«پاتریک کینگزلی» و «رانا سُوِیس» در گزارش ۵ آوریل برای نیویورک تایمز نوشتند، دربار پادشاهی اعلام کرد شاهزاده حسن – عموی این دو نفر و برادر ملک حسینِ فقید- در حل این مناقشه طولانی‌مدت یاری‌رسان بود؛ مناقشه‌ای خانوادگی بر سر قدرت که روز شنبه در انظار عموم مردم علنی شد آنگاه که شاهزاده حمزه به توطئه برای تضعیف امنیت کشور متهم شد. مداخله شاهزاده حسن- عموی حمزه و عبدالله- به سرعت باعث کاهش و فروکش کردن بن‌بستی شد که این پادشاهی کوچک را نزد متحدانش بی‌ثبات جلوه داد.

به نوشته «کینگزلی- سُوِیس»، ظرف ساعاتی پس از اعلام این میانجیگری، کاخ پادشاهی بیانیه دوم را صادر کرد که در آن امضای شاهزاده حمزه دیده می‌شد که در آن وی ملک عبدالله، پادشاه اردن را تحسین کرده و بر وفاداری خود به او مهر تایید زده بود. شاهزاده گفت:«منافع کشور برتر از همه چیز است و همه ما باید پشت سر پادشاه قرار بگیریم و تلاش‌های او در حمایت از اردن و منافع کشور را ارج نهیم.» این بیانیه افزود: «در پرتو تحولات دو روز گذشته، من خود را در دست پادشاه قرار داده و وفاداری خود را به او در راستای اقدام نیاکان‌مان اعلام می‌دارم.» با این حال، پرسش‌هایی وجود دارد دال بر اینکه چگونه مناقشه‌ای خانوادگی که به انظار عموم راه یافت به این سرعت جمع و جور شد؟ به نوشته گزارشگران نیویورک تایمز، محل اختفای شاهزاده تا دوشنبه شب هنوز نامشخص بود. حمزه از روز شنبه که ادعای خود را مطرح کرد در انظار عمومی دیده نشده و در حبس خانگی قرار دارد.

با این حال، پرسش‌حل نشده این است که چگونه شاهزاده‌ای مدعی حتی در فیلم‌های ویدئویی منتشر شده از او به انتقادات تند و تیز از پادشاه اردن می‌پردازد اما اندک زمانی بعد و در زمانی که هنوز در حبس خانگی است خبر از میانجیگری میان او و برادر ناتنی‌اش که پادشاه اردن است منتشر می‌شود و زیر بیانیه‌ای را امضا می‌کند که در آن وی وفاداری خود را به پادشاه اعلام می‌کند. الجزیره هم در گزارش ۵ آوریل در این رابطه نوشت کاخ پادشاهی اردن اعلام کرد از عموی پادشاه خواسته شد تا «مساله شاهزاده حمزه را در چارچوب خانواده هاشمی اردن حل و فصل کند». به‌نظر می‌رسد ساز و کار حل اختلافات در خاندان هاشمی اردن نه مبتنی بر سازو کارهای دموکراتیک که مبتنی بر ساز و کارهای «ریش سفیدی» است. روزنامه «دنیای‌اقتصاد» در گزارش‌های «کودتای برادر علیه برادر» در تاریخ ۱۶ فروردین ماه و «اردن تقسیم شده» در ۱۷ فروردین ماه به نقل از منابع خارجی آورده بود که از جمعیت تقریبا ۱۰ میلیونی اردن بسیاری یا اصالت فلسطینی دارند یا از آوارگان فلسطینی هستند و ۶۰۰ هزار نفر هم آواره سوری هستند. بنابراین، اقلیتی بومی می‌ماند که مشروعیت خاندان هاشمی اردن از طریق آنها تامین می‌شود. ساز و کار «ریش سفیدی» هم از طریق همین اقلیت بومی انجام می‌گیرد.

الجزیره در بخش دیگری از گزارش خود نوشت هیچ سخن مستقلی از جانب شاهزاده حمزه شنیده نشده است. او پیش‌تر گفته بود با وجود تهدیدات همچنان منتقد دولت است و در حبس خانگی قرار دارد. شاهزاده حمزه گفته بود: «من مطیع کسی که می‌گوید نمی‌توانی بیرون بروی، نمی‌توانی توییت کنی و با دنیای خارج ارتباط برقرار کنی نیستم.» آمریکا و کشورهای عرب احتمالا به این دلیل پشت ملک عبدالله دوم درآمدند که نمی‌خواستند ثبات اردن در شرایط ملتهب خاورمیانه بر هم خورد. افزون بر این، شناختی از رویکرد شاهزاده حمزه نداشتند. الجزیره افزود، شاهزاده حمزه تهدیدی برای پادشاهی اردن نیست چرا که دولت از پشتیبانی ارتش و نیروهای امنیتی برخوردار است اما او در میان گروه‌های بدبین به نظام سیاسی محبوبیت یافته است. برخی حامیان شاهزاده حمزه در توییتر نوشتند: «این ترور شخصیت است بدون اینکه اثر یا ردی باقی بگذارند.» فردی دیگر نوشت: «خیریتی برای کشوری که شاهزاده خود را زندانی می‌کند وجود ندارد.» با این حال، الجزیره نوشت، در خیابان «امان»، پایتخت اردن، مردم خواستار حل و فصل مسالمت‌آمیز اختلافات میان خاندان پادشاهی بودند.