«پل آر. پیلار» استاد دانشگاه و عضو سابق آژانس جاسوسی آمریکا (سیا) در یادداشتی در مجله نشنال اینترست نوشت: «دونالد ترامپ» در تلاش است تا از هرگونه سردرگمی و هرج و مرج پس از انتخابات، سوء استفاده کند تا بتواند بدون در نظر گرفتن خواست و رای اکثریت آمریکایی ها همچنان در قدرت باقی بماند. او ممکن است به بحران خارجی اشاره کند تا دلیل دیگری را به عدم قطعیت رای دهی اضافه کند تا بتواند رئیس جمهور باقی بماند

با نزدیک شدن به انتخابات نوامبر، دموکراسی آمریکا به گونه ای فراتر از سرکوب رای دهندگان و تهدید به کوچک شدن آمریکا در حد گذشته در معرض خطر است. رئیس جمهور فعلی - که هرگز سعی نکرده است فراتر از یک گروه اقلیت به فکر برآورده کردن مطالبات دیگران باشد - در نظرسنجی ها عقب مانده و اغلب گرایش های اقتدارگرایانه را نشان می دهد - اما به همه اعلام کرده است که او شکست در انتخابات را نخواهد پذیرفت.

رئیس جمهور ترامپ در تلاش است تا از هرگونه سردرگمی و هرج و مرج پس از انتخابات، سوء استفاده کند تا بتواند بدون در نظر گرفتن خواست اکثریت آمریکایی ها در قدرت باقی بماند. به نظر نمی رسد که ترامپ از رئیس جمهور بودن لذت ببرد و هیچ برنامه ای هم برای دور دوم ریاست جمهوری احتمالی اش ندارد. 

اما هنوز او نمی خواهد به عنوان بازنده از انتخابات بیرون برود و می خواهد روزی را که ممکن است به عنوان یک شهروند معمولی تحت پیگرد قانونی قرار می گیرد، تا جایی که می تواند به تعویق بیاندازد.

محتمل ترین سناریوی ایجاد آشفتگی و آشوب این است که ترامپ به ترس ناشی از کروناویروس در صورت رای دادن در اشخاص با بی اعتبار کردن آنچه که یقیناً رای بی سابقه از طریق پست است، متوسل شود. ترامپ قبلاً به طور مکرر ادعا کرده است که رأی دادن از طریق پست موجب تقلب گسترده می شود. حامی و سرمایه گذار ترامپ که اخیراً به عنوان رئیس اداره پست منصوب شده است، تلاش دارد تا اینگونه القا کند که اداره پست نمی تواند سر وقت آرا را تحویل دهد. 

احتمالاً ترامپ هم در دوره انتظار برای اعلام نتایج که روزها و حتی هفته ها ممکن است زمان ببرد، از اضطراب عمومی سوء استفاده خواهد کرد. زیرا در این دوره  احتمالا مسئولان انتخاباتی تعداد بیشتری از رای های غایب را نسبت به گذشته خواهند شمرد.

این سناریویی است که کسانی که به دموکراسی آمریکایی اهمیت می دهند باید بیش از دیگر سناریوها نگران آن باشند. این سناریو می تواند با یک مشارکت گسترده، با آراء مخالف بسیار بالا، و اینکه اعضای جمهوری خواه اعلام کنند که برای دموکراسی آمریکایی بیش از پیروزی هر یک از طرف ها ارزش قائل هستند، خنثی شود.

همه اینها موضوعات داخلی آمریکا هستند و از نفوذ بیرونی تاثیر نمی گیرند، حتی توسط کرونا ویروس. 

اما ترامپ همچنین در صورت تلاش برای ماندن در کاخ سفید با وجود شکست در انتخابات، می تواند از زوایایی که شامل قدرت های خارجی می شود، سوء استفاده کند. این زوایا محدود به دخالت مستقیم دولت های خارجی در مبارزات انتخاباتی آمریکا نیست، دخالتی که به وی در سال ۲۰۱۶ کمک کرد تا وارد کاخ سفید شود و دوباره در سال ۲۰۲۰ هم می تواند عاملی برای پیروزی اش باشد.

یکی دیگر از زوایای خارجی ممکن است وقوع یک بحران بین المللی، به ویژه یک جنگ آزاد باشد، که آمریکایی ها را سرگرم کند. این مسئله به مدت طولانی نوعی رویداد بیرونی بوده است که حتی در صورت عدم بروز فساد در روند انتخابات، می تواند به طرفین انتخاباتی کمک کند.

علاوه بر این، ترامپ ممکن است به یک بحران خارجی و به ویژه جنگ اشاره کند که به عدم اطمینان رای دهی داخلی می افزاید، عاملی که او برای ماندن در پست ریاست جمهوری نیاز دارد.

هیچ رئیس جمهوری در آمریکا سعی نکرده است از این تاکتیک برای جلوگیری از شکست انتخاباتی اش استفاده کند. اما شکست «فرانکلین روزولت» در سال ۱۹۴۰ و در دور سوم عمدتا با شروع جنگ جهانی دوم آغاز شد که آمریکا سال بعد وارد آن شد، و آلمان نازی بیش از همه بر اروپا تسلط پیدا کرد.

متأسفانه ، برخی دیگر از رهبران در جهان هستند که  انگیزه ای برای ایجاد چنین نوع درگیری هایی دارند که در آمریکا هم حس شود و به ترامپ در رسیدن به اهدافش کمک کند. یکی، بنیامین نتانیاهو  نخست وزیر رژیم صهیونیستی است که مشکلات سیاسی وی درمورد اتهامات فساد مالی اخیراً با عصبانیت عمومی از افزایش موارد ناشی از کروناویروس در سرزمین های اشغالی روبرو شده است. و البته نتانیاهو دوست دارد تمدید دوره ریاست جمهوری ترامپ را ببیند، که به دولت نتانیاهو تقریباً قدرت سیاسی نامحدود داده است تا هر کاری را که می خواهد در سرزمین های اشغالی انجام دهد.

«محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی هم انگیزه های مشابهی، و توانایی مشابهی برای برانگیختن مشکلات با ایران دارد که می تواند آمریکا را هم درگیر کند.

بن سلمان قبلاً هم بی پروایی خود را نشان داده است، و ممکن است با توجه به مشکلات موجود در جنگ یمن، چالش های داخلی مربوط به قیمت پایین نفت و تلاش هایش برای دستیابی به بی نظمی، دست به کارهای خطرناکی  بزند.

مشکلات سیاسی داخلی «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه هم ممکن است وی را به سمت مشکل آفرینی سوق دهد.با مشاهده سه سال و نیم دوره ریاست جمهوری ترامپ، پوتین حتی دلایل بیشتری برای تشدید تلاش هاش برای روی کار آمدن رئیس جمهوری در آمریکا دارد که آمریکا را در خارج از کشور ضعیف تر و بی اعتبار تر کند.

پس آمریکایی ها باید همانقدر که نگران مسائلی چون رای دادن پستی هستند، نباید روش هایی را که اقدامات خارجی می تواند بحران بر سر دموکراسی را تشدید کند، نادیده بگیرند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.