به گزارش رادیو "موزائیک" تونس، براساس گزارش ستاد عالی انتخابات تونس، "نبیل القروی" رهبر حزب "قلب تونس" تنها ۲۷.۲۹ درصد آرا را کسب کند.

ستاد عالی انتخابات تونس همچنین اعلام کرد، قیس در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری توانست دو میلیون و ۷۷۷ هزار و ۳۹۱ رأی را بدست آورد، در حالی که القروی تنها توانست یک میلیون و ۴۲ هزار و ۸۹۴ رأی را کسب کرد.

پیش از این، بر اساس نظر سنجی مؤسسه "سیگما کنزای"از رأی‌دهندگان انتخابات ریاست جمهوری تونس پس از خروج از مراکز رأی گیری اعلام کرده بود، سعید به ۷۶.۹ درصد مجموع آراء دست یافته، درحالی که القروی تنها ۲۳.۱ دست آراء را بدست آورده است.

دیگر مؤسسه نظرسنجی به نام "امرود کانسلتنگ" نیز اعلام کرده بود، سعید ۷۲.۵ درصد آراء و القروی ۲۷.۴۷ درصد از آراء را کسب کرده است.

ساعاتی پیش نبیل القروی" نامزد شکست خورده انتخابات ریاست جمهوری تونس در تماس تلفنی، ضمن پذیرفتن شکست، پیروزی را به سعید" نامزد مستقل و حقوقدان که توانست، پست ریاست جمهوری را از آن خود کند، تبریک گفت.

شبکه تلویزیونی "النسمه" که مالکیت آن را القروی برعهده دارد، گزارش داد که رهبر حزب قلب تونس، ضمن آرزوی موفقیت برای رئیس جمهوری این کشور در این مرحله حساس از تاریخ این کشور، حمایت خود را از تمامی اقداماتی که در راستای منافع تونس و مردم این کشور گرفته شود، اعلام کرده است.

بدنبال پایان دور دوم انتخابات تونس که نتایج غیر رسمی، القروی ساعاتی پیش در کنفرانس مطبوعاتی ظاهر شد و ضمن پذیرش شکست خود، اعلام کرد: این قانون بازی و انتخابات است.

وی متعهد شد، برنامه ها و طرح های حزبش؛ قلب تونس را که در انتخابات پارلمانی هفته گذشته پس از حزب "النهضه" توانست، بیشترین کرسی را بدست آورد، اجرا کند.

القروی که تا پیش از آغاز دور دوم انتخابات ریاست جمهوری به خاطر پولشویی و فساد در زندان به سر می برد، یکی از دلایل شکست خود را حبس توصیف کرد و گفت، زندانی بودنش، اجازه نداد، وی آنطور که شایسته بود، به تبلیغاتی انتخاباتی اش بپردازد.

تا پیش از آزادی القروی از زندان، "سلوی السماوی"؛ همسر وی و "النسمه" شبکه اختصاصی وی مسئولیت تبلیغات انتتخاباتی اش را برعهده داشتند.

القروی همچنین متعهد شد که حزب قلب تونس که رهبری آن را برعهده دارد، برای مقابله با فقر گام بردارد و وی با حزب حاکم که از این رویکرد طرفداری کند، حمایت خواهد کرد.

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری تونس روز یکشنبه گذشته (۲۱ مهرماه) برگزار شد.

سعید پس از نخستین نتایج غیر رسمی در کنفرانس مطبوعاتی یکشنبه گذشته از جوانان که به گفته وی "صفحه تازه ای را در تاریخ تونس" گشوده اند" قدردانی کرد و گفت: دوره قیمومیت بر تونس پایان یافته است.

این حقوقدان تونسی با اشاره به این که "برنامه‌اش مبتنی بر آزادی است، خاطر نشان کرد: از موضوعات عادلانه و در صدر آنها آرمان فلسطین حمایت می کنم.

پس از پیروزی سعید، بسیاری از هوادارن وی به خیابان های شهر تونس؛ پایتخت این کشور آمدند و به شادی و پایکوبی پرداختند.

در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری تونس که ۲۴ شهریورماه گذشته برگزار شد، سعید و القروی به ترتیب  ۱۸.۴ و ۱۵.۵۸ درصد آرا را کسب کردند و به دور دوم راه پیدا کردند.

ستاد عالی انتخابات تونس اعلام کرده بود که در دور نخست این انتخابات از  جمعیت ۱۱ میلیون و ۵۳۰ هزار نفری این کشور، هفت میلیون و ۷۴ هزار و ۵۶۶ نفر واجد شرایط رای دادن بودندکه از این تعداد ۳ میلیون و ۴۶۵ هزار و ۱۸۴ نفر رأی خود را به صندوق ریختند.

میزان مشارکت مردم تونس در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری ۴۵.۲ درصد اعلام شد.

انتخابات ریاست جمهوری تونس قرار بود آبان ماه برگزار شود، اما درگذشت "محمد الباجی قائد السبسی" رئیس جمهوری پیشین این کشور در اواخر ماه ژوئیه (تیر/ مرداد) موجب شد انتخابات دو ماه زودتر برگزار شود.

نخستین انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی در تونس، نوامبر سال ۱۹۵۹ برگزار شد و تا سال ۱۹۷۴ حبیب بورقیبه تنها نامزد آن بود. پس از او، زین‌العابدین بن علی نخست‌وزیر دولت بورقیبه با نوعی کودتا قدرت را به دست گرفت و تا سال ۲۰۱۱ که بر اثر قیام مردمی به عربستان سعودی گریخت، قدرت را در دست داشت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.