گلوب اند میل گزارش داد، انتخابات پارلمانی کانادا در حالی امروز دوشنبه برگزار می شود که آخرین نظرسنجی ها حکایت از رقابت شانه به شانه حزب حاکم و محافظه کاران دارد.

بر اساس نتایج این نظرسنجی که توسط موسسه افکارسنجی نانوس  انجام شده میزان حمایت از محافظه کاران ۳۱.۶ درصد و از لیبرال های حاکم ۳۱.۵ درصد است.

در انتخابات امروز رأی‌گیری در ۳۳۸ حوزه جغرافیایی انجام می‌شود که از هر کدام یک نماینده به مجلس عوام کانادا راه می‌یابد. اگر حزبی نصف بعلاوه یک کرسی را ببرد (۱۷۰ کرسی)، دولت تشکیل می‌دهد.

در انتخابات ۲۰۱۵، حزب لیبرال کانادا به رهبری جاستین ترودو ۱۸۴ کرسی را برد.

اگر هیچ حزبی نصف بعلاوه یک کرسی‌های مجلس را نبرد، معمولا حزبی که بیشترین کرسی را برده دولت تشکیل می‌دهد - که در این حالت برای تصویب قوانین نیاز به حمایت احزاب دیگر خواهد بود.

در انتخابات امسال ۶۵۱ زن از احزاب مختلف برای نمایندگی مجلس عوام کاندیدا شده‌اند. این رقم حدود ۹ درصد از کاندیداهای زن انتخابات قبل بالاتر است.

مهم‌ترین مسئله رأی‌دهندگان کانادایی خدمات درمانی است. اما تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین هم از جمله مسائلی است که به تبع بالا گرفتن این بحث در دنیا، در انتخابات کانادا مهم شده اند.  ترودو در کارزار انتخاباتی ۲۰۱۵ وعده داده بود هدف‌های تعیین‌شده در پیمان پاریس را محقق کند. انتخابات امسال نشان خواهد داد که قضاوت مردم در باره وعده چهار سال پیش او چیست.

علاوه بر این موارد، کانادایی‌ها به رغم رشد قابل‌قبول اقتصادی و نرخ پایین بیکاری، نگران آینده اقتصاد کشورشان هستند. هزینه زندگی یکی از محورهای مهم این کارزار است و همه احزاب فدرال وعده‌هایی داده‌اند که بار مالی خانواده‌ها را کم کنند، از معافیت مالیاتی گرفته تا کمک به کسانی که می‌خواهند برای اولین بار خانه بخرند 

نتیجه انتخابات کانادا عمدتا در سه منطقه پررأی رقم خواهد خورد: کبک، محدوده تورنتوی بزرگ، و محدوده شهر ونکوور (که به لوئر مین‌لند بریتیش کلمبیا معروف است).

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.