براساس قوانین اتحادیه اروپا، حقوق اقلیت‌های جنسی باید رعایت شود اما این موضوع محل دعوا بین مجارستان و کشورهای برجسته اتحادیه اروپا شد. نخست‌وزیر هلند، قوانین مجارستان را بر سر حقوق اقلیت‌های جنسی، تبعیض‌آمیز خواند و برای همین لحظاتی بین ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان و مارک روته، نخست‌وزیر هلند، درگیری لفظی به‌وجود آمد. نخست‌وزیر هلند گفت هر کشوری که در این بلوک قرار دارد باید به ارزش‌های مشترک آن پایبند باشد. از ۲۷ عضو اتحادیه اروپا ۱۷ کشور در واکنش به قانون جدید با ارسال نامه‌ای به مقامات این اتحادیه و دبیرکل سازمان ملل متحد بر لزوم «احترام به ارزش‌های اروپایی» تاکید کرده‌اند. هلند نیز یکی از کشورهای امضاکننده این نامه است. ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان در واکنش به انتقادهای خارجی از قانون جدید گفته است: «این قانون ربطی به حقوق اقلیت‌ها ندارد. به والدینی مربوط می‌شود که می‌خواهند تربیت جنسی فرزندانشان را خودشان انجام دهند.» با این حال مارک روته، مجارستان را تهدید کرد که اگر قائل به ارزش‌های مشترک نیست، بهتر است اتحادیه اروپا را ترک کند. گزارش‌های منتشر شده از اجلاس اخیر سران اتحادیه اروپا حاکی است که فقط لهستان و اسلوونی از مجارستان حمایت کرده‌اند. امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه که این موضوع را نبردی بر سر ارزش‌های فرهنگی و تمدن توصیف کرد به خبرنگاران گفت: «به او (اوربان) گفتم این قانون را باید پس بگیرید. اگر واقعا معتقدید که ارزش‌های اروپایی ارزش‌های شما نیستند باید به این نکته فکر کنید که آیا واقعا می‌خواهید در این اتحادیه باقی بمانید.»

البته مکرون در اظهارنظر بعدی لحن خود را تغییر داد و گفت موافق اخراج مجارستان از اتحادیه اروپا نیست ولی این مساله برای اروپایی‌ها یک امر وجودی است.

اما سوای درگیری برخی کشورها با مجارستان مساله درگیری دیگری که به‌ شدت مورد توجه قرار گرفت، مساله روسیه بود. کشورهای اروپایی بر سر روسیه دچار دودستگی شده‌اند. موضوع روسیه به‌قدری اهمیت داشت که اتحادیه اروپا شاهد یکی از طولانی‌ترین شام‌های کاری‌اش بود و تا ۲ بامداد این جلسه طول کشید. پس از دیدار جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه خواستار نشست با پوتین شدند که این درخواست با مخالفت برخی کشورهای اروپای مرکزی و هلند و سوئد روبه‌رو شد. کریسبانیس کارینس، نخست‌وزیر لتونی می‌گوید کرملین قائل به هیچ چیز در روابط دوطرفه نیست.

اختلافات به‌قدری درخصوص روسیه بالاست که حتی کشورهایی که همواره همدل فرانسه و آلمان بودند، با این موضوع به مخالفت برخاستند و استدلال کردند که اتحادیه اروپا در برخورد با روسیه باید سبک خود را  داشته باشد و کانال‌های ارتباطی خود را بدون توجه به رابطه آمریکا با روسیه، تعریف و بازگشایی کند.

در کل، آلمان همواره معتقد به این است که ارتباط با روسیه را فارغ از رفتار روسیه باید حفظ کرد، در حالی که مکرون قصد دارد تا رابطه خود را با روسیه از نو تعریف کند، اما موفقیت‌های اندکی در این زمینه به دست آورده است.

در مورد اخیر هم پیشنهاد از آلمان بود که مورد حمایت فرانسه هم قرار گرفت. در این زمینه آنگلا مرکل که از جلسه طولانی مدت به‌شکل قابل‌توجهی خسته بود، درخصوص اختلافات گفت که قابل پیش‌بینی بود اما چیزی که اهمیت دارد این است که در قالب گفت‌وگو روی این مساله کار شود. وی تصریح کرد  شخصا دوست دارد اقدامات جسورانه‌تری رقم بخورد. او گفت رهبران کشورها توافق کردند که نیاز به جلسات دیگری است، اما از ارائه جزئیات بیشتر خودداری کرد. مکرون هم گفت که برای اتحادیه اروپا حفظ منافع باید مهم تلقی شود و به جای اینکه تنها به حوادث واکنش نشان دهد، باید درخصوص روسیه با صدای واحد عمل کند.