به گزارش رویترز، همچنین مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا گفت: «هم اکنون تمرکز ما بر نهادینه‌سازی و قاعده‌مندسازی همکاری ما در زمینه برخورد با چالش‌های روز و حفظ اصول یک منطقه هند-اقیانوسیه آزاد و باز در آینده است». هند و آمریکا توافق همکاری و تبادل در زمینه‌های مختلف امضا کردند. دو طرف براساس این توافق تصاویر ماهواره‌ای با اولویت نظامی را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند. دو کشور همچنین یادداشت تفاهمی در‌باره علوم زمینی و نظارت زمینی، توافق داده‌های گمرکی، معاهده‌ای درباره انرژی هسته‌ای جهانی و نامه‌ای میان وزارت بهداشت دو کشور درخصوص اینترنت امضا کردند. اسپر که در زمینه چالش‌های فزاینده امنیتی در منطقه سخنانی ایراد کرد هم گفت که به دنبال فروش جنگنده و تجهیزات بدون سرنشین است. الجزیره هم در گزارش ۲۷ اکتبر در همین باره نوشت، واشنگتن فشار دیپلماتیک بر چین را افزایش داده است و روابط دو کشور در مورد طیفی از موضوعات از نحوه مدیریت ویروس کرونا گرفته تا وضع قانون امنیتی جدید در هنگ‌کنگ و جاه‌طلبی‌های چین در دریای چین جنوبی دچار تلاطم شده است.

الجزیره همچنین نوشت، هند و آمریکا برای مقابله با تهدید چین برای امنیت و آزادی با یکدیگر تعامل می‌ورزند. وزیر خارجه آمریکا در همین زمینه گفت کشورش آماده مذاکره با رهبران هند است. الجزیره نوشت: پمپئو بر این باور است که «کار زیادی میان دو کشور برای انجام هست». هدف پمپئو تشکیل ائتلافی از کشورهای منطقه در برابر چین است. او در مذاکره با رهبران هندی گفت:«همکاری ما در زمینه ویروس کرونا که منشأ آن در ووهان است و مقابله با تهدیدات حزب کمونیست چین بر آزادی بیان و امنیت و تلاش برای ترفیع صلح و ثبات در منطقه هدف ماست». به نوشته الجزیره، توافق‌نامه (BECA) یا همان «توافق‌نامه همکاری و تبادل اساسی در زمینه همکاری جغرافیایی» دسترسی هند به طیف وسیعی از داده‌های توپوگرافی، دریایی و هوایی را که برای شلیک موشک‌ها و هواپیماهای بدون سرنشین مسلح بسیار حیاتی تلقی می‌شود، فراهم می‌کند.

 الجزیره در گزارش خود همچنین نوشت که وزیر دفاع آمریکا به همتایان هندی فشار می‌آورد تا با خرید جت‌های اف ۱۸ آمریکایی از اتکای خود به تسلیحات روسی بکاهند. از سال ۲۰۱۷، شرکت‌های آمریکایی بیش از ۲۱ میلیارد دلار سلاح به هند فروخته‌اند. اسپر همچنین از مشارکت استرالیا در مانور دریایی ماه آینده که شامل هند، آمریکا و ژاپن در خلیج بنگال می‌شود استقبال کرد.