از زمانی که برق در تگزاس به‌طور سراسری قطع شد، عمده جمهوری‌خواهان تگزاسی سعی کرده‌اند که تقصیرات را متوجه تحرکات پیشروها بدانند که در مبارزه با تغییرات آب و هوایی و برخورد با نابرابری‌های اجتماعی و اقتصادی ساعی هستند. گرگ ابوت، فرماندار جمهوری‌خواه تگزاس در برنامه چهارشنبه شب فاکس‌نیوز گفت: «این نشان می‌دهد که این توافق انرژی سبز چگونه می‌تواند یک فرزند مرده به دنیا بیاورد.» ریک پری، فرماندار سابق که بعدا وزیر انرژی دولت ترامپ شد، با اشاره به پوشیده شدن پنل‌های خورشیدی این ایالت از برف، در توییتی نوشت: «اگر ما انسان‌ها بخواهیم زمستان سرد خود را به آسانی پشت سر بگذاریم باید از گاز طبیعی برای سوخت استفاده کنیم. مقدار زیادی از آن نیز حتی برای دهه‌های بعدی باقی مانده است.» کلاین می‌نویسد: این ادعاها عجیب است. توافق انرژی پاک «Green New Deal» در میان سایر چیزها، برنامه‌ای برای تنظیم دقیق و به‌روز رسانی سیستم انرژی ایالات متحده است که طی یک دهه ۱۰۰ درصد برق خود را از طریق انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر به‌دست می‌‌‌آورد.  البته تگزاس هنوز اکثر انرژی خود را از طریق گاز و زغال سنگ تامین می‌کند. بسیاری از زیرساخت‌های ضعیف آن صنعت کهن، هفته گذشته در برخورد با هوای وحشی که باعث افزایش تقاضا شد، به بن‌بست برخورد و از کار افتاد. به‌رغم اینکه جمهوری‌خواهان قصد دارند تا تقصیرات را متوجه انرژی‌های تجدیدپذیر کنند، کمترین قصور متوجه توافق انرژی پاک است. در واقع این بحران به لطف سیستم سوخت‌‌های فسیلی مانند زغال سنگ و گاز بود که به‌وجود آمد و توان تاب‌آوری در برابر این آب و هوای عجیب و غریب نداشت. این در حالی است که از این به بعد آمریکا و سایر نقاط جهان بیش از پیش با این نوع مشکلات آب و هوایی دست و پنجه نرم خواهند کرد. در حالی که هنوز دانشمندان در حال تحقیق روی پدیده گرمایش زمین و ارتباط آن با زمستان‌های وحشی هستند، کاترین های‌هو، دانشمند تغییرات اقلیمی می‌گوید: «افزایش این نوع زمستان‌ها زنگ خطر را به صدا در آورده است.»

با این حال هوا به تنهایی باعث بحران اخیر تگزاس نشده است. تگزاسی‌ها با ۴۰ سال زندگی در شرایط آزمون و خطای بنیادگرایی بازار آزاد به فروپاشی رسیده‌اند که حالا تغییرات آب و هوایی آنها را متوجه ضعف این سیستم کرده است. به اعتقاد کلاین یک راه خلاص از این وضعیت وجود دارد اما این جمهوری‌خواهان این ایالت هستند که از تغییرات می‌ترسند و مانع اجرای آن می‌شوند. یکسری تصمیمات سرنوشت ساز در اواخر دهه ۹۰ اتخاذ شد؛ زمانی که شرکت انرون که هم‌اکنون در حال فروپاشی است و با رسوایی در حال دست و پنجه نرم کردن است، تلاش موفقیت‌آمیزی برای قانون‌زدایی در بخش صنعت برق این ایالت داشت تا بتواند در آن آزادانه فعالیت کند. در نتیجه آن فعالیت‌ها و لابی شرکت انرون، تصمیمات مربوط به تولید و توزیع نیرو از تنظیم‌کننده‌ها سلب شد و در واقع به شرکت‌های خصوصی انرژی تحویل داده شد. جای تعجب هم نیست که این شرکت‌ها به سود کوتاه مدت نسبت به سرمایه‌گذاری‌های پرهزینه برای حفظ شبکه و ایجاد تعدیل نیرو در شرایط آب و هوایی توجه بیشتری دارند.

این روزها نیز تگزاسی‌ها از تصمیمات مربوط به دهه ۹۰ رنج می‌برند. استیو آدلر، شهردار آستین مشکلات این روزهای تگزاس را این‌گونه صورت‌بندی کرد که نشان از خطای راهبردی جمهوری‌خواهان است: «ما یک سیستم قدرتمند مقررات‌زدا در این ایالت داریم که دیگر کار نمی‌کند. این سیستم دیگر از مردم به اندازه کافی محافظت به‌عمل نمی‌آورد.»