12 فرمان بایدن در روز تحلیف

«ران کلین» مشاور ارشد جو بایدن اعلام کرد که رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا در روز تحلیف چندین فرمان اجرایی درمورد همه‌گیری کرونا، اقتصاد آمریکا، تغییرات آب و هوایی و عدالت نژادی در ایالات متحده امضا خواهد کرد. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، ران کلین بامداد یکشنبه در یادداشتی به کارکنان ارشد دولت بایدن گفت: «همه این بحران‌ها به اقدام فوری نیاز دارند.» وی با اشاره به تحلیف بایدن در روز چهارشنبه هفته جاری اعلام کرد که رئیس‌جمهوری منتخب «حدود ۱۲» فرمان اجرایی صادر خواهد کرد. کلین افزود: بایدن در ۱۰ روز آغازین ریاست جمهوری خود اقدامات قاطعی برای حل این چهار بحران، جلوگیری از زیان‌های دیگر و احیای جایگاه آمریکا در دنیا اتخاذ خواهد کرد. بایدن در حالی وارد کاخ سفید می‌شود که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا بحران‌های زیادی را برای وی به ارث گذاشته است. آمریکا بالاترین آمار ابتلا و جان‌باختگان کرونا را دارد و در هفته‌های اخیر گسترش این بیماری شدت گرفته است. بایدن قصد دارد طرحی ۹/ ۱تریلیون دلاری برای احیای اقتصاد معرفی کند. وی همچنین قصد دارد سرعت واکسیناسیون در کشور را افزایش دهد. از دیگر اقداماتی که قرار است روز چهارشنبه اتخاذ شوند، تمدید توقف در قبال پرداخت وام‌های دانشجویی فدرال، متوقف کردن اخراج‌ها و توقیف‌ها در قبال مستاجران و الزامی کردن ماسک در سفرهای بین ایالتی و املاک فدرال است.رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا قصد دارد در روز تحلیف فرمان‌های اجرایی دیگری در زمینه بازگشت واشنگتن به پیمان آب و هوایی پاریس و لغو ممنوعیت ورود اتباع چند کشور مسلمان امضا کند. کلین تاکید کرد: رئیس‌جمهوری منتخب نه تنها برای جبران خسارت‌های بزرگی که دولت ترامپ وارد کرد، اقداماتی انجام خواهد داد، بلکه حرکت کشور به جلو را نیز شروع خواهد کرد. انتظار می‌رود که بایدن در بازه زمانی ۲۵ ژانویه تا یکم فوریه اقدام‌های اجرایی دیگری را در ارتباط با فرآیند اصلاح سیستم عدالت کیفری و همچنین بحران آب و هوایی اتخاذ کند. در این راستا این مقام آتی کاخ سفید تاکید کرد که اهداف دولت بایدن- هریس در حوزه سیاست‌گذاری، علاوه بر اقدام از سوی قوه مجریه نیازمند اقدام سریع کنگره است. کلین تاکید کرد: رئیس‌جمهوری منتخب نه تنها برای جبران خسارت‌های بزرگی که دولت ترامپ وارد کرد، اقداماتی انجام خواهد داد، بلکه حرکت کشور به جلو را نیز شروع خواهد کرد. در این شرایط گفته می‌شود که بایدن قصد دارد در نخستین روز کاری‌اش قانون مهاجرتی بزرگ را ارائه دهد که به موجب آن مسیر شهروندی ۱۱میلیون مهاجر غیرقانونی در ایالات متحده هموار خواهد شد. همچنین یکی از برنامه‌های جو بایدن واکسینه کردن ۱۰۰ میلیون نفر در ۱۰۰ روز اول کاری است. به گفته ران کلین این برنامه از مهم‌ترین اولویت‌های کاری رئیس‌جمهور منتخب است.  برای بایدن یک شروع پرتحرک و انرژیک برای رهایی از مصیبت‌هایی که از سوی ترامپ تحمیل شده است، ضروری و لازم به نظر می‌رسد. در ۷۵ روزی که از زمان انتخابش در سوم نوامبر گذشته است، بایدن قصد دارد نشان دهد همان رئیس‌جمهوری است که وعده‌اش را داده بود.

آماده‌باش در آمریکا

دو روز پس از حمله حامیان ترامپ به کنگره، ایالت‌های مختلف آمریکا به‌دلیل نگرانی از وقوع وقایع خشونت بار در آستانه مراسم تحلیف بایدن از آمادگی خود برای مقابله با این خشونت‌ها خبر دادند. به گزارش رویترز، مقامات ایالتی در سراسر آمریکا چه با اکثریت دموکرات و چه جمهوری‌خواه نگرانی‌های زیادی را ابراز داشته‌اند. این در حالی است که انتظار می‌رود طرفداران ترامپ هم تا پیش از مراسم تحلیف مجددا یک راهپیمایی سراسری داشته باشند. مقامات می‌گویند ترس از به خشونت کشیدن اعتراضات را دارند. در این‌باره اف‌بی‌آی به آژانس‌های پلیس درباره احتمال اعتراضات مسلحانه در سراسر ۵۰ ایالت آمریکا و در روز مراسم تحلیف جو بایدن، رئیس‌جمهوری منتخب این کشور هشدار داده‌ است.میشیگان، ویرجینیا، ویسکانسین، پنسلوانیا و واشنگتن در میان بیش از ده‌ها ایالتی هستند که گارد ملی برای تقویت امنیتی در آنجا مستقر شده است. درضمن، مرکز شهر واشنگتن دی‌سی خالی از جمعیت است و خیابان‌های منتهی به کنگره بسته شده و گردان‌های گارد ملی در مرکز شهر مستقر شده‌اند. افزایش تدابیر امنیتی در سراسر آمریکا در پی حمله مرگبار ششم ژانویه به کنگره صورت گرفته است. رهبران دموکرات چهار کمیته کنگره روز شنبه به بررسی رویدادها پرداخته و به‌صورت کتبی از اف‌بی‌آی و سایر آژانس‌های اطلاعاتی و امنیتی خواستند تا تهدیدها را بشناسند، اطلاعات را به اشتراک بگذارند و اینکه آیا نفوذ خارجی در این شورش‌ها نقش دارد یا خیر؟ این نامه از سوی آدام شف رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان، برنی تامپسون رئیس کمیته امنیت کشور مجلس نمایندگان، کارولین مالونی رئیس نظارت مجلس نمایندگان و جرولد نادلر رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان امضا شده است. مقام‌های اجرای قانون بیشترین تمرکز خود را بر روز یکشنبه گذاشته بودند که طبق برنامه قرار بود روز گذشته به وقت آمریکا طرفداران ترامپ به خیابان‌ها بیایند و جنبش ضد دولتی «بوگالو» را در سراسر ۵۰ ایالت این کشور به راه بیندازند.  استیو مک کرو، مدیر اداره امنیت عمومی تگزاس در بیانیه‌ای اعلام کرد: اطلاعات واصله نشان می‌دهد افراط‌گرایان خشونت‌طلب شاید به دنبال سوءاستفاده از اعتراضات مسلحانه برنامه‌ریزی‌شده در «آستین» به‌منظور انجام اعمال مجرمانه باشند. تگزاس کنگره خود را در سراسر روز مراسم تحلیف می‌بندد. در میشیگان نیز کنگره حصار کشی‌شده و سربازان در سراسر ایالت برای تقویت اوضاع امنیتی مستقر شده‌اند. همچنین نشست‌های روزهای آتی لغو شده است. فرماندار ایالت مینه‌سوتا گفته است: «ما این تهدیدها را جدی می‌گیریم؛ زیرا خود را عیان کرده‌اند. کارشناسان به ما گفتند که محتاط باشیم و اقدامات احتیاطی را در نظر گرفته‌ایم.»

قسم‌خوردگان ترامپ وارد میدان می‌شوند

نیویورک‌تایمز درباره هرج‌ومرج روزهای اخیر نوشت: شبکه‌ای از آشوبگران دست‌راستی هفته‌ها زمان صرف و پول جمع آوری کرده تا مانع پایان دولت دونالد ترامپ شوند. البته هنوز چیزهای زیادی باقی مانده است که ما درمورد برنامه‌ریزی و تامین مالی برای حمله توفان‌آسا و شورش در کاپیتول هیل، با هدف به چالش کشیدن تایید نتیجه انتخابات در روز ششم ژانویه نمی‌دانیم. اما آنچه واضح بوده این است که برخی از متجاوزان با بودجه اندک در این شورش حضور داشتند که از آن جمله می‌توان به گروه‌هایی مانند «QAnon» که از پیروان سرسخت تئوری‌های توطئه هستند، شبه‌نظامیان راست افراطی و محافظه‌کاران مسیحی اشاره کرد. کیت لی، پیشکسوت نیروی هوایی و کارآگاه سابق پلیس که صبح روز ۶ ژانویه خود را به ورودی‌های کاپیتول هیل رسانده بود، می‌گوید از هر سه طیف آنجا بودند.

کیت لی که مردم را تشویق کرده بود تا از بالای فنس‌ها وارد کنگره شوند، حالا قرار است برای آزادی کسانی که به دام پلیس افتاده‌اند، اعانه جمع کند.  جنبشی که لی به آن پیوسته، بسیار وسیع‌تر از آن است که بتوان به سادگی با آن مقابله کرد. در ماه‌های منتهی به شورش، لی به سازماندهی مجموعه‌ای از کاروان‌های طرفدار ترامپ در سراسر کشور کمک کرده بود و کارزارهایی را علیه بایدن و به سود ترامپ برگزار کردند. آنها در تگزاس مسیر اتوبوس طرفداران بایدن را بستند و چنین کار مشابهی نیز از سوی طرفداران ترامپ در حومه شهر نیویورک مشاهده شد. او همچنین برای جمع‌آوری کمک مالی به منظور پرداخت به کاروان‌های طرفدار ترامپ که روز ششم ژانویه خود را به واشنگتن رسانده بودند با یک جمع‌کننده کمک‌های مالی آنلاین همکاری کرده بود. آن‌گونه که ادعا می‌شود از اعانه‌های کوچک توانسته بودند ده‌ها هزار دلار جمع‌آوری کنند.  این تنها یکی از ریشه‌های کمک مالی به شورشیان طرفدار ترامپ بوده که تاکنون مطرح شده است. به گفته برخی آن را اگر یک شورش خشن ندانیم، می‌توانیم یک انقلاب بخوانیم. در یک تالار گفت‌وگوی اینترنتی، بیش از ۴ هزار نفر عضو شدند و از داکوتای جنوبی و کالیفرنیا عضوگیری کردند تا به جمع این کاروان‌های موسوم به میهن‌پرستانه بپیوندند. از سوی دیگر حدود ۲ هزار نفر حداقل ۱۸۱ هزار و ۷۰۰ دلار در سایت «Wild protest» جمع‌آوری کردند و خواستار حضور مردم برای ممانعت از تایید انتخابات ریاست‌جمهوری توسط کنگره شدند. قسم‌خوردگان ترامپ، شبه‌نظامیانی که خود را به کاپیتول هیل رساندند، برای بنزین، بلیت هواپیما، هتل، غذا و تجهیزات کمک مالی دریافت کرده بودند.  بسیاری از طریق سایت سرمایه‌گذاری جمعی «GoFundMe» یا سایت تندروی مسیحی «GiveSendGo» توانسته بودند پول قابل توجهی جمعآوری کنند. در این راستا از روز دوشنبه کمک‌های مالی که از طریق پی‌پال به حساب این دو صندوق می‌رفت، مسدود شده است. انتظار می‌رود سایر موسسات اعتباری نیز دست به کار مشابهی بزنند. با این حال چند برند معتبر، یک سازمان غیرانتفاعی غیرشفاف که طرفدار ترامپ است و یک اهداکننده ثروتمند برای تقویت ادعاهای دروغین ترامپ مبنی بر تقلب در انتخابات ماه‌ها کمک‌های بی‌دریغ مالی کردند.

یکی از حامیان اصلی بسیاری از تجمعات منتهی به شورش‌، از جمله جلسه مراسم تایید رئیس‌جمهور در ۶ ژانویه، یک سازمان غیرانتفاعی محافظه‌کار موسوم به زنان برای اول آمریکا، بوده است. رهبر آنها ایمی کرمر است که از اعضای برجسته تی‌پارتی است و دختر ۳۰ ساله‌اش کیلی جین کرمر نیز به وی پیوسته است. او در فیس‌بوک یک صفحه با نام «دزدی را متوقف کنید» باز کرد که تا چهارم نوامبر ۳۲۰ هزار عضو گرفت؛ اما این پلت‌فرم توسط فیس‌بوک بسته شد. از دیگر زنان برای اول آمریکای ترامپ می‌توان به مایک لیندل، موسس کمپانی «مای پیلو» اشاره کرد که جزو اهداکنندگان دست و دلباز به حساب می‌آید. لیندل در یک مصاحبه تلویزیونی در اواسط دسامبر گفت: «من در این هفته‌ها هر چیزی که داشتم در طبق اخلاص گذاشته‌ام؛ مالی و پولی و همه چیزم را.»

در همان ماه او در یک توییت خواستار جمع‌آوری ماشین‌های رای‌گیری و حکومت نظامی شد. البته او مدعی است که در جریان‌های منتهی به شورش در کاپیتول هیل هیچ کمک مالی نداشته و آخرین آن به ۱۴ دسامبر بازمی‌گردد که هزینه برگزاری یک کاروان طرفدار ترامپ را پرداخته بود؛ اما به نظر می‌رسد، پول‌دارها و مسیحیان محافظه‌کار زیادی در جمع‌آوری اعانه‌ها و کمک به رشد این شبکه داشته‌اند.