ترامپ در گرداب واترگیت جورجیا

آغاز به کار کنگره جدید در آمریکا با یک رسوایی تازه آغاز شد: رسوایی افشای مکالمات ترامپ با مقام ارشد انتخابات ایالت جورجیا. او در این مکالمه تلفنی خواستار تغییر آرا از این مقام شده بود. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، بر اساس انتشار یک مکالمه نوار منتسب به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا برد رافنسپرگر، وزیر ایالتی جورجیا را برای تغییر آرا تحت فشار قرار داده و وی را تهدید به اعلام جرم کرده است. ترامپ که تقریبا به مدت ۹ هفته است، به غلط ادعا می‌کند در انتخابات تقلب صورت گرفته است به برد رافنسپرگر فشار وارد کرده که آرا مجددا بازشماری شود تا وی بتواند ۱۶ رای الکترال این ایالت را به سود خود واریز کند. او در این مکالمه از وزیر ایالتی جورجیا می‌خواهد تنها ۱۱ هزار و ۷۸۰ رای که یکی بیشتر از رای فعلی است، برای او پیدا کند.

افشای این مکالمه به همراه متن آن برای نخستین‌بار توسط روزنامه واشنگتن‌پست صورت گرفت و نیویورک‌تایمز نیز بعدا به متن این مکالمه دست پیدا کرد. رئیس‌جمهور آمریکا که باید در ۱۶ روز باقی‌مانده از دولتش پیاده‌کننده عدل و عدالت باشد، برد رافنسپرگر و رئیس وکلای وزیر ایالتی جورجیا، یعنی رایان جرمنی را تهدید می‌کند اگر به خواسته وی تمکین نکنند، علیه آنها اعلام جرم خواهد کرد.

ترامپ در حین این مکالمه گفت: «می‌دانی که آنها چه کرده‌اند و شما آن را گزارش نکرده و نمی‌کنید. می‌دانی که این جرم است، یک جرم آشکار. و باید بدانی که نمی‌‌توانی اجازه دهی چنین چیزی رخ بدهد. این یک خطر بزرگ برای تو و وکیلت، رایان است. یک خطر بزرگ.»

تلاش قلدرمآبانه برای تحت فشار قرار دادن مقامات انتخابات که هم‌حزبی وی هستند به گفته برخی از مقامات حقوقی در ایالت جورجیا قابل پیگرد قانونی است و دونالد ترامپ برای باقی ماندن در قدرت از مرزهای قانونی و اخلاقی عبور کرده است. به گفته ناظران با هر معیار و استانداردی که نگاه شود، انتخابات مدت‌ها است به پایان رسیده است. همه ایالت‌ها نیز تک تک آرای الکترال خود را تایید کرده‌اند و بایدن با ۳۰۶ رای الکترال پیروز انتخابات شده است. همچنین کارزار حقوقی که ترامپ برای ابطال آرا در ایالت‌های چرخشی به راه انداخت، یکایک شکست خوردند. این شکست‌ها حتی در دیوان عالی کشور سوپرمحافظه‌کار این کشور رقم خورد.

تلاشی چنین قلدرمآبانه که قصد دارد وزیر ایالتی جورجیا را وادار به تمکین از اراده خویش کند، یادآور مکالمه تلفنی ترامپ در سال ۲۰۱۹ با رئیس‌جمهوری اوکراین است که قصد داشت وی را برای بازگشایی یک پرونده علیه فرزند جو بایدن تحت فشار قرار دهد. او در آن مکالمه، تصویب کمک‌های نظامی به این کشور را منوط به بازگشایی پرونده علیه پسر جو بایدن، یعنی هانتر بایدن کرده بود که در زمان معاونت جو بایدن در دوران باراک اوباما، عضو هیات رئیسه یک شرکت انرژی در اوکراین بوده است. البته این امر منجر به استیضاح رئیس‌جمهور شد که در نهایت نیز مورد حمایت اکثریت سنای جمهوری‌خواه قرار نگرفت.

حالا این تحولات در شرایطی رخ می‌دهد که ۱۱ سناتور به رهبری تد کروز خواستار عدم تایید انتخابات از سوی مایک پنس شده‌اند. آنها گفته‌اند پیروزی جو بایدن در انتخابات را تایید نخواهند کرد. باید دید این سناتورها با افشای این مکالمه از خواسته خود عقب‌نشینی خواهند کرد یا نه؟ ترامپ اظهار امیدواری کرد که دفترکار «برد رافنسپرگر» بتواند اختلافات ادعایی وی را قبل از انتخابات دور دوم سنا در جورجیا رفع و رجوع کند، موضوعی که برای تعادل قدرت در سنا بسیار تعیین‌کننده خواهد بود.

با وجود افشای این نوار رسواکننده، ترامپ روز دوشنبه به جورجیا سفر کرد تا به سود دو نامزد سنای جمهوری‌خواهان در این ایالت کارزار انتخاباتی برگزار کند. ترامپ به رافنسپرگر می‌گوید: من فکر می‌کنم باید پیش از برگزاری انتخابات دور دوم که امروز است، به یک نتیجه مطلوب برسیم. در غیر این صورت شما با افرادی روبه‌رو خواهید بود که تمایلی به رای دادن نخواهند داشت.» رئیس‌جمهوری مکالمه خود را این‌گونه ادامه می‌دهد: آنها نمی‌خواهند رای بدهند. آنها از ایالت خود متنفر هستند. آنها از فرماندار و وزیر ایالتی متنفر هستند.» او می‌افزاید مردم جورجیا عصبانی هستند، مردم کشور عصبانی هستند. و این اصلا اشتباه نیست. می‌دانید آنها از شما چه می‌خواهند: «بازشماری آرا». با این حال وزیر ایالتی جورجیا مودبانه اما قاطع درخواست ترامپ را رد می‌کند و پای نتیجه انتخابات می‌ایستد و مدام می‌گوید ترامپ و متحدانش اطلاعات غلط نسبت به تقلب در انتخابات دریافت کرده‌اند. وی می‌گوید: «چالشی که شما به راه انداخته‌اید، بر اساس داده‌های اشتباه است.» در این شرایط بیشتر کارشناسان حقوقی بر این باورند که تلاش ترامپ برای تحت فشار قرار دادن رافنسپرگر نقض آشکار قوانین ایالتی جورجیا و اخاذی از وزیر ایالتی است.

رافنسپرگر و شورای کل دفتر او این اظهارات ترامپ را رد کرده و به رئیس‌جمهوری آمریکا گفتند او به تئوری‌های توطئه کم‌ارزشی که در رسانه‌های اجتماعی درباره آنچه انتخابات غیرمنصفانه و دقیق می‌دانند، تکیه کرده است. این مقام ارشد جورجیا در پاسخ به ترامپ گفت: «جناب رئیس‌جمهور، چالشی که می‌خواهید به راه بیندازید با استناد به آماری است که اشتباه است.» کاخ سفید در این رابطه اظهارنظری نکرده است و دفتر رافنسپرگر هم پاسخی نداد.

با این حال ترامپ در توییتی به مکالمه تلفنی با رافنسپرگر اشاره کرده است. او در این توییت نوشت با مسوول انتخاباتی جورجیا در زمینه تقلب در انتخابات گفت‌وگو کرده اما او نخواسته یا نتوانسته به پرسش‌های مطرح در مورد مخدوش بودن انتخابات پاسخ دهد. وزیر ایالتی و مسوول انتخاباتی جورجیا نیز در توییتی که به نظر می‌رسد پس از این مکالمه منتشر شده، می‌نویسد: «با کمال احترام رئیس‌جمهور ترامپ! آنچه شما می‌گویید حقیقت ندارد. واقعیت روشن خواهد شد.» مشاور ارشد جو بایدن، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا در این رابطه گفت: «این فایل صوتی کل داستان شرم‌آور درباره حمله دونالد ترامپ به دموکراسی آمریکا است.» اقدام ترامپ همچنین با انتقاد فوری کارشناسان حقوقی انتخابات و دموکرات‌های کنگره مواجه شد چرا که آن را یک اقدام غیر قانونی دانستند.

در این شرایط کامالا هریس در یک تجمع انتخاباتی در حمایت از دو نامزد دموکرات شرکت‌کننده در دور دوم انتخابات مربوط به کرسی مجلس سنا در ایالت جورجیا شدیدا از تلاش‌های دونالد ترامپ برای لغو نتایج انتخابات در این ایالت انتقاد کرده و او را «صدای استیصال» نامید. کامالا هریس به مخاطبان سخنرانی خود گفت: «آیا شما همه خبر آن گفت‌وگوی ضبط شده را شنیدید؟ آن مطمئنا صدای استیصال بود. مطمئنا همین‌طور بود. همچنین یک سوءاستفاده بی‌شرمانه و گستاخانه از قدرت از سوی رئیس‌جمهور آمریکا بود.»

کامالا هریس در حمایت از جان اوسوف و رافائل وارنوک، دو نامزد دموکرات شرکت‌کننده در دور دوم انتخابات سنا که هر دو قبل از هریس سخنرانی کردند در این تجمع شرکت کرد. خبر جنجالی مربوط به تماس تلفنی ترامپ با رافنسپرگر پتانسیل تاثیرگذاری بر نتایج انتخابات امروز در این ایالت را داشته و هریس از ترامپ و دیگرانی که انتخابات در جورجیا را لکه‌دار خواندند، انتقاد کرد. او به جمعیت گفت: «آنها این گستاخی را داشتند که اظهار کنند شما نمی‌دانستید دارید چه کار می‌کنید. و اینکه شما حتما به نحوی نامشروع عمل کرده‌اید و آنها شش شکایت ثبت کردند اما هر بار شکست خوردند.»

در این شرایط کنگره جدید ایالات‌متحده روز یکشنبه در حالی آغاز به کار کرد که شماری از سناتورها و اعضای جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان تاکید کرده‌اند هفته آینده در جلسه بررسی نتایج کالج الکترال، پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری را به چالش خواهند کشید. این داستان همزمان شده است با ادعای رسانه‌های آمریکایی که فایل صوتی مکالمه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده، با مقامات انتخاباتی در ایالت جورجیا را منتشر کرده‌اند که در آن خواهان افزایش شمار آرای خود شده است.

جلسه کنگره برای بررسی پیروزی جو بایدن فردا چهارشنبه برگزار خواهد شد که پیش‌بینی می‌شود به تایید نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده منجر شود. اما گروهی از جمهوری‌خواهان، سناتورها و اعضای مجلس نمایندگان در رخدادی تقریبا بی‌سابقه گفته‌اند با این امر مخالفت خواهند کرد. تحلیلگران معتقدند مخالفان تقریبا هیچ شانسی برای ممانعت از ورود جو بایدن به کاخ سفید ندارند. تصمیم آنها در عین حال انتقاد شدید دموکرات‌ها و حتی برخی از جمهوری‌خواهان عضو کنگره را به دنبال داشته است.

کودتای ترامپ

همزمان با افشای مکالمه ترامپ ۱۰ وزیر دفاع سابق آمریکا نسبت به سوءاستفاده ترامپ از قدرت هشدار دادند. به گزارش خبرگزاری آلمان، ۱۰ وزیر دفاع سابق آمریکا سوءاستفاده از نیروی ارتش برای تغییر نتایج انتخابات را اقدامی غیرقانونی اعلام کردند. آنها با انتشار مقاله‌ای مشترک از ترامپ و سایر جمهوری‌خواهان درخواست کردند نتیجه انتخابات را بپذیرند. در یک اقدام بی‌سابقه ۱۰وزیر سابق دفاع آمریکا و از جمله جیمز متیس و مارک اسپر با انتشار مقاله‌ای مشترک نسبت به سوء‌استفاده از ارتش برای تغییر نتایج انتخابات سوم نوامبر این کشور هشدار داده‌اند.

به نوشته روزنامه واشنگتن‌پست، در این مقاله بر استقلال و بی‌طرفی نیروی نظامی آمریکا تاکید شده و آمده است هرگونه استفاده سیاسی از نیروی نظامی برای عبور از نتایج انتخابات روز سوم نوامبر در عمل نقض قانون اساسی این کشور به حساب می‌آید. ظاهرا این مقاله به دلیل تصمیم گروهی از سناتورهای جمهوری‌خواه برای به رسمیت نشناختن نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری است. این گروه از سناتورها از کنگره درخواست کرده‌اند کمیسیونی برای بررسی اتهامات مربوط به تقلب‌های انتخاباتی تشکیل دهد..

مقاله وزرای دفاع آمریکا با نام اشتون کارتر، دیک چنی، ویلیام کوهن، رابرت گیتس، چاک هیگل، لئون پانه‌تا، ویلیام پری، دونالد رامسفلد، جیمز متیس و مارک اسپر منتشر شده است. جیمز متیس و مارک اسپر هر دو در دولت دونالد ترامپ وظیفه هدایت وزارت دفاع را برعهده داشتند. امضا‌کنندگان این مقاله سوء‌استفاده از ارتش را «تلاش برای کودتا» اعلام کرده‌اند. در این نامه به دونالد ترامپ هشدار داده شده است که استفاده از «نیروی نظامی آمریکا برای حل دعواهای انتخاباتی می‌تواند این کشور را به مسیری خطرناک، غیرقانونی و خلاف قانون اساسی بکشاند». در این مقاله از کریستوفر میلر، سرپرست پنتاگون و همچنین سایر مسوولان وزارت دفاع درخواست شده است از دخالت در امور سیاسی پرهیز کنند.


متن گفت‌وگوی ترامپ با وزیر ایالتی جورجیا

ترامپ: بسیار خوب! خیلی ممنونم. سلام برد و رایان و همگان! ما قدردان برقراری این تماس هستیم... ما وقت زیادی روی این صرف کردیم و اگر روی برخی اعداد مجددا مروری داشته باشیم، مشخصا ما برنده شده‌ایم. اساسا پیروز جورجیا ما بوده‌ایم. ما حتی این موضوع را یعنی تعداد افرادی که در این اعتراضات حضور پیدا کردند، متوجه می‌شویم. دست‌کم 25 هزار تا 30 هزار نفر در اعتراضات به نتیجه انتخابات حضور پیدا کرده بودند. ما قرار است طی دو روز آینده با حسابگران رسمی تعداد دقیق را مشخص کنیم و تعداد دقیق مشخص خواهد شد. تعداد آنها 50 هزار نفر است، افرادی که رفتند رای دادند و به آنها گفته شد شما نمی‌توانید رای بدهید، برای اینکه پیش‌تر رای داده‌اید. آنها با غرولند صحنه انتخابات را ترک کردند اما فکر می‌کنم رقم بسیار بزرگی است. ما این ارقام را برای تو داریم و این رقم بسیار بیشتر از رقم 11 هزار و 779 است. برد من فکر می‌کنم، تو با آن موافق باشی؟ فکر می‌کنم همه با آن موافق باشند. فکر می‌کنم آرایی که از دست داده‌ام بسیار بیشتر از رقم 11 هزار و 779 خواهد بود. هیچ امکان ندارد آنها پیروز انتخابات شده باشند. آرایی که رها شده‌اند بسیار بیشتر از رای حاشیه‌ای پیروزی بایدن است و ما می‌خواهیم آن آرا را به دست آوریم. موضوع دیگر اینکه افراد مرده هم رای داده‌اند. فکر می‌کنم آرای افراد مرده 5 هزار باشد. آنها به روش‌های مختلفی متوسل شده‌اند تا رقم دقیقی را به دست آورند. وقتی حقه‌های اینها را کنار هم می‌گذارید، می‌بینید که آنها 30 هزار رای ساختگی دارند. چیزهایی که در مورد فول کانتی و دیگر مناطق می‌گویند ممکن است درست نباشد. مشاهده شده آنها آرا را سوزانده یا پاره کرده‌اند. اگر آقای برد! به حداقل ارقام نگاه کنی، ما بسیار بسیار بیشتر از 11 هزار و 779 رای به دست آورده‌ایم.

مارک میدوز (رئیس کارکنان کاخ سفید): پس آقای رئیس‌جمهور اگر اجازه دهید مداخله کنم من به برد این شانس را بدهم. آقای وزیر! من فکر می‌کنم منصفانه این باشد که بگویم همه آرا شمرده نشده‌اند و این از شما به عنوان وزیر ایالتی عجیب است. من فکر می‌کنم راه‌هایی موجود باشند تا به توافق برسیم. آقای رئیس‌جمهور به فول کانتی اشاره کردند اما من فکر می‌کنم مناطق دیگری هم وجود دارند که می‌توان به سرنخ‌هایی (برای افزایش آرا) رسید. آقای وزیر امید دارم که راهی برای همکاری و توافق پیدا کنیم و دست‌کم اینکه می‌توانیم روی این ادعاها با یکدیگر همکاری کنیم؟

رافنسپرگر: خب من به سخنان آقای رئیس‌جمهور گوش دادم. آقای رئیس‌جمهور ما اینجا چند پرونده شکایت داشتیم و باید به دادگاه پاسخ می‌دادیم. من در اینجا به دادگاه پاسخ داده‌‌ام و من با رقم 30 هزار تایی که آقای رئیس‌جمهور گفتند موافق نیستم. من فکر نمی‌کنم جای هیچ حرف و حدیثی باقی مانده باشد. ما با شمارش مجدد آرا به همان ارقام رسیدیم.  

ترامپ: برد! برد! یعنی چه جای هیچ حرف و حدیثی نیست. ما با مباحث جنجالی درچند ایالت و ایالت شما طرفیم. ارقام و مستندات زیاد هستند. تنها 4925 نفر خارج از این ایالت رای داده‌اند. میزان آرای غیابی که فاقد آدرس است، نیز به این ارقام افزوده می‌شود. وقتی این آمار و ارقام را کنار هم می‌گذارید بسیار بیشتر از 11 هزار و 779 رای است. ما در ایالت‌های دیگر هم فسادهای قابل توجهی پیدا کرده‌ایم. فقط همین را می‌خواهم که ۱۱ هزار و ۷۸۰ رای پیدا کنی که یکی بیشتر از آن چیزی باشد که ما می‌خواهیم. هیچ چیز اشتباهی درباره گفتن آن وجود ندارد. خب می‌دانی، شما دوباره حساب و کتاب کرده‌اید. شما می‌دانید که آنها چه کرده‌اند و آن را گزارش نکرده و نمی‌کنید. می‌دانی که این جرم است، یک جرم آشکار و باید بدانی که نمی‌توانی اجازه دهی چنین چیزی رخ بدهد. این یک خطر بزرگ برای تو و وکیلت، رایان است. یک خطر بزرگ!

رافنسپرگر: آقای رئیس‌جمهور! چالشی که می‌خواهید به راه بیندازید با استناد به آماری است که اشتباه است. با کمال احترام رئیس‌جمهور ترامپ! آنچه شما می‌گویید حقیقت ندارد. واقعیت روشن خواهد شد».