* همان ایام با خود فکر می‌کردم که این چه حکمتی است که همبستگی خالصانه ملی و انقلابی پس از این شهادت، در زمانی اتفاق بیفتد که دو ماه بعد از آن، انتخابات در پیش است و طبق سنت مألوف، کشور به میدان جدالهای آنچنانی تبدیل می‌شود.

* جهان حقیقی به کنار، در این مدت در عالم مجازی روزانه دهها میلیون لایک، فوروارد، هشتگ، کامنت، پست و توییت ایرانی که حاوی توهین، بدگمانی، تمسخر، هتاکی، آبروبری، تهمت و جعل و قلب حقیقت است، از طرف مذهبی و غیر مذهبی و انقلابی و غیر انقلابی بوی تعفنش به آسمان می‌رود.

* شاید یک حکمت تقدیر شهادت او پیش از انتخابات این بود که خداوند با قرار دادن آزمایشی نزدیک از نوع جهاد اکبر، به بسیاری از ما بفهماند که علیرغم اشکهایی که در چشمانمان در جریان شهادت این قهرمان یگانه حلقه زد و علیرغم اینکه قلبهایمان برای لحظات و ساعاتی رقیق شد، همچنان همان انسان سابقیم و با آدم‌شدن فاصله‌ها داریم.

* در این میان، داستان توییتر و هشتگ‌هایش که مسئولان و جوانان انقلابی و غیر انقلابی زیادی را درگیر کرده، شیرین‌تر است. هشتگها گاهی طوری زده می‌شود که گویی تنها هدف، این است که در رقیب تا حد ممکن سوزش ایجاد کند. هشتگ‌هایی که معمولا یک هشتگ از طرف شیطان نیز به همراه دارد، ولی متاسفانه هشتگی نامرئیِ: #با_همکاری_شیطان_رجیم

* عکس قضیه را تصور کنید. آمریکا یک پیام‌رسان ایرانی (مثلا ایتا) را فیلتر و ممنوع کرده باشد. بعد، بسیاری از مقامات آمریکایی از اعضای کنگره و سنا و کاخ سفید گرفته تا مقامات قضایی و اجرایی و کاندیداها و جوانان آمریکایی هر روز در ایتا با هم دعوا کنند و به یکدیگر کنایه بزنند!

* امروزه به یُمن هشتگها و تیترها، برای پخش کردن یک مطلب در ابعاد وسیع، دیگر به صاحب‌هنربودن نیازی نیست؛ کافی است پرده‌دری را خوب بلد باشی، خوب تهمت بزنی، به دلخواهت نیت‌خوانی کنی و البته تقوا هم نداشته باشی؛ مطمئن باش فورواردکننده زیاد داری.

* ‌اگر حتی گوشه‌ای از آنچه را درباره پیامدهای گناهان اجتماعی در قیامت شنیده‌ایم راست بدانیم، بدون‌شک در قیامت آرزو خواهیم کرد که کاش در کودکی هر دو دستمان از بازو قطع می‌شد و چنین با لمس بی‌مبالات صفحه موبایل خود را به عذابهای دهشتناک گرفتار نمی‌کردیم.

‌* دستورات صریح قرآنی که برخی مسئولان ما در سطوح مختلف، درست عکس آن را عمل می‌کنند، کم نیستند: «به بندگانم بگو که آنچه نیکوترین است بر زبان آرند». چرا؟ چون اینجاست که «شیطان می‌خواهد در میان شما دشمنی ایجاد کند» (اسراءر۵۳). باید به شیطان رجیم تبریک گفت که در انجام مأموریت اختلاف‌افکنی در ایران عزیز چنین موفق عمل کرده و می‌کند.

* کاش در شبکه‌های اجتماعی، افرادی از هر صنف و با هر عقیده و گرایش ـ روحانی، کراواتی، بسیجی، پزشک، بدحجاب، انقلابی، غیر انقلابی و داخل نشین و خارج نشین همت می‌کردند که در مقابل کسانی که هشتگ را وسیله‌ای برای اغراض نفسانی مانند کینه‌ورزی، اتهام‌زنی، عیب‌جویی، جناح‌بازی، اختلاف‌افکنی و در واقع پرکردن جیب، و حفظ یا کسب مقام و منافع می‌بینند، مطلب خود را گاه به یک «هشتگ قرآنی» ختم کنند.

* مثلا مطلبی را با هشتک #نساء_۱۳۵ منتشر و بدین‌نحو به خواننده یادآوری می‌کردند که در آن هنگام که این توئیت یا پست اینستاگرامی را در این موضوع سیاسی یا اجتماعی نوشتم، این دستور الهی سوره نساء را که اهل ایمان را به رعایت عدالت و لو علیه خود، والدین و نزدیکان امر می‌کند در نظر داشتم. ‌

* چه زیباست آیه #فصلت_۳۴ که انسان را تشویق به دفع بدی با خوبی می‌کند و خاطرنشان می‌کند که گاه چنین برخوردی سبب تبدیل دشمن به دوستی صمیمی (ولیّ حمیم) می‌شود. یا اگر فقط همین یک آیه #اسراء_۷ را واقعا باور داشتیم که انسان هر خوبی و بدی که انجام دهد در واقع نسبت به خودش انجام می‌دهد ایران ما اکنون به گونه‌ای دیگر بود.

* آیاتی که در میان‌ ما از مسئول و غیر مسئول مهجورند و کینه‌های شیطانی جای آنها را در قلب ما گرفته است، فراوانند. داروهای امراض روحی ما مانند #اسراء_۳۶؛ #حجرات_۱۲؛ #یس_۶۰؛ #صف_۱۰؛ #اعراف_۲۰۱؛ #آل_عمران_۱۰۳نمونه‌های اندکی از آیات مهجور و غریبی هستند که توجه به آنان در حال و روز دینی و اخلاقی جامعه ایران از نان شب واجب‌تر است. این هشتگها که می‌توانند با هشتگ مفاهیم معادل این‌گونه آیات همراه شوند (تبدیل دشمن به دوست، خوب حرف بزنیم، با هم برادریم، خوبی در جواب بدی) مورد نیاز شدید جامعه ماست.‌

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.