کناره‌گیری جوانمردانه نبود

جهانگیری با بیان اینکه۶ ماه بعد از اینکه دولت را شروع کردیم، جنگ تمام عیار اقتصادی علیه کشور شروع شد، تاکید کرد: من فکر می‌کنم در شرایط جنگ تمام عیار اقتصادی حتی مخالفان و منتقدین دولت هم باید به کمک دولت می‌آمدند. بنابراین در این شرایط من کناره‌گیری را مسوولانه و جوانمردانه نمی‌دانستم وقتی کشوری درگیر جنگ اقتصادی است، برای مصلحت شخصی خودم که محبوبیتم کم یا زیاد می‌شود از دولت بیرون بروم و در دولت نمانم آن هم من که مسوول ستاد مقابله با تحریم و ستاد اقتصاد مقاومتی بودم.

او در ادامه این گفت‌وگو با بیان اینکه راه اصلاح امور در همه کشورها از مسیر انتخابات گذشته است، تاکید کرد: ما هم راهی جز این نداریم. تردیدها ناشی از آن است که مردم فکر می‌کنند رای‌شان اثری ندارد و اختیارات دولت و رئیس‌جمهور کم است. این طور نیست. رای تاثیر دارد و رئیس‌جمهور هم بستگی به فردی دارد که انتخاب می‌شود. در دوران مختلف رئیس‌جمهور داشتیم که از اختیارات خود استفاده کرده و توانسته کار را پیش ببرد و توانسته مشکلاتی را حل کند. معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه برای اصلاح امور آن هم در شرایط دشوار کشور، راهی جز مشارکت بالا وجود ندارد، یادآور شد: مشارکت حداکثری موجب می‌شود در همین جنگ اقتصادی، پیامی به دنیا داده شود که مردم با تمام ظرفیت پای کار هستند. در این صورت با کمترین هزینه می‌توانیم دشمن را به عقب برانیم و فشارها را از روی ملت برداریم.

جهانگیری با بیان اینکه مقام معظم رهبری گفته‌اند باید انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده پرشور برگزار شود، گفت: بنابراین دستگاه‌های حاکمیتی و دولت باید شرایطی را به وجود بیاورند که همه گروه‌ها و جریانات این احساس را داشته باشند که هم در بین کاندیداها، نامزد مورد نظر خودشان وجود دارد و به او رای می‌دهند و هم اینکه نامزدی دارند که قادر است مسائل کشور را حل کند. اگر این شرایط را به‌وجود بیاوریم مردم حتما در انتخابات شرکت می‌کنند.

معاون اول رئیس‌جمهوری همچنین پیش‌بینی کرد که دوره‌های آینده کشور دوره درخشانی خواهد بود. او در این زمینه توضیح داد: اگر بتوانیم در فضای بین‌المللی به تفاهم برسیم و در داخل هم افراد توانمندی امور کشور را از نظر اقتصادی در دست بگیرند، در این صورت می‌توان دوباره به دوران خوبی از نظر زندگی رسید و فشار را به سرعت از روی مردم کم کرد. این بخش تعیین‌کننده را باید در دولت بیشتر دنبال کنیم.

او با اشاره به فعالیت اصلاح‌طلبان گفت: به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان فعال شده‌اند و شورا هم درست کرده‌اند. اینها علامت‌هایی برای فعال شدن اصلاح‌طلبان است. علامت‌ مسوولان برگزاری انتخابات به جریانات سیاسی هم باید مثبت باشد. باید همه علامت‌ها حتی علامت‌های کاری هم مثبت باشد چون علامت منفی در انتخابات مردم را دلسرد می‌کند.

معاون اول رئیس‌جمهور در بخش دیگری از این گفت‌وگو با بیان اینکه برخی متوجه عوارض سخنان خود و جایگاهی که در آن قرار گرفته‌اند نیستند، یادآوری کرد: آنها به آثار و عواقب مطالبی که می‌گویند توجه ندارند و نمی‌دانند این امر در زندگی مردم چه تاثیری می‌گذارد. البته این موضع‌گیری‌ها آسیب خودش را به زندگی و معیشت مردم وارد کرد.