بیانیه «کیم یو جونگ» خواهر رهبر کره‌شمالی در حالی دیروز سه‌شنبه ۲۶ اسفندماه انتشار یافت که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا و لوید آستین، وزیر دفاع این کشور برای مذاکره با ژاپن و کره‌جنوبی، هم‌پیمانان کشورشان درخصوص کره‌شمالی و دیگر مسائل منطقه‌ای به آسیا سفر کردند. آنها روز سه‌شنبه در توکیو نشست‌هایی داشتند و امروز چهارشنبه ۲۷ اسفندماه نیز با مقامات در شهر سئول گفت‌وگو دارند. «کیم یو جونگ» که یک مقام ارشد کشورش در زمینه مدیریت امور بین دو کره است، افزود: کره‌شمالی کنار گذاشتن یک توافق دوجانبه سال ۲۰۱۸ در زمینه کاستن از تنش‌های نظامی و همچنین حذف یک واحد در حزب حاکم خود با عمر چند دهه را که مسوول مدیریت ارتباطات بین دو کره بوده است در صورتی که دیگر مجبور به همکاری با کره‌جنوبی نباشد، در نظر می‌گیرد.

او تصریح کرد: «چطور است که به‌رغم توافقات حاصل‌شده اقدامات مثبت به‌ویژه در زمینه دستور کار بین دو کره آنقدر کم بوده‌اند؛ درحالی‌که اقدامات تشدیدکننده روابط مبتنی بر دشمنی قدیمی پابرجا هستند.» او همچنین تصریح کرد کره‌شمالی لغو دفتر مسوول مدیریت تورهای کره‌جنوبی به حوزه موسوم به «کوه الماس» کره‌شمالی را در نظر دارد؛ تورهایی که سئول در سال ۲۰۰۸ بعد از تیراندازی مرگبار یک گارد کره‌شمالی به یک توریست کره‌جنوبی معلق کرد. خواهر رهبر کره‌شمالی همچنین افزود: «ما رفتار و نگرش (کره‌جنوبی) را در نظر خواهیم داشت و اگر آنها تحریک‌آمیزتر شوند، می‌توانیم تدابیر استثنایی اتخاذ کنیم.» او در ادامه بیانیه‌اش که در نشریه رسمی «رودونگ سینمون» انتشار یافت، بیان کرد: «من همچنین می‌خواهم با استفاده از این فرصت به دولت جدید آمریکا که آنقدر مشتاق به فرستادن بوی باروت از سمت اقیانوس به سرزمین ما است توصیه‌ای کنم. اگر آنها می‌خواهند چهار سال آینده خواب راحتی داشته باشند برایشان خوب است از دست زدن به کارهایی که از همان اول جلوی خواب راحتشان را می‌گیرد، اجتناب کنند.» کیم یو جونگ در عین حال بیان کرد: «رزمایش جنگی و خصومت هرگز نمی‌توانند با گفت‌وگو و همکاری همراه شوند.» وی کره‌جنوبی را به‌دلیل «توسل جستن به رزمایش‌های آب رفته، حالا که خودشان را در باتلاق بحران سیاسی، اقتصادی و همه گیری می‌یابند» تمسخر کرد.

وی افزود: «تعامل بین دو کره که در سال ۲۰۱۸ بهبود یافته و کره‌جنوبی دنبالش بود، دوباره به آسانی حاصل نخواهد شد و کره‌شمالی بروز تحریکات بیشتر را رصد می‌کند.» «بو سئونگ چان» سخنگوی وزارت دفاع کره‌جنوبی در این باره اظهار کرد: رزمایش‌های ترکیبی این کشور با آمریکا ماهیت دفاعی دارد و خواستار آن شد که کره‌شمالی «نگرشی منعطف‌تر» که برای باثبات کردن صلح در شبه‌جزیره کره سازنده باشد، نشان دهد. او گفت که ارتش کره‌جنوبی نشانه غیرعادی از فعالیت نظامی کره‌شمالی تشخیص نداده است.