سایه تغییرات آب‌وهوایی بر انتخابات کانادا

هاوگن، معاون رئیس لیتون فرست‌نیشن می‌گوید: «شما هرگز آنها را دیگر نخواهید دید؛ زیرا صنعتگران حصیری که آنها را ایجاد کرده بودند، از بین رفته‌اند. این مانند میراثی از گذشته شما است که دیگران در موزه قرار می‌دهند؛ اما اینها بخشی از یک مجموعه قوی خانواده و دانش خانوادگی ما بود.» منطقه کوهستانی اطراف لیتون که در کمتر از ۳۰۰ کیلومتری ونکوور در غربی-ترین استان کانادا، بریتیش کلمبیا واقع شده است، تابستان امسال تبدیل به نمادی از بحران آب و هوایی شد؛ زیرا تابستان امسال رکوردهای ملی گرما را شکست.

دمای لیتون در ۲۹ ژوئن با ۶/ ۴۹درجه سانتی‌گراد به‌عنوان یک گنبد گرمایی کشنده - یک سیستم آب‌وهوایی که هوای گرم را به دام می‌اندازد و فشرده می‌کند و باعث افزایش دما می‌شود- در غرب ایالات متحده و کانادا افزایش یافت.

خانه‌ها و مشاغل در آتش‌سوزی شدید سوخت و روستای لیتون با ۲۵۰ نفر جمعیت به کلی ویران شد. دیوید میلر، شهردار سابق تورنتو که اکنون مدیر دیپلماسی بین‌المللی در «C۴۰ Cities»؛ گروهی که رهبری آب‌وهوای ۹۷ شهر در سراسر جهان را بر عهده دارد، می‌گوید: «این فوق‌العاده هشدار‌دهنده بود.» او تصریح می‌کند: «دیدن شهری که ناپدید می‌شود، غم‌انگیز و وحشتناک است و باید بلافاصله پرسید بعد از لیتون چه چیزی ظاهر می‌شود؟ جدیدترین گزارش بین‌المللی تغییرات آب‌وهوایی می‌گوید ما باید در چند سال آینده برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۳۰ اقدام کنیم، در غیر این صورت مهار آن غیر ممکن است.»

به نظر می‌رسد این پیام به رهبران سیاسی کانادا رسیده است.اکنون در آستانه مبارزات انتخاباتی فدرال، سیاست‌ها در باب تغییرات آب و هوا بخش مهمی از کارزار انتخاتی است.همه احزاب اصلی انخابات، درصدد ارائه برنامه‌هایی درباره چگونگی عملکرد کانادا به تعهدات خود تحت معاهده بین المللی پاریس هستند که هدف آن رعایت سقف گرم شدن زمین تا ۱.۵ درجه سانتی-گراد است.

طبق نظرسنجی اخیر موسسه «انگس رید»، تقریبا یک پنجم کانادایی‌ها گفتند که تغییرات آب و هوا مهم‌ترین موضوعی است که رای آنها را در ۲۰ سپتامبر تعیین می-کند.میلر به الجزیره گفت: جای هیچ شک و شبه‌های نیست که برای کانادایی‌ها، مقابله با تغییرات آب و هوایی حتی مهم‌تر از انتخابات گذشته باشد.یک فوریت باورنکردنی برای اقدام وجود دارد، مردم انتظار اقدامات جدی‌تری دارند.اما از نظر کن وو، مدیر اجرایی اتحادیه اکوسیستم‌های در خطر انقراض، مستقر در ونکوور، هیچ یک از طرفین به اندازه کافی در این خصوص اظهارنظر نکرده‌اند.وو که شدیدا وارد کارزار حفاظت از جنگل‌های قدیمی بریتیش کلمبیا شده است، می‌گوید: «ما می‌دانیم که به دلیل حضور ویروس کرونا می‌توان بخش‌های وسیعی از جامعه را بازسازی کرد و همه کارهایی که برای تغییر آب‌وهوایی لازم است، انجام شود.» وی به الجزیره گفت: «این به معنای تقویت اهدافی است که بتوانیم در محدوده ۵/ ۱درجه خود باقی بمانیم.»

نظرسنجی‌های انتخاباتی نشان می‌دهد بین حزب حاکم لیبرال به رهبری جاستین ترودو و محافظه‌کاران به رهبری ارین اوتول داغ شده است و حضور حزب محافظه‌کار می‌تواند خطری بسیار بیشتر برای کانادایی-ها داشته باشد. گرمایش آب‌وهوایی کانادا به‌عنوان چهارمین تولیدکننده بزرگ نفت در جهان، دو برابر متوسط جهانی خواهد شد. با این حال به‌رغم امضای دولت لیبرال برای کاهش بیشتر انتشار گازهای گلخانه‌ای، این کشور همچنان شاهد افزایش انتشارات خود بوده است که بدترین رکورد را در بین کشورهای گروه ۷ نشان می‌دهد.