پایان سال تلخ با زلزله مهیب کرواسی عکس: AFP

بسیاری از ترس پس لرزه‌ها شب را به خانه‌هایشان بازنگشتند. بیشتر مردم در خودروهایشان خوابیدند یا به خانه اقوامشان در شهرهای اطراف منطقه رفتند. ۲۰۰ نفر نیز در یک پادگان نظامی پناه گرفتند. بی‌بی‌سی نیز نوشت: پس‌لرزه‌ها در کشورهای همسایه مثل بوسنی و هرزگوین، و حتی دورتر در ایتالیا نیز حس شد. رسانه‌های کرواسی می‌گویند یک زن در پترینیا زنده از زیر آوار بیرون کشیده شده است. دارینکو دامبویچ، شهردار پترینیا گفت وحشت عمومی در شهر حاکم است. همه به دنبال عزیزانشان می‌گردند. در زمانی که شهردار با خبرنگاران صحبت می‌کرد پس لرزه‌ای ضعیف‌تر دوباره این شهر را لرزاند. ماریس پاولویچ سکنه ۷۲ ساله پترینیا می‌گوید: «اگر هم بخواهیم نمی‌توانیم به خانه برگردیم. برق قطع است، همه کاشی‌های حمام و دستشویی ریخته‌اند و همه ظرف‌ها شکسته». تومیسلاو فابیجانیچ رئیس فوریت‌های بهداشتی در سیساک، شهری در نزدیکی پترینیا، گفت عده‌ای دچار شکستگی و ضربه مغزی شده‌اند و برخی هم به جراحی نیازمند هستند.

به نوشته «سانتورا- اوروویچ» مرکز این زلزله شهرهای پترینیا و سیسک بود که بزرگترین بیمارستان‌های منطقه در آنجا واقع شده‌اند. اگرچه هنوز بیماران در بیمارستان‌های منطقه مداوا می‌شوند اما دولت در راستای اتخاذ گام‌های احتیاطی، ظاهرا به دنبال تخلیه بیماران از بیمارستان‌هایی است که احتمال می‌رود به خاطر زلزله آسیب دیده یا در معرض زلزله احتمالی قرار دارند. «تامیسلاو دومنوویچ»، مدیر یکی از بیمارستان‌ها به تلویزیون دولتی کرواسی گفت:«ما هیچ جایی برای کار کردن نداریم. تنها ساختمان مربوط به زنان مانده است و در آنجا هم افرادی که به شدت آسیب دیده‌اند تحت مراقبت قرار دارند. تخریب این زلزله در سراسر شهر بسیار گسترده بود. «کریستینا ایکیچ بانیچک»، شهردار سیسک، به تلویزیون دولتی این کشور گفت:«نیمی از ساختمان‌های پایتخت ریخته‌اند. شهر در وضعیت بغرنجی قرار دارد. تا جایی که بتوانیم به مردم کمک می‌کنیم». پترینیا، شهری با جمعیت ۲۵ هزار نفری است که هنوز آثار نبردی که منجر به فروپاشی یوگسلاوی شد در آن هویداست.

«دارینکو دامبوویچ»، شهردار پترینیا، می‌گوید: «اوضاع فاجعه بار است. شهر من کاملا ویران شده». او که با تلویزیون دولتی مصاحبه می‌کرد در سخنانی که تاثر از آن هویدا بود گفت: «ما به آتش‌نشان‌ها نیاز داریم، نمی‌دانیم زیر آوارها چیست، یک بام بر روی سقف یک خودرو ریخت. به کمک نیاز داریم. مادران برای فرزندان گمشده خود زار می‌زنند». در روستای گلینا، مقام‌ها گفتند که ۴ نفر مرده‌اند که اجسادشان بیرون کشیده شده است. به نوشته گزارشگران نیویورک تایمز، تصاویر منتشر شده از پترینیا نشان می‌دهد که ساختمان‌ها ریخته، خیابان‌ها مملو از خرابه‌ها و آوارهاست، خودروها زیر آوار گرفتار شده‌اند و تیم‌های امدادی در حال نجات گمشدگان هستند. به نوشته نیویورک تایمز، در لحظات اول پس از توقف زلزله، دودی نارنجی به هوا برخاست و صدای بوق خودروها شنیده شد، زنگ کلیسا به صدا در آمد و داد و فریاد برای صدا کردن بازماندگان در میان خیابان‌ها شروع شد. در یک اقدام دراماتیک، یک مرد و فرزندش از درون خودرویی بیرون کشیده شدند که زیر آوار دفن شده بود. گفته شده ظاهرا این دو نفر زنده‌اند. صلیب سرخ کرواسی اوضاع را «بسیار جدی» اعلام کرد. زلزله‌ای که یک روز قبل رخ داده بود هم ۲/ ۵ ریشتر بود و موجب تخریب برخی ساختمان‌ها شد. «اندرو پلنکوویچ»، نخست وزیر کرواسی به همراه «زوران میلانوویچ»، رئیس جمهور این کشور، به میان مردم رفتند. نخست وزیر می‌گوید:«سال ۲۰۲۰ برای ما سال تراژدی بود. تراژدی پشت تراژدی». زلزله اول اگرچه قربانی نداشت اما خرابی‌هایی به باور آورد. اما زلزله دوم مرگ و ویرانی را با هم به ارمغان آورد.

p04- (2)