نبرد کرونا با دموکراسی

به نوشته نیویورک تایمز، او همچنین «تغییر بیشتر» را رد کرد. نخست‌وزیر نیوزیلند گفت، حتی اگر شیوع کرونا بدتر شود، «ما به تاریخی که اعلام کردیم، وفادار می‌مانیم». او هرگونه تاخیر بیشتر در زمان برگزاری انتخابات را رد کرد. حزب کارگر او در نظرسنجی‌ها از محافظه کاران حزب ملی بسیار جلوتر است. آردرن گفت: «همگی ما در یک وضعیت هستیم. همگی ما در شرایط مشابهی کمپین انتخاباتی برگزار می‌کنیم». برگزاری یک انتخابات زودهنگام در نیوزیلند به نفع آردرن تمام می‌شود زیرا او با موفقیت در مبارزه با کووید-۱۹ و پاک نگه داشتن کشورش از وجود این ویروس برای ۱۰۲ روز به شدت به میزان محبوبیتش افزوده است. انتخابات برای ۱۹ سپتامبر (۲۹ شهریور) تعیین شده بود و در قوانین نیوزیلند بر زمان ۲۱ نوامبر (اول آذر) تاکید شده بود. رای‌گیری زودهنگام از سوم اکتبر (۱۲ مهر) آغاز می‌شود. با این حال، نخست‌وزیر نیوزیلند در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «در نهایت، تاریخ ۱۷ اکتبر (۲۶ مهر) برای انتخابات اعلام می‌شود تا زمان کافی برای احزاب با هدف برگزاری کمپین انتخاباتی وجود داشته باشد». مخالفان آردرن او را به سوءاستفاده از این پاندمی برای جلب حمایت مردمی متهم می‌کنند چرا که او تقریبا هر روز در شبکه‌های تلویزیونی حاضر می‌شود تا به نیوزیلندی‌ها دوباره اطمینان دهد و در مقابل، رهبران دیگر احزاب به سختی باید برای جلب توجه مردم تلاش کنند. رقبای او امید دارند که آردرن بخشی از محبوبیتش را در زمان آغاز دشواری‌های اقتصادی ناشی از پاندمی کرونا از دست بدهد. آردرن از روز جمعه قرنطینه شهر آوکلند با ۷/ ۱ میلیون جمعیت را تا ۲۶ اوت (۵ شهریور) تمدید کرد و قوانین فاصله اجتماعی همچنان در دیگر شهرها برقرار است.

گزارشگر نیویورک تایمز در بخش دیگری از گزارش خود می‌افزاید، نرخ محبوبیت خانم آردرن پس از اولین قرنطینه در اواخر ماه مارس سر به فلک کشید و منجر به این شد که مقام‌های بهداشتی در این کشور از میان رفتن ویروس کرونا در این کشور را اعلام و زندگی به حالت عادی بازگردد و رستوران‌ها و استادیوم‌ها و مدارس هم باز شوند. اکنون او زیر ذره بین قرار گرفته است. او باید دریابد در این میان چه اشتباهی صورت گرفته که باعث شد کرونا بازگردد. این سوال هم اکنون مطرح است که این کشور تا چه زمانی دور دیگری از محدودیت‌ها را می‌تواند تحمل کند. «ریچارد شاو»، استاد سیاست در دانشگاه ماسی در پالمسترون شمالی، نیوزیلند، گفت: «اگر معلوم شود که نظارت قابل‌توجه نبوده و اجرای ناقص و نادرست یا قصوری وجود داشته، این امر می‌تواند تاثیر بسیار مهمی بر شرایط بگذارد». با این حال، این استاد افزود: «پشتوانه خوبی از حسن نیت در مورد نخست‌وزیر وجود دارد» و محتمل است که به تعویق انداختن انتخابات موجب تقویت شانس او خواهد شد. این استاد سیاست می‌افزاید:«او با اعلام اینکه بسیاری از نیوزیلندی‌ها تصور می‌کنند که این تعویق منطقی، عادلانه و معقول است، تنها ۵ درصد بر آرای خود می‌افزاید». پروفسور شاو افزود که تعویق انتخابات تا حدی گریزناپذیر بود زیرا تاریخ سپتامبر انحلال پارلمان را در روز دوشنبه ملزم می‌ساخت تا به یک ماه کارزار روی آورد. پارلمان هم اکنون در ۶ سپتامبر منحل خواهد شد. این استاد دانشگاه در مورد شخص نخست‌وزیر هم می‌گوید:«او باید به این مساله پاسخ دهد. این یک تصمیم سیاسی روشن است».

نیوزیلند تنها کشوری نیست که در آن انتخابات به تعویق افتاده است. هنگ‌کنگ هم به دلیل همه‌گیری کرونا رای‌گیری شورای قانونگذاری را به تعویق انداخت؛ بسیاری از ایالت‌های آمریکایی هم تاریخ انتخابات اولیه را تغییر دادند مانند نیویورک. در هر حال، در کوتاه مدت، این تعویق از سوی خانم آردرن به دولت او اجازه می‌دهد که بر کرونا متمرکز شود. مقام‌های بهداشتی در نیوزیلند همچنان هزاران کارگر را در فرودگاه‌ها و دیگر نقاط ورودی آزمایش می‌کنند. روز شنبه اعلام شد که ۱۲ مورد جدید کشف شده اما روز دوشنبه ۹ مورد دیگر از کرونا هم شناسایی شد. فشار بر نخست‌وزیر و حزب کارگر او برای تغییر تاریخ انتخابات زیاد بود. نظرسنجی «هرالد کانتر نیوزیلند» که در هفته گذشته انجام گرفت نشان داد که بیش از ۶۰ درصد از نیوزیلندی‌ها موافق تعویق بودند. گزارشگر نیویورک تایمز می‌افزاید: در بیانیه نخست‌وزیر آمده که او درصدد است تا الگوی خود مبنی بر گوش فرادادن به مردم و همزمان اتخاذ تصمیمات سخت را به دیگر کشورها نشان دهد.