جزئیاتی تازه از حوادث اخیر اردن و حبس خانگی شاهزاده حمزه

روزنامه ایندیپندنت گزارشی را درباره حوادث اخیر اردن و حبس خانگی شاهزاده حمزه منتشر کرد.

روزنامه انگلیسی ایندیپندنت در مقاله‌ای با عنوان "در سایه حبس خانگی شاهزاده حمزه خشم اردن را فرا گرفته است" نوشت: اردن همواره طی دوره اخیر با وجود تنش‌ها و حوادث مهم در بقیه کشورهای منطقه باثبات بود تا حدی که دچار نوعی رکود بود اما طی دو روز گذشته اینگونه نبود.

این روزنامه نوشت: اردن در میان منطقه‌ای که پر از درگیری و نزاع است دژی محکم بود و تصاویر عبدالله دوم، پادشاه اردن روی بیشتر دیوارها نصب شده بود. پادشاه اردن با مهارت زیادی از انقلاب‌های بهار عربی سال ۲۰۱۱ عبور کرد و به سمت انجام اصلاحات گسترده قانون اساسی رفت و متعهد شد که ده‌ها هزار شغل را در بخش دولتی ایجاد کند.

این روزنامه در ادامه آورده است: به رغم اینکه میانگین رسمی بیکاری همچنان ۲۵ درصد بوده اما میانگین فعلی بیکاری در میان ساکنان از ۴۰ درصد عبور کرده است. کارشناسان می‌گویند طی هفته‌ها و ماه‌های گذشته کمپین امنیتی علیه فعالان و مخالفان به ویژه جوانان به راه افتاد. ملک حسین طی روزهای آخر پادشاهی‌اش پسر بزرگش عبدالله را به عنوان ولیعهد انتخاب کرد و  بعدا پسرش شاهزاده حمزه ولیعهد شد. شاید همین مسئله باعث شد ملک عبدالله همواره نگران باشد. وی سال ۲۰۰۴ شاهزاده حمزه را برکنار کرد و پسرش را به عنوان ولیعهد تعیین کرد.

ایندیپندنت نوشت: با این حال شاهزاده حمزه از محبوبیت زیادی در کشور به ویژه در میان قبایل برخوردار است. بازداشت وی حامیانش را به خشم می‌آورد به ویژه اینکه از جمله بازداشت‌شدگان شخصیت‌های قوی بوده که دارای محبوبیت هستند. کارشناسان معتقدند آنچه اتفاق می‌افتد اوضاع را پیچیده‌تر خواهد کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.