هفته گذشته این مذاکرات پس از اینکه آزمایش کووید-۱۹ یکی از اعضای تیم میشل بارنیه، مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا مثبت شد، موقتا متوقف شد. در این شرایط بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس به خبرنگاران گفت: «واضح است که اختلافات اساسی و مهمی وجود دارد که باید برطرف شوند، اما در حال کار کردن روی آنها هستیم.» وی افزود: «بر سر یک معامله قوی در حال صحبت هستیم و این قرارداد به سرانجام خواهد رسید اگر آنها بخواهند.»

بارنیه در توییتر گفت که روز جمعه به لندن سفر خواهد کرد و با دیوید فراست، مذاکره‌کننده بریتانیایی گفت‌وگو خواهد کرد. بارنیه در این توییتر اشاره کرد که همچنان اختلافات اساسی پابرجا است. هیچ‌کدام از دو طرف تاکنون تمایلی به تغییر  رویکرد خود نشان نداده‌اند و اختلافات هنوز دیده می‌شوند. فراست می‌گوید: با اینکه دیر شده اما هنوز امکان معامله وجود دارد، من به گفت‌وگو ادامه خواهم داد، مگر اینکه مشخص شود که راه دیگری باقی نمانده است.

بریتانیا به‌طور رسمی ۳۱ دسامبر از اتحادیه اروپا جدا خواهد شد اما در دوران انتقال قوانین تجارت، مسافرت و کسب و کارها بدون تغییر مانده‌اند. از شروع سال ۲۰۲۱، بریتانیا تبدبل به کشور طرف سوم با اتحادیه اروپا خواهد شد.  یکی از مقامات اتحادیه اروپا گفت که تنها چند روز دیگر فرصت برای مذاکره باقی مانده است. در حالی که پیش‌تر چندین‌بار مهلت‌های زمانی تمدید شده بود. این دیپلمات به نقل از بارنیه می‌گوید که هنوز در زمینه شیلات و کسب و کار اختلافات باقی مانده است. این دیپلمات بر این باور است که اگر بریتانیا یک تصمیم قطعی و سریع نگیرد، رسیدن به یک قرارداد غیر ممکن خواهد بود.

یک خروج بدون توافق مرزها را به هم می‌‌ریزد، بازارهای مالی را آشفته می‌کند و زنجیره‌های عرضه در سراسر اروپا و خارج از آن را مختل می‌کند. این در حالی است که جهان هم‌اینک به دلیل شیوع ویروس کووید-۱۹ با هزینه‌های سرسام‌آور اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند.  در این راستا سفیران اتحادیه اروپا از کمیسیون اجرایی اتحادیه اروپا خواسته‌اند تا اقدامات فوری را برای خروج بدون توافق در نظر بگیرند. اما یک دیپلمات دیگر می‌گوید که بارنیه هنوز امیدوار است و می‌گوید که احتمال اینکه به توافق برسند، هنوز وجود دارد.

اولین نشانه این تحرک می‌تواند گفت‌وگوی بوریس جانسون با اورسلا وون‌در لی‌ین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا باشد. یک منبع نزدیک به این مذاکرات گفت که پیشرفت‌های اخیر بسیار اندک بوده است. فون‌در لاین روز چهارشنبه گفت که اتحادیه اروپا خود را برای خروج بدون توافق آماده می‌کند. با این حال دو طرف در تلاش هستند در مورد کالاهایی که ارزش تقریبی یک تریلیون دلاری در تجارت سالانه دارد، به توافق برسند و از صلح در ایرلند شمالی که تحت سلطه انگلیس است، حمایت به عمل آید. مورد موخر، اولویت جو بایدن رئیس‌جمهور منتخب ایالات‌متحده است که به جانسون هشدار داده است که باید مطابق توافقنامه سال ۱۹۹۸ که با سه دهه درگیری فرقه‌ای در ایرلند شمالی پایان داد، توجه و آن را حفظ کند.