خشونت در میدان باستیل

 به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، کولینو روز شنبه در نزدیکی وزارتخانه بهداشت در پاریس، جایی که جمعیت زیادی حضور پیدا کرده بود، گفت: «ما مجبوریم در خط مقدم این جنگ باشیم.» سومین هفته متوالی است که در فرانسه مردم در اعتراض به قانون سلامت جدید به خیابان‌ها می‌آیند؛ قانونی که با چراغ سبز دولت در پارلمان این کشور تصویب شد، اما هنوز برای اجرا نیاز به تایید شورای عالی قانون اساسی دارد. احتمالا این هفته این قانون مورد تایید قرار بگیرد.

بر اساس گزارش دولتی که این هفته منتشر شد، این اعتراضات در حالی صورت می‌گیرد که مقامات سعی می‌کنند موج جدید بیماری کرونا را کنترل کنند؛ موجی که بر بیمارستان‌های فرانسه فشار زیادی وارد کرده است. آمارها نشان می‌دهد، ۸۵درصد از کسانی که اخیرا به دلیل بیماری کووید-۱۹ در بیمارستان بستری شده‌اند، کسانی هستند که از واکسینه‌کردن خود امتناع ورزیده‌اند. با این حال به گفته پلیس فرانسه بیش از ۲۰۰هزار نفر در پاریس به خیابان‌ها آمده بودند. پلیس پاریس هم ۳هزار تن از نیروهای خود را برای استقرار نظم به مقابله با معترضان فرستاده بود. در شهرهای دیگر از جمله مارسی، استراسبورگ و رن نیز گزارش‌هایی مبنی بر حضور مخالفان قانون سلامت جدید منتشر شد.

حضور مردمان معترض هفته به هفته در حال افزایش است و ترکیب تظاهرکنندگان متنوع شده است. تظاهرکنندگان به امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه و رسانه‌ها بی‌اعتماد هستند و حرف آنان را در زمینه ویروس کرونا باور ندارند. معترضان به قانون سلامت جدید شامل فعالان راست افراطی و چپ افراطی، اعضای جلیقه‌زرد و تئوری‌پردازان بدبین به واکسن هستند. همچنین در بین معترضان افراد واکسینه‌شده‌ای هستند که اعتقاد دارند قانون گذرنامه سلامت، ظالمانه و ناعادلانه است. خانواده دانش‌آموزان هم در این بین قرار دارند که به موجب قانون جدید محدودیت‌هایی برای دانش‌آموزانشان به‌وجود آمده است. به موجب این قانون، فرزندان خانواده‌ای که واکسینه نشده‌اند، باید از خانه در کلاس‌ها حضور پیدا کنند و حق حضور در کلاس را ندارند.

راهپیمایی روز شنبه که در شمال پاریس آغاز شد، در میدان باستیل با خشونت به پایان رسید؛ جایی که برخی معترضان سطل آشغال‌ها را آتش زدند و پلیس نیز به پرتاب گاز آشک‌آور و آوردن خودروی آب‌پاش مبادرت کرد. وزیر کشور فرانسه در مورد خشونت‌های روز شنبه گفت: در سراسر فرانسه، سه افسر پلیس زخمی و ۱۹نفر از معترضان دستگیر شدند. در جنوب پاریس نیز، جایی که کالینو حضور پیدا کرده، از اینکه دولت دستور داده است تا پایان پاییز کارمندان برای حضور در سر کار باید واکسینه شده باشند، به‌شدت او را عصبانی کرده است. همچنین افراد برای دسترسی به بارها، رستوران‌ها، سالن-های بدن‌سازی و دیگر سالن‌های سرپوشیده باید مطابق با قانون جدید عمل کنند: ۱) تست منفی کرونا را نشان دهند، ۲) تازه از بیماری کرونا بهبود یافته باشند و ۳) کد دریافت واکسن داشته باشند.

معترضانی که همراه کالینو در برابر وزارت بهداشت فرانسه دست به تجمع زده بودند، پرچم این کشور را در دست داشتند و شعار «آزادی» و «مقاومت» سر دادند. روی پلاکاردها نیز شعارهایی با مضمون «تسلیم زورگویی نشویم» و «نه به تبعیض» دیده می‌شد. معترضان در حالی دست به اعتراض زدند که در آن نزدیکی مجسمه لویی پاستور، کاشف واکسن قرار داشت، اما معترضان بی‌توجه به این مجسمه از کنار آن به‌سادگی عبور کردند.