سرلشکر ارشد مین اونگ هلینگ، در مصاحبه‌ای با تلویزیون فینیکس، تلویزیون چینی زبان مستقر در هنگ کنگ، در تاریخ بیستم مه گفت: «حال آنگ سان سوچی خوب است. او در خانه‌اش صحیح و سالم است. قرار است طی چند روز آتی در دادگاه حاضر شود.» مصاحبه‌کننده از رهبر خونتای میانمار سوال کرد که او درباره آنگ‌سان سوچی ۷۵ ساله که به‌طور وسیعی به‌دلیل انجام اصلاحات و گسترش دموکراسی مورد تحسین بسیاری قرار گرفته است و حالا آن اقدامات با کودتا قطع شده است، چه فکر می‌کند؟ او در پاسخ به این سوال طولانی به یک جمله کوتاه بسنده کرد: «او هرچه که می‌توانست انجام داد.» وی در این مصاحبه مجددا مدعی شد که ارتش قدرت را به‌دست گرفته است زیرا در انتخاباتی که سوچی اعلام پیروزی کرد، دست به تقلب زده بود؛ اگرچه اتهامات آن توسط کمیسیون انتخابات وقت رد شده بود. وی گفت که ارتش انتخابات را برگزار می‌کند و تغییرات بالقوه قانون اساسی مشخص شده است و اگر خواست مردم به تغییرات باشد، حتما انجام می‌شود.

جلسه دادگاه آنگ سان سوچی امروز دوشنبه، در پایتخت، نایپیداو برگزار می‌شود. او تاکنون فقط از طریق ارتباط ویدئویی در این دادگاه‌ها ظاهر شده است و هنوز مجاز به صحبت مستقیم با وکلایش نیست. دولت نظامی تاکنون گفته است که به دلایل امنیتی اجازه ارتباط مستقیم سوچی با وکلایش را نداده است، زیرا این کشور هنوز در آشوب و اعتراض‌‌ به سر می‌برد و شرایط نامساعدی دارد.

نظامی‌ها و گروه‌های مسلح شورشی

ارتش مستقل کاچیان، موسوم به کیا «KIA»، اوایل روز شنبه به یک پست ارتش در شهرک «حکامتی» در منطقه «ساگایینگ» حمله کرد. تصاویر منتشر شده پس از این حمله ستون‌هایی از دود غلیظ را از صحنه نشان می‌داد. «ناو بو»، سخنگوی کیا، به رویترز گفت او از حمله آگاه بوده اما نمی‌تواند بیشتر توضیح دهد. رویترز همچنین نتوانست نظر ارتش را در این‌باره جویا شود. تلویزیون دولتی «ام‌ار تی‌وی» در گزارشی اعلام کرد که سه پلیس در این حمله زخمی و مهاجمان نیز سریعا ناپدید شدند. اما رسانه مستقل «دی‌وی‌بی» گفت که ۹ تن از نیروهای پلیس توسط نیروهای کیا ربوده و به اسارت گرفته شدند. از زمان کودتا، درگیری‌ها بین ارتش و کیا از سر گرفته شده است. این عده برای استقلال بیشتر کاچین تقلا می‌کنند و افزون بر ۶۰ سال است که صدای ضد کودتا است.

ارتش تاکنون بارها با جت‌های جنگی‌اش به شهرک «حکامتی» حمله کرده است. این شهرک درحاشیه رودخانه شیندوین در منطقه‌ای دور افتاده، غنی از سنگ یشم و طلا در حدود ۵۰ کیلومتری مرز هند قرار دارد. در این شرایط ارتش در هفته‌های اخیر حملات توپخانه‌ای زیادی به مواضع کیا انجام داده و همچنین با ارتش‌های قومی در شرق و غرب میانمار درگیر شده است.

براساس اطلاعات گروه فعالان انجمن زندانیان سیاسی، از زمان کودتا نیروهای امنیتی دست‌کم ۸۱۵ نفر را کشته‌اند. رهبر خونتا اما می‌گوید ۳۰۰ تن تاکنون کشته شده‌اند که ۴۷تن آنها پلیس بوده‌اند.

شبکه دولتی ام‌آر تی‌وی هم در گزارشی اعلام کرد که در منطقه شرقی کایاه، یک پلیس کشته شده است. در ایالت غربی «شین»، مخالفان دولت نظامی گفتند که آنها حداقل چهار نفر از نیروهای امنیتی را در روز جمعه کشته و آنها را کنار جاده دفن کرده‌اند. این ادعا به‌طور مستقل قابل تایید نیست. روز شنبه هم رسانه‌های میانمار از کشته شدن یک سرباز در تیراندازی در مرکز تجاری یانگون، خبر دادند. گزارش شده است که انفجار بمب در آنجا، در پاتهین در منطقه دلتا ایراوادی و در یک منطقه تجاری در نزدیکی مرز با چین انجام شده است.