روحانی با بیان اینکه یک بار دیگر تاکید می‌کنم، راه‌حل مشکلات پیچیده کشور فقط اصل ۵۹ قانون اساسی است، اعلام کرد: اگر یک مساله پیچیده است، دائم به هم می‌پیچیم، راه‌حلی جز اصل ۵۹ قانون اساسی وجود ندارد. مگر ما به ۱۲ فروردین افتخار نمی‌کنیم؟ ۱۲ فروردین چیست؟ یک همه‌پرسی است، مگر غیر از این است؟ ۱۲ فروردین چیست؟ یک رفراندوم است. مگر ما به این قانون اساسی افتخار نمی‌کنیم؟ قانون اساسی با چه تثبیت و نهایی شد؟ با رفراندوم، با رای مردم. قانون اساسی تجدیدنظر شده و بازنگری شده چطور تثبیت شد؟ باز هم با رفراندوم، باز با آرای مردم، قانون اصل نظام، قانون اساسی، همه با همه‌پرسی و رفراندوم انجام گرفته است.

رئیس‌جمهوری در ادامه افزود: البته ما کشور سوئیس نیستیم که ۱۰۰ هزار نفر یک درخواستی را امضا کنند و دولت مجبور شود که رفراندوم برگزار کند. کشور ما متفاوت است و فرق می‌کند، اما قانون اساسی به ما گفته در مسائل مهم اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی اگر یک مساله بسیار مهمی وجود داشت، آن وقت ممکن است قانون‌گذاری از طریق مجلس شورای اسلامی نباشد و از طریق همه‌پرسی باشد. او تاکید کرد: ۱۲ فروردین یک روز نیست، یک فرهنگ، یک راه و مسیر برای حل معضلات پیچیده و اساسی در کشور است.

نوبت ۱+۵ است که به وظایف خود عمل کند

رئیس‌جمهوری همچنین روز پنج‌شنبه ۱۲ فروردین‌ماه در آیین افتتاح ۵ طرح ملی وزارت صمت به برجام اشاره و تاکید کرد: نوبت ۱+۵ است که به وظایف خود عمل کند، هر روز تاخیر به ضرر آنهاست. روحانی با بیان اینکه ایران یک سال پس از نقض عهد آمریکایی‌ها در برجام به اجرای تعهدات خود ادامه داد، گفت: در سه سال گذشته این ایران بوده که برجام را حفظ کرده و بار آن را به دوش کشیده است.

میان ما و شما برجام قرار دارد

رئیس‌جمهوری البته چهارم فروردین‌ماه و در نخستین جلسه هیات‌دولت در سال ۱۴۰۰ نیز خطاب به طرف‌های برجامی تاکید کرده بود: میان ما و شما برجام قرار دارد. اگر شما به کل برجام برگردید ما هم به کل برجام برمی‌گردیم. روحانی با تاکید بر اینکه در ماه‌های باقی مانده از دولت، کرونا و تحریم دو هدف مهم ماست، اظهار کرد: در این چهار ماه باقی مانده برای برداشته شدن تحریم ظالمانه یک دقیقه هم فرصت را از دست نخواهیم داد. به گفته رئیس‌جمهوری، برداشتن تحریم یکی از اهداف مهم ما است. اگر طرف مقابل یعنی ۱+۵ همه به میدان بیایند و حاضر شوند به همه تعهدات خود عمل کنند همان طور که مقام معظم رهبری چند بار تاکید کرده‌اند که اگر روشن شود این کار آنها واقعی است ما هم به همه تعهدات برجامی خود برمی‌گردیم.

جنگ اقتصادی علیه ایران رو به پایان است

روحانی همچنین در پیام نوروزی خود در آغاز سال ۱۴۰۰ تاکید کرد: سه سال جنگ تحمیلی اقتصادی بی‌رحمانه و ظالمانه علیه ملت ایران؛ جنگی که هیچ ملتی در تاریخ معاصر مشابه آن را تجربه نکرده بود با ایستادگی  این ملت رو به پایان خواهد بود.

او افزود: ملت ایران در حالی به نبرد با کرونا وارد شد که نه تنها از کمک‌های معمول جهانی برای مبارزه با این همه‌گیری محروم بود، بلکه حتی امکان دسترسی به ثروت‌های خود نیز در بانک‌های خارجی را نداشت. افت شدید قیمت نفت و تحریم نفتی، شرایط را به‌گونه‌ای رقم زد که سال ۱۳۹۹ از نظر درآمدهای نفتی، بدترین سال در ۶۰ سال گذشته بود. من در طول ۴۲ سالی که از پیروزی انقلاب می‌گذرد، از نظر تنگنا و محدودیتِ اقتصادی، سالی به سختی و دشواری سال ۱۳۹۹، به یاد ندارم.روحانی با اشاره به فشار حداکثری علیه ایران افزود: البته این فشار در زندگی مردم با رنج فراوان احساس شد، ولی مردم ما را از پای درنیاورد.