دادستان کالیفرنیا؛ وزیر بهداشت خاویر بسرا

بسرا نخستین انتخاب مشخص جو بایدن در چند هفته گذشته بوده است اما اینکه برای این سمت انتخاب شود، همه را سورپرایز کرده است. بسرای دموکرات، سابقه‌اش در زمینه عدالت کیفری و مسائل مهاجرتی است و مدت‌ها تصور می‌شد که از او به‌عنوان دادستان کل کشور در زمان جو بایدن استفاده خواهد شد. اما او به‌عنوان دادستان کالیفرنیا در نوک پیشانی تلاش‌های قانونی برای خدمات درمانی بوده و رهبری ۲۰ ایالت، به انضمام منطقه کلمبیا را برای حفظ و نگهداری قانون خدمات درمانی بر عهده داشته است. جمهوری‌خواهان در تلاش برای از بین بردن این قانون بودند. او همچنین صدای سلامت زنان در داخل حزب دموکرات بوده است.

اگر صلاحیت بسرا برای این پست تایید شود، او کار سختی را بر عهده گرفته است. در دوران پاندمی افزون بر اینکه ۲۸۱ هزار نفر فوت کرده‌اند، باید وظیفه سخت توزیع واکسن آن را نیز بر عهده بگیرد. به‌ویژه اینکه خدمات درمانی برای مردم رنگین‌پوست در این دوران به مشکل شدیدی برخورده است. بسرا در ماه ژوئن، هنگامی که در دفاع از قانون خدمات درمانی خلاصه‌ای از اهمیت آن را به دادگاه عالی ارائه می‌داد، گفته بود: «قانون خدمات درمانی بسیار مهم است و ارزش آن در دوران پاندمی بر همگان هویدا شد و این مهم است که همه با قیمت‌های منصفانه به خدمات درمانی دسترسی داشته باشند.» او در این دادگاه تاکید کرده بود اکنون زمان آن نیست که بهترین ابزار خود را برای رفع نابرابری‌های خدمات درمانی از بین ببریم، در حالی که یک بیماری کشنده و بسیار خطرناک در جامعه ما حاکم شده است.

با این حال درخصوص انتخاب بسرا سخنگوی تیم انتقالی بایدن حاضر به اظهارنظر نشد. در ماه جاری قرار است که بایدن، بسرا را به‌عنوان وزیر بهداشت خود به همراه چندین نام دیگر در این وزارتخانه معرفی کند. بایدن، «راشل والنسکی» متخصص ارشد بیماری‌های عفونی را به‌عنوان رئیس جدید مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا انتخاب کرده است. این رسانه آمریکایی به نقل از دو نفر از افراد آگاه از این تصمیم بایدن نوشت: والنسکی رئیس بخش بیماری‌های عفونی از بیمارستان عمومی ماساچوست، استاد علوم پزشکی در مدرسه پزشکی هاروارد و کارشناس بیماری ایدز و ویروس اچ‌آی‌وی است و نقش مهمی در مبارزه با همه‌گیری کرونا ایفا خواهد کرد. والنسکی جانشین رابرت ردفیلد ویروس شناس آمریکایی و رئیس فعلی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا می‌شود که از مارس ۲۰۱۸ این مسوولیت را برعهده داشته است. انتظار می‌رود بایدن این هفته والنسکی را به همراه اسامی مقامات ارشد بهداشتی کشورش معرفی کند. این فهرست شامل «خاویر‌بسرا» (Xavier Becerra) دادستان کل کالیفرنیا به‌عنوان رئیس جدید وزارت بهداشت و خدمات انسانی (HHS)، «جف زِنِتس» (Jeff Zients) هماهنگ‌کننده در امور کووید-۱۹ و «ویوک‌مورتی» (Vivek Murthy) جراح عمومی است.

«مارسلا نونز اسمیت» (Marcella Nunez-Smith) استاد دانشگاه ییل آمریکا نیز که کارشناس نابرابری‌های خدمات درمانی است نقش کلیدی در رسیدگی به نابرابری‌های بهداشتی ایفا خواهد کرد.تیم انتقالی بایدن از اظهارنظر درباره این تحولات جدید خودداری کرد و امکان دسترسی به والنسکی برای اظهارنظر در این زمینه وجود نداشت.

در دولت بایدن مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها نقش مهم‌تری را در نظام سلامت کشور آمریکا ایفا خواهد کرد و گزارش‌دهی به رسانه‌ها را با نظم بیشتری دنبال می‌کند و به مقامات بهداشتی که در دولت دونالد ترامپ به حاشیه رانده شده‌اند اجازه خواهد داد نقش محوری داشته باشند. بایدن و مشاورانش گفته‌اند آنها می‌خواهند در واکنش به همه‌گیری کرونا نظر دانشمندان را به مسائل سیاسی اولویت دهند. روز جمعه برای اولین‌بار مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها در آمریکا از مردم خواست وقتی در خارج از منزل نیستند از ماسک استفاده کنند و این دستور با درخواست بایدن برای استفاده سراسری از ماسک هماهنگ است. این در حالی است که بسیاری از فرمانداران جمهوری‌خواه با این دستور مخالفت کرده‌اند. به نظر می‌رسد بایدن قصد دارد در دوران زمامداری خود از طریق یک فرمان اجرایی استفاده از ماسک را اجباری کند. او در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان تاکید کرد اگر مردم برای ۱۰۰ روز از ماسک استفاده کنند، این بیماری پاندمی با توزیع همزمان واکسن‌های فایزر و مدرنا در این کشور قابل کنترل خواهد شد.

افزون بر این مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا نقش کلیدی در مدیریت توزیع واکسن کرونا ایفا خواهد کرد. توزیع واکسن یک روند پیچیده و یکی از بزرگ‌ترین کمپین‌های ایمن‌سازی در تاریخ آمریکا خواهد بود. مقامات مراقبت‌های بهداشتی در آمریکا با انتشار خبر انتصاب والنسکی از آن استقبال کرده‌اند.

همچنین دکتر ویوک مورتی یکی از انتخاب‌های تحسین شده از سوی ناظران است. او قرار است نقش یکی از مشاوران نزدیک را برای بایدن در حوزه خدمات دارویی ایفا کند. دکتر زینتس هم که در دوران اوباما در راس شورای اقتصاد ملی قرار داشت، به‌عنوان یک کارآفرین قهار قرار است در حوزه بیمه‌های درمانی به بایدن مشاوره دهد. صدور بیمه‌های آنلاین یک کار بزرگ در دوران جو‌بایدن خواهد بود.

به‌رغم اینکه این اسامی تحسین‌کننده‌هایی داشته است اما انتخاب بسرا به‌عنوان فردی که در راس نظام بهداشتی آمریکا ایفای نقش خواهد کرد با انتقاداتی روبه‌رو شده است. در یک نامه که توسط پنج گروه دارویی پیشرو تنظیم شده، آمده است که بایدن از انتخاب بسرا صرف‌نظر کند و یک پزشک را برای وزارت بهداشت در نظر بگیرد. به گفته این گروه‌های دارویی باید فردی در این سمت انتخاب شود که رهبری تندرستی ملت آمریکا را بر عهده بگیرد.