تمرکز ترامپ و بایدن بر ایالات غرب میانه

آیووا همان نقطه‌ای است که در سال ۲۰۱۶ ترامپ را به هیلاری و نامزدهای دیگر دموکرات در سال ۲۰۲۰ را به بایدن ترجیح داده بود. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، ترامپ هم در سال ۲۰۱۶ در ایالت‌های پرنوسان مانند میشیگان، پنسیلوانیا و ویسکانسین پیروز شد، اما این رای چندان بالا نبود و خطر همچنان از سوی کارزار انتخاباتی ترامپ حس می‌شود. با این حال پیروزی خفیف ترامپ در سال ۲۰۱۶ در برخی ایالت‌های چرخشی، دموکرات‌ها را وادار به بازاندیشی در مورد سرمایه‌گذاری اشتباه در جغرافیای سیاسی کرد. حالا بعد از چهار سال ایالت‌های میانه‌غربی دوباره در راس خبرهای کارزارهای انتخاباتی قرار گرفته است. آن هم در شرایطی که نفس‌ها برای روز انتخابات در سوم نوامبر به شماره افتاده است.

جو بایدن که نظرسنجی‌ها او را پیشتاز رقابت امسال معرفی می‌کنند روز جمعه، ۳۰ اکتبر، به ایالت آیووا رفت؛ ایالتی که در سال ۲۰۱۶ با ۱۰ درصد اختلاف دونالد ترامپ را به هیلاری کلینتون ترجیح داد. بایدن حتی در جریان نخستین رقابت درون حزبی در آیووا، نتوانست با پیت بوتیجج و برنی سندرز و الیزابت وارن، دیگر نامزدهای حزب دموکرات رقابت کند و همین موجب شد کارزار انتخاباتی خود را با شکستی بزرگ در این ایالت کلید بزند. همزمان، دونالد ترامپ با سفر به مینه‌سوتا نشان داده که امیدوار است این ایالت را که سال ۲۰۱۶ با اختلاف کمی، به کلینتون روی خوش نشان داده بود،جذب خود کند. مینه‌سوتا که شهر مینیاپولیس آن در ۶ ماه گذشته و پس از مرگ جورج فلوید، کانون اعتراضات به خشونت پلیس و جنبش «جان سیاهان مهم است» بوده، به‌طور سنتی به نامزدهای دموکرات رای داده است.

جو بایدن که از زمان همه‌گیری ویروس کرونا سفرهای ایالتی خود را محدود کرده بود و مانند ترامپ میتینگ‌های بزرگ برگزار نمی‌کرد، در چند روز مانده به روز رسمی انتخابات سفرهای متعددی را در پیش گرفته است. او جمعه علاوه‌بر آیووا، به ویسکانسین و مینه‌سوتا هم رفت و پر سفرترین روز کارزار خود را رقم زد. بایدن که در نظرسنجی‌ها با حدود ۱۰ امتیاز در سطح ملی پیش است، در ایالت‌های رقابتی و حساس چون فلوریدا، پنسیلوانیا، میشیگان و ویسکانسین تنها حدود ۵ درصد یا کمتر با ترامپ فاصله دارد و همین پیش‌بینی درباره نتایج نهایی انتخابات امسال را بسیار دشوار کرده است.  این کارزارها در حالی هر روز سنگین‌تر می‌شود که روز جمعه، ۳۰ اکتبر، گزارش شد تاکنون ۸۵ میلیون آمریکایی از طریق پست یا حضور در مراکز رای‌گیری، آرای خود را تسلیم کرده‌اند. این رکورد جدیدی برای رای دادن پیش از موعد طی ۱۱۰ سال گذشته در آمریکا است و انتظار می‌رود میزان مشارکت در انتخابات به قدری بالا باشد که رکورد سال ۱۹۰۸ را بشکند. بنابر همین گزارش‌ها، از میان این ۸۵ میلیون رای، ۵۵ میلیون نفر به‌صورت پستی رای داده‌اند.

جو بایدن روز جمعه در بیرون پارک ایالتی فیرگراوند مینه‌سوتا برای ۲۲ دقیقه در یک مراسمی که به علت کرونا همه با خودرو در آن شرکت کرده بودند، سخنرانی کرد، اما بوق ممتد خودروهای حامی دونالد ترامپ بارها سخنرانی او را مختل کردند. او در واکنش به این اعتراض با بوق گفت: «می‌دانید چرا آنها نمی‌خواهند صدای من را بشنوند. چون به شنیدن صدای رئیس‌جمهوری که هیچ وقت چیزی نمی‌گوید عادت کرده‌اند. آنها به هیچ نشنیدن عادت کرده‌اند.» او یک بار دیگر هم وقتی از ضرورت ماسک زدن سخن می‌گفت با بوق ممتد حامیان ترامپ روبه‌رو شد و گفت: «این یک بیانیه سیاسی نیست مانند بوق زدن آن افراد بی‌ریخت در آن سوی خیابان». این اظهارات بایدن به بلندتر شدن بوق خودروهای مخالف او انجامید. بایدن عملکرد رقیبش دونالد ترامپ در مبارزه با کرونا را به اصلی‌ترین موضع انتخاباتی خود تبدیل کرده و روز جمعه هم یک بار دیگر گفت: «دونالد ترامپ پرچم سفید تسلیم را بالای سر برده، اما نه مردم تسلیم خواهند شد و نه من». برای دموکرات‌ها دیوار آبی در ایالت‌های میانه‌غربی تنها راه دفاع‌شان در برابر جمهوری‌خواهانی بوده است که پایگاهی قوی در ایالت‌های جنوبی دارند. این نشان می‌دهد که دموکرات‌ها هنوز در بین طبقه کارگر و مراکز شهری سیاهان پایگاه دارند و جمهوری‌خواهان نیز در مناطق روستایی و طبقه کارگر سفید جایگاه مهمی دارند. تحولات کارزارهای انتخاباتی در شرایطی به روزهای اوج خود می‌رسد که کرونا نیز دوباره در حال صعود به قله در این کشور است. ترامپ اما روز جمعه بی‌تفاوت از کنار این موضوع گذشت و اصرار داشت که خسارت‌های این بیماری به‌قدری نیست که ادعا می‌شود. در حالی که نسبت به دو هفته پیش در میشیگان افزایش ۹۱ درصدی در حوزه مبتلایان داشته است.

رای‌دهندگانی که هنوز تصمیم نگرفته‌اند

هر روز خبرهایی که از میزان رای در انتخابات منتشر می‌شود، رکوردشکن است. اما هنوز کسانی هستند که تصمیم نگرفته‌اند رای بدهند. چهار سال پیش افرادی که هنوز مردد بودند رای بدهند، در دقیقه ۹۰ در انتخابات حضور پیدا کردند و به ترامپ رای دادند. هنوز این افراد در ایالت‌های چرخشی که رقابت نزدیک است، می‌توانند برای انتخابات سال جاری موثر واقع شوند. کسانی که در سال ۲۰۱۶ از هر دو نامزد متنفر بودند، در نهایت رای خود را به سود ترامپ ریختند؛ چرا که به اعتقاد آنها، او نسبت به هیلاری کلینتون کمتر بدطینت به نظر می‌رسید. این افراد در ایالت‌های میانه‌غربی توانستند پیروزی بزرگی را برای دونالد ترامپ رقم بزنند.

در میان این افراد مردد نژادهای مختلفی از جمله لاتین‌تبارها، افراد جوان، آسیایی‌-آمریکایی‌ها و آنهایی که نیم‌نگاهی به نامزد سوم دارند، دیده می‌شوند. هیچکدام از این طبقات در این ۴ سال از سوی ترامپ نگاه گرمی نداشتند اما این طبقات در انتخابات مقدماتی دموکرات‌ها نیز اخلاص خود را به بایدن هم نشان ندادند. اما نظرسنجی‌های نیویورک‌تایمز/ سیه‌نا نشان می‌دهد که بین دو نامزد، افراد مردد نگاه‌شان به بایدن مثبت‌تر است. احتمالا آنها با همان دیدی به بایدن رای بدهند که در سال ۲۰۱۶ به ترامپ رای دادند.

باورمندان به ترامپ

بیشتر مسیحیان حامی سرسخت ترامپ هستند. این سوال مطرح است که آیا مسیحی‌ها او را دوباره خوشبخت‌ترین مرد آمریکا خواهند کرد یا نه؟ به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز اوانجلیکاهای سفیدپوست احتمالا حمایت بی‌قید و شرطی از دونالد ترامپ در انتخابات سال جاری داشته باشند. بیشتر آنها گفته‌اند که از ترامپ حمایت خواهند کرد؛ چرا که پایگاه آنها از زمانی که ترامپ بر سر کار آمده، قوی‌تر از گذشته شده است.  مسیحی‌ها و سفیدپوستان پایگاه اصلی رای‌دهندگان به ترامپ هستند که توجه چندانی به عملکرد وی در حوزه مبارزه با کرونا ندارند. ترامپ برای پیروزی در سال ۲۰۱۶ مدیون این طبقه است. ثورن، یکی از اوانجلیکاهای سفیدپوست آمریکا می‌گوید: «من فکر می‌کنم ترامپ نیز امسال برنده شود. به گمانم جمعیت خاموش همچون سال ۲۰۱۶ به او رای خواهند داد.» در این چهار سال این گروه نشان داده است که بی‌توجه به عملکرد دونالد ترامپ از او حمایت بالایی داشته‌اند. آنها در سال ۲۰۱۶ به وی رای دادند و پای همه سیاست‌های ترامپ، از جمله ممانعت از ورود مسلمانان به کشور آمریکا ایستادند. در حالی که تزلزل‌هایی نسبت به ترامپ در بین زنان حومه‌نشین و کشاورزان نسبت به ترامپ در این ۴ سال ایجاد شده، اما به نظر می‌رسد، ترامپ هنوز محبوب‌ترین فرد اوانجلیکاها و باورمندان مسیحی است.

داستان پسر (ناخلف) جو بایدن

معاون سابق رئیس‌جمهوری آمریکا، زندگی شخصی تلخی داشته است. او بخشی از خانواده خود را در یک تصادف از دست داد و چند سال پیش نیز یکی از فرزندان خود را به‌دلیل تومور مغزی از دست داد. او حالا یک پسر به نام هانتر دارد که در زبان انگلیسی یعنی شکارچی. او اما ممکن است در انتخابات سال جاری تبدیل به شکارچی پدرش شود، چرا که از سوی جمهوری‌خواهان متهم به فساد در چین و اوکراین است. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، مهمترین مهمات در دست جمهوری‌خواهان در حال حاضر، معاملات تجاری هانتر بایدن است که داستان انتخابات سال ۲۰۲۰ را پیچیده‌تر از پیش کرده است.  اگر در سال ۲۰۱۶، ای‌میل‌های هیلاری کلینتون که لو رفته بود، بلای جان دموکرات‌ها شد، ممکن است این‌بار دموکرات‌ها به دست پسر بایدن، هانتر، شکار شوند. جو بایدن با هانتر هر روز تلفنی با یکدیگر در ارتباط هستند. در بین کارزارهای انتخاباتی، زمانی که بایدن سوار بر خودروی خود است، با هانتر صحبت می‌کند. او از هانتر به‌عنوان «تنها پسر زنده‌مانده من» یاد می‌کند که برای سالیان زیادی با اعتیاد جنگید.  ارتباط قوی بین بایدن و هانتر حالا تبدیل به نگرانی کارزار انتخاباتی دموکرات‌ها شده است. هانتر زندگی پر سر و صدایی داشته است. او رقم‌های بالایی در اوکراین در زمانی که در هیات‌مدیره یک شرکت انرژی بوده، دریافت کرده است. همین موضوع دستمایه جمهوری‌خواهان برای حمله به پدرش شده است، برای اینکه او در زمانی مشغول کار در این شرکت اوکراینی بوده که پدرش در آن زمان معاون رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده بوده است. افزون بر این، اعتیاد هانتر بایدن نیز موجب شد تا جمهوری‌خواهان وی را فردی فاسد نشان دهند. به گفته جمهوری‌خواهان اعتیاد وی موجب شد در سال ۲۰۱۴ وی به‌عنوان نیروی ذخیره نیروی دریایی ایالات‌متحده جدا شود.

بایدن اما از این مساله شاکی است که جامعه با استفاده از زندگی گذشته هانتر، فشار زیادی را برای تنها پسر باقیمانده‌اش به وی وارد می‌آورد. شاید به همین دلیل است که وقتی وی از سوی یکی از رای‌دهندگان در آیووا در مورد پسرش با این سوال مواجه شد که شما پسرتان را به اوکراین فرستادید تا برای یک شرکت انرژی کار کند، عصبانی شد و گفت: «تو یک دروغگوی لعنتی هستی.»

بایدن همسر اول و دخترش را در یک تصادف از دست داد. آن هم درست چند هفته بعد از اینکه در سال ۱۹۷۲ توانست به‌عنوان سناتور وارد سنا شود. در سال ۲۰۱۵ نیز بایدن، پسرش بیو را به‌دلیل سرطان مغز از دست داد. او به عکس هانتر سابقه جنگ در عراق داشت و برای سالیان سال نیز در دله‌ور دادستان بود. اما هانتر تنها پسر باقیمانده بایدن است که می‌تواند کشتی دموکرات‌ها را غرق کند.