«ادیب» به جای «دیاب» عکس: AFP

چند روز پس از انفجار مهیب بیروت که خسارات جانی و مالی فراوانی رقم زد، مکرون به لبنان سفر کرد و از مقامات لبنانی خواست تا خواست تازه مردم این کشور را لحاظ کنند و هشدار داد که در صورت شکست، ناآرامی‌های لبنان وارد فاز عمیق‌تری خواهد شد.

ادیب همچون دیاب دارای مدرک دکترا است. ادیب دکترا خود را در زمینه حقوق و علوم سیاسی گرفته است و تا سال ۲۰۱۰ نیز در دانشگاه تدریس می‌کرده است. دیاب و هم ادیب هر دو از نزدیکان نجیب میقاتی، نخست‌وزیر پیشین لبنان بودند. ادیب در دولت وی به‌عنوان مشاور حضور داشت و دیاب نیز وزیر آموزش و پرورش این کشور بود. شباهت بین این دو به‌قدری زیاد است که می‌گویند اگر با حروف متشکله اسم دیاب بازی کنید، به نام ادیب خواهید رسید. سامی‌عطاءااله، مدیر مرکز مطالعات لبنان به الجزیره گفت: «این تلاش دیگری برای زیبا‌سازی سیستم با چهره‌ای جدید است تا نشان دهد نظام به‌دنبال تغییر است.» او می‌افزاید: «من شک دارم چیز تازه‌ای رخ دهد. زیرا خواهید دید که این دولت نیز با هماهنگی وکلای ملت در مجلس، دولتی شبیه دولت دیاب تشکیل خواهد داد.» دیاب به دلیل اختلافات فراوان در لبنان نتوانست کاری از پیش ببرد. البته دولت بعد از دیاب به دلیل فشارهای بین‌المللی پس از انفجار بیروت روبه‌رو است، باید تن به اصلاحات فراوانی بدهد. این در حالی است که تنها عده معدودی در لبنان بر این باور هستند که ادیب توانایی تغییرات گسترده‌ای دارد و در نهایت او را ادامه‌دهنده راه دیاب می‌خوانند.

لبنان از دهه‌ها فساد گسترده و سوءمدیریت رنج می‌برد و مردم این کشور خواهان تغییرات گسترده سیاسی هستند و بر این باورند که در لبنان چرخش نخبگان وجود ندارد و افراد از رهبران سیاسی فعلی مدام برای پست نخست‌وزیری نامزد می‌شوند.

لبنان در حال حاضر از شرایط اقتصادی بدی رنج می‌برد، به‌گونه‌ای که بیش از نیمی از مردم این کشور را به سمت خط فقر سوق داده است. پول ملی این کشور نیز نسبت به تابستان سال گذشته ۲۰ درصد از ارزش خود را از دست داده است.  میشل‌عون، رئیس‌جمهوری این کشور که خود در سیبل انتقادات مردم قرار دارد، صبح روز دوشنبه گفت قرار است با نمایندگان مجلس در مورد نامزدی ادیب رایزنی کند تا دولت را تشکیل دهد. روند پیشین ماه‌ها به طول انجامید تا حسن دیاب انتخاب شود اما وی پس از انفجار بیروت به دلیل انتقادات فراوان داخلی و خارجی از سمت خود استعفا کرد. با این حال رئیس‌جمهور لبنان با درخواست برای تغییر ساختار نظام سیاسی این کشور تاکید کرد نظام طایفه‌گرایی و سهمیه‌بندی مانعی در مقابل هرگونه تحولی است. رئیس‌جمهور لبنان در سخنانی به مناسبت صدمین سالروز اعلام تاسیس لبنان گفت: لبنان امسال با بحران‌های بی‌سابقه و فجایعی همراه شد که مجالی برای شادی نگذاشت اما امید به تغییر واقعی داریم. امروز باید بازنگری صادقانه و صریحی داشته باشیم. ویژگی جامعه لبنان این است که متنوع و کثرت‌گرا است و اگر درست اداره شود این یک امتیاز واقعی است. وی گفت: ما در بحران بی‌سابقه‌ای به سر می‌بریم. بحران‌های چند دهه در سیاست، اقتصاد و دارایی روی هم انباشته شده است. نظام طایفه‌ای مبتنی بر حقوق طوایف و سهمیه‌بندی برای زمانی بود که گذشت اما اکنون مانعی در مقابل هرگونه تحولی است. به نظر می‌رسد انتخاب ادیب از مزیت توافق حداکثری سود می‌برد. حزب‌الله لبنان، جنبش امل و جنبش میهنی آزاد از عمده بلوک‌های موجود در پارلمان لبنان هستند که از انتخاب ادیب حمایت می‌کنند.