بنابر اعلام خبرگزاری آسوشیتدپرس، مقام های محلی بیروت در یک گزارش جدید اعلام کردند: انفجارهای مهیب هفته گذشته در بندر بیروت، حدود ۶۰ بنای تاریخی در خطر فروریختن قرار دارند. سازمان یونسکو دیروز (پنجشنبه) با استناد به این گزارش از برعهده گرفتن رهبری یک کارزاری بین‌المللی برای بازیابی و مرمت میراث تاریخی بیروت خبر داد.

ارنستو اوتونه دستیار فرهنگی مدیرکل سازمان یونسکو با اعلام این خبر گفت: جامعه بین‌الملل به دنبال وقوع این تراژدی به لبنان سیگنال کمک فرستاد. یونسکو به رهبری این جریان در حوزه فرهنگی متعهد شده، کارزاری که باید بخش کلیدی تلاش‌های گسترده‌تر برای بازسازی و بازیابی باشد. 

روز چهارم اوت (۱۴ مرداد) حدود دو هزار و ۷۵۰ تُن نیترات آمونیوم که در بندر بیروت انبار شده بود، منفجر شد؛ شاهراه تجاری بیروت را از بین برد و به فاصله چند کیلومتری از محل حادثه مرگ و خسارت به بار آورد. این انفجار مهیب جان بیش از ۱۷۰ نفر را گرفت، بیش از ۶ هزار نفر زخمی برجای گذاشت و  در مجموع بین ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار به بیروت پایتخت لبنان خسارت وارد کرد. موزه‌ها، بناهای تاریخی، نگارخانه‌ها و مراکز مذهبی نیز از موج این حادثه در امان نماندند.

بیانیه یونسکو به اظهارات یکی از مقام های فرهنگ لبنان استناد شده که گفته بود دستکم هشت هزار بنا به ویژه در محله گمیزه و  مار میکائیل بیروت از این انفجار آسیب دیده‌اند. از این تعداد ۶۴۰ بنا تاریخی بوده و حدود ۶۰ بنا در خطر فروریختن قرار دارند.

وزارت فرهنگ لبنان هزینه مرمت بناهای تاریخی آسیب‌دیده بیروت را حدود ۳۰۰ میلیون دلار برآورد کرده است.  

 دلالان و آب گل‌آلود 

سالهاست که نگرانی‌هایی درباره فروش بناهای تاریخی لبنان به بهانه برج‌سازی وجود دارد. روزهای گذشته گزارش هایی از این کشور منتشر شده که نشان می‌دهد دلالان با پیشنهاد قیمت‌های بالا با صاحبان بناهای آسیب دیده قرارداد خرید می‌بندند.

غازی وزنی وزیر دارایی مستعفی لبنان که سرپرستی موقت این وزارتخانه را برعهده دارد، روز چهارشنبه با انتشار حکمی فروش هرگونه بنای تاریخی را بدون مجوز وزارت فرهنگ لبنان ممنوع ساخت. وی با انتشار بیانیه‌ای دلیل خود از این اقدام را جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده عنوان کرد.  

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.