ایمن کردن شهروندان خود در برابر گونه دلتا را تقویت می‌کنند.

رئیس‌جمهور فرانسه اعلام کرد که کشورش برای توزیع دز سوم واکسن کرونا به سالمندان و افراد آسیب‌پذیر از ماه سپتامبر (شهریور) اقدام خواهد کرد. دولت ماکرون در تلاش است برنامه واکسیناسیون در فرانسه را تقویت کند؛ زیرا این کشور با موج چهارم شیوع ویروس و اعتراض‌های خیابانی به سیاست‌های کرونایی دولت مواجه است.

وزارت بهداشت آلمان نیز اعلام کرد که این کشور قصد دارد از ماه سپتامبر به بیماران دارای نقص ایمنی، افراد کهنسال و ساکن خانه‌های سالمندان دز سوم را تزریق کند. در این میان، نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرده است که افراد مسن‌تر در سرزمین‌های اشغالی دز سوم واکسن را دریافت می‌کنند. او تاکید کرد که تصمیم اسرائیل برای تزریق دز سوم واکسن فایزر/ بایون‌تک به افراد بالای ۶۰ سال، اطلاعات مهمی را در مورد مبارزه با گونه دلتای کرونا به جهان ارائه می‌دهد.

این در حالی است که تدروس آدهانوم، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت روز چهارشنبه خواستار توقف تزریق دز سوم واکسن تا دست‌کم پایان ماه سپتامبر (مهر) شد و گفت استفاده کشورهای ثروتمند از عرضه واکسن جهانی، غیرقابل قبول است. براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، کشورهای دارای درآمد بالا تقریبا ۵۰دز واکسن برای هر ۱۰۰نفر را در ماه می ‌(اردیبهشت) تجویز کردند و این رقم از آن زمان به بعد دو برابر شده است. اما کشورهایی با درآمد پایین فقط توانستند ۵/ ۱دز برای هر ۱۰۰نفر تجویز کنند که دلیل آن کمبود عرضه واکسن بوده است.

آدهانوم گفت: نگرانی دولت‌ها برای محافظت از مردم خود در برابر گونه دلتا را درک می‌کنیم، اما نمی‌توانیم بپذیریم کشورهایی که اکثر عرضه جهانی واکسن‌ها را مصرف کرده‌اند، مقادیر بیشتری از آن استفاده کنند.

آلمان این اتهام‌ها را رد و اعلام کرد که دست‌کم ۳۰میلیون دز واکسن به کشورهای فقیرتر اهدا کرده است. وزارت بهداشت این کشور اعلام کرد: می‌خواهیم واکسیناسیون پیشگیرانه سوم را در اختیار گروه‌های آسیب‌پذیر در آلمان قرار دهیم و در عین حال از واکسیناسیون مردم جهان تا حد امکان حمایت کنیم.

کاخ سفید نیز با بی‌اعتنایی به درخواست سازمان جهانی بهداشت، اعلام کرد که برای ارائه دزهای بیشتر واکسن در صورت لزوم آماده است.

شرکت فایزر خبر داده که به دلیل کاهش پاسخ آنتی‌بادی‌ها به‌ویژه پس از ۶ماه، دزهای بیشتر واکسن مورد نیاز است.

فرانسه و آلمان تاکنون دست‌کم یک دز واکسن کووید-۱۹ را به‌ترتیب به ۵/ ۶۴درصد و ۶۲درصد از مردم خود تزریق کرده‌اند و این در حالی است که ۴۹درصد از جمعیت فرانسه و ۵۳ درصد از مردم آلمان به‌طور کامل واکسینه شده‌اند.