بخش هایی از گفتگو با اکبر ترکان مشاور سابق رئیس جمهور و عضو شاخص حزب اعتدال و توسعه را بخوانید؛

*آنهایی که این روزها همه سعی‌شان تخریب روحانی به هر دلیل و بهانه‌ای است، جزو همان‌هایی هستند که در انتخابات به ایشان باختند و بعد از انتخابات هم مخالفت‌شان را پایان ندادند؛ به‌ طوری که یکسره بر طبل مخالفت کوبیدند تا امروز. بنابراین نظر و آرای مردم تغییری نکرده است. ما باید به آرای مردم احترام بگذاریم. رئیس‌جمهوری هم تاکنون به آنچه که گفته خوب عمل کرده است.

*آقای ‌روحانی قبل از اینکه رئیس‌جمهوری شود، کتابی را تحت عنوان «سیاست‌های هسته‌ای و امنیت ملی» منتشر کرد که از سال ۹۲ به ‌بعد آن متن کتاب را به اجرا درآورد و نتیجه‌اش برجام شد. در واقع برجام کار درست و صحیح و افتخارآمیزی بود که کشور را از یک ورطه خطرناک نجات داد و قطعنامه‌های سازمان ملل علیه ما را لغو کرد که ۲ سال اول دولت به این موضوع گذشت. ۲ سال دوم هم نتایج برجام بود که روابط بین‌المللی ما به‌ تدریج توسعه یافت و توانستیم در بازارها فعال باشیم. توانستیم نفت و پتروشیمی ‌را صادر و پروژه‌ها را تکمیل کنیم. تکمیل پروژه‌های پارس‌جنوبی با کوشش‌های آقای زنگنه طی این ۲ سال به نتیجه رسید.

*کسانی که این روزها شدیدترین انتقادات را به روحانی وارد می‌کنند در نظر نمی‌گیرند که به خاطر اقدامات ایالات ‌متحده و ضرباتی که آنها به ایران می‌زنند اقتصاد ایران تحت فشار است. جالب است که مخالفان روحانی آمریکا را نمی‌بینند و می‌خواهند شرایط را به‌ ابزاری برای تصفیه‌حساب داخلی و تضعیف رئیس‌جمهوری تبدیل کنند.

*با نتیجه برجام قطعنامه‌های سازمان ملل علیه ما لغو شدیا نشد؟ این بزرگ‌ترین تهدید بر سر ملت ایران بود یا نبود؟

*از فروردین سال گذشته رئیس‌جمهور آمریکا گفته از برجام خارج می‌شود، اردیبهشت هم خارج شد. این تصمیم آمریکا به اقتصاد کشور ضربه زده است. ما باید به ضاربان اقتصاد بتازیم یا به مدافعان اقتصاد بتازیم؟

*افرادی که به رئیس‌جمهوری حمله می‌کنند همراه ترامپ هستند، چون ترامپ برای ضربه ‌زدن به اقتصاد ایران همه تلاشش را می‌کند. اینها هم برای تضعیف دولت و رئیس‌جمهوری ایران همه سعی‌شان را می‌کنند. در حالی ‌که باید فریادهایشان را سر آمریکا بکشند، باید به مظلومیت جمهوری اسلامی ایران توجه کنند و اینکه آنها به صورت ظالمانه و استکباری و متکی بر قوای نظامی به ما فشار می‌آورند و تحریم‌ها را علیه ما اعمال می‌کنند.

*امام‌جمعه‌ها ارزیابی خود را بیان می‌کنند و بدان معنا نیست که نظر نظام همان نظری است که مثلاً امام‌جمعه شهر یا استانی می‌گوید. به ‌هر حال در کشور ما آزادی‌هایی وجود دارد که به امام‌جمعه اجازه می‌دهد نظر خود را مطرح کند.

*بالاخره شما در بخش‌های مختلف دستاوردهایی را می‌بینید که وزرا در هفته دولت افتتاح کردند و مربوط به سال ششم است، حالا یا این افتتاح‌ شدن‌ها را واقعی می‌دانید یا فکر می‌کنید دروغ و تقلب است؛ پروژه‌های راه و راهسازی، مسکن، نفت، نیرو، ورزش و... که در همین چند وقت پیش افتتاح شدند.

*شاید توضیحات ما کافی نیست. ما باید به مردم توضیح دهیم به خاطر اقداماتی که ایالات متحده مستبدانه علیه ما آغاز کرده زندگی‌مان سخت و دشوار شده است؛ این فشاری که از اردیبهشت سال گذشته آغاز شد، بازار ارز ایران را نامتعادل کرد و قیمت ارز حتی تا ۱۸ هزار تومان بالا رفت. البته دولت کوشش‌ خود را به کار گرفت تا بعد از یک ‌سال و نیم بازار را آرام کند، در حالی‌ که به‌جای ثابتش هم برنگشته است. ما می‌دانیم این اتفاق فشار سهمگینی می‌آورد. فشاری که ایالات متحده آغاز کرده به چه اقشاری وارد می‌شود؟ وقتی قیمت دارایی‌های ثابت بالا می‌رود چه کشورهایی برنده و چه کشورهایی بازنده هستند؟

*باید مقاومت کنیم و بدانیم انتخاب دیگری نداریم. چون ما موافق تحریم نیستیم، آمریکا تحریم را به ما اعمال و تحمیل کرده است. اما افرادی که می‌خواهند با آقای روحانی مخالفت کنند، انگار بابت این تحریم‌ها قند در دل‌شان آب می‌شود، انگار از این تحریم‌ها علیه مردم کیف می‌کنند، انگار رنج‌های مردم را نمی‌بینند، انگار رنج‌های گروه‌های ضعیف را نمی‌بینند و از اینکه تحریم‌ها اعمال می‌شود و کمر دولت زیر بار این فشارها می‌شکند راضی هستند!

*روحانی اصلاح‌طلب نیست. ضمناً به عرف متداول، از اصولگرایان افراطی هم نیست. آدم متعادلی است. این سیاست‌های متعادل آقای روحانی برخی اوقات با نظرات اصلاح‌طلبان تطبیق می‌یابد بعضی‌ وقت‌ها هم تطبیق پیدا نمی‌کند.

*در واقع روحانی، روحانی است و مشی خود را دارد. ما نباید از روحانی انتظار داشته باشیم اصلاح‌طلب باشد، بلکه باید انتظار داشته باشیم به این رویه متعادل خودش عمل کند و تحت تاثیر فشارهای گروه‌های افراطی هم قرار نگیرد.

*مردانگی و لوطی‌گری آقای ناطق را باید یاد بگیریم. وقتی در انتخابات سال ۷۶ با آقای خاتمی رقابت کرد و بازنده شد چه کرد؟ فردای انتخابات تبریک گفت و هر جا که لازم بود به دولت خاتمی کمک کرد. این رفتاری است که از آقای ناطق دیدیم. نشان می‌دهد یک روحانی انقلابی باید این‌گونه مثل آقای ناطق عمل کند. منتها چه کنیم که دیگر برخی افراد این‌طور نیستند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.