ارتش پنهان به دنبال کودتا در آلمان

پس از اینکه قرنطینه مردم آلمان در ماه مه پایان یافت، کماندوهای پلیس یک گروهبان یکم زبده نیروهای ویژه این کشور را که آموزش‌دیده‌ترین افراد ارتش هستند، از منزل خود در یک روستا بیرون کشیدند و وی را دستگیر کردند. در ادامه کماندوهای پلیس برای جست‌وجوی منزل این فرد یک دستگاه حفاری آوردند. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز این فرد دستگیر شده که گروهبان یکم نیروهای ویژه ارتش است به «گوسفند کوچولو» شهره است. او مظنون به عضویت در گروه‌های نئونازی است. آنها با حفاری باغچه وی دو کیلوگرم مواد منفجره، یک اسلحه «AK-۴۷»، کلت و صدا خفه‌کن، دو چاقو، کمان پولادی و کلی مهمات دیگر پیدا کردند. احتمال می‌رود وی بیشتر این مهمات را از ارتش آلمان دزدیده باشد. آنها همچنین در ادامه جست‌وجوهای خود یک کتاب مربوط به «اس‌اس» را پیدا کردند و با بررسی بیشتر به ۱۴ جلد کتاب مربوط به نئونازی‌ها رسیدند. اوا هوگل کمیسر پارلمان آلمان در کمیته نیروهای مسلح می‌گوید: «او دارای طرح و نقشه بوده است و بعید می‌دانم تنها بوده باشد.» آلمان یک مشکل بزرگ دارد. سال‌ها است که سیاستمداران و روسای امنیت آلمان حضور و نفوذ هر گونه راست‌افراطی در نیروهای نظامی این کشور را رد می‌کردند و فقط به پرونده‌ها به شکل انفرادی نگاه می‌کردند. اینکه آنها دارای یک شبکه باشند، بارها توسط مسوولان این کشور رد شده بود. مافوق‌های افرادی که متهم به افراط‌گرایی می‌شدند، قانونا محافظت می‌شدند. اگر اسلحه و مهمات از انبارهای ارتش این کشور ناپدید می‌شد، هیچ بازرسی و بازجویی قانونی و واقعی درکار نبود.

حالا اما به‌نظر می‌رسد دولت از خواب غفلت بیدار شده است. پرونده‌های راست‌افراطی‌ها در ارتش و نیروهای پلیس آلمان که با گم شدن تسلیحات و مهمات همراه بوده، زنگ خطر را برای مسوولان این کشور به صدا درآورده است. هم‌اینک مقامات اطلاعاتی و فرماندهان نظامی به سمتی پیش می‌روند که نادیده گرفتن این موارد بسیار خطرناک به‌نظر می‌رسد. این مساله با ظهور حزب راست‌افراطی آلترناتیو برای آلمان «AfD» در قدرت که در سال ۲۰۱۵ به‌دلیل بحران مهاجران توانستند وارد بوندس‌تاگ شوند، پیچیده‌تر شده است. این حزب به‌طور رسمی ایدئولوژی افراطی‌ها را فریاد می‌زند و بروز بیماری پاندمی کووید-۱۹ نیز می‌تواند یک خطر قریب‌الوقوع را پیش بیاورد. با این حال در حال حاضر بیشتر تمرکز مقامات و نیروهای امنیتی آلمان در مبحث راست‌افراطی‌ها روی واحدهای ارتش است که ظاهرا جزو افراد نخبه در ارتش به‌حساب می‌آیند و به اختصار «KSK» خوانده می‌شوند.  این هفته آنه‌گرت کرامپ کرانبائر، وزیر دفاع آلمان قدم مهمی در لغو قرارداد با یک کمپانی جنگ‌افزاری برداشت که گویا با افراد افراطی ارتش در ارتباط بوده است. اسلحه‌هایی که از «گوسفند کوچولو» نیز کشف شد برای همان کمپانی بود و وی نیز جزو افراد موجود در شبکه راست‌افراطی‌های ارتش آلمان به‌حساب می‌آمد. کرانبائر می‌گوید تاکنون ۴۸ هزار مورد گم شدن اسلحه و مهمات و در حدود ۶۲ کیلوگرم مواد منفجره گزارش شده است که همگی این ناپدید شدن‌ها مربوط به واحد ویژه ارتش آلمان یا «KSK» است.

در حال حاضر آژانس ضد اطلاعات آلمان، در حال بازجویی از بیش از ۶۰۰ نیروی ارتش آلمان است که جزو راست‌افراطی‌ها به حساب می‌آیند. در ارتش آلمان ۱۸۴ هزار نفر مشغول خدمت هستند. حدود ۲۰ نفر از این افراد تحت بازجویی عضو نیروهای «KSK» هستند که به نسبت، ۵ برابر بیشتر از واحدهای دیگر تحت بازجویی قرار دارند. اما مقامات آلمانی نگران این هستند که شاید مساله بزرگ‌تر از این حرف‌ها باشد و راست‌گرایان افراطی در دیگر نهادهای امنیتی نیز نفوذ کرده باشند. افزون بر ۱۳ ماه گذشته، نیروهای راست‌افراطی سیاستمداران را ترور و به کنیسه حمله کردند و فرزندان مهاجران را به قتل رساندند.  توماس هالدن‌ونگ، رئیس نیروهای اطلاعات داخلی آلمان ظهور راست‌افراطی و تروریسم را دو مشکل بزرگ برای دموکراسی آلمان می‌داند. در مصاحبه‌هایی که در طول دو، سه سال اخیر از مقامات نظامی و اطلاعاتی آلمان شده، آنها به نفوذ راست‌افراطی و تشکیل شبکه در داخل نهادهای نظامی، یعنی ارتش و پلیس آلمان معترف بوده‌اند.

در بسیاری از این موارد، سربازان از این شبکه‌ها استفاده کرده‌اند تا خود را برای سقوط نظام دموکراتیک آلمان آماده کنند. آنها آن روز را «روز ایکس» نامیده‌اند. مقامات آلمانی نگران هستند که شاید این پیش‌زمینه ترورهای بیشتر و حتی بدتر، ساقط کردن حکومت با استفاده از خشونت باشد. مارتینا رنر قانون‌گذار آلمانی و عضو کمیته امنیت داخلی بوندس‌تاگ گفت: «راست افراطی منتظر روز ایکس و ملحق شدن به یکدیگرند.»

مقامات آلمانی می‌گویند گاه شبکه‌های قدیمی نئونازی‌ها با شبکه‌های راست جدید که روشنفکرتر هستند به یک نقطه می‌رسند. گروه موخر را «راست جدید» می‌نامند. افراط‌گرایان در حال جمع‌آوری اسلحه و نگهداری از تسلیحات در خانه‌های امن هستند و در برخی موارد دیده شده است که فهرست اسامی دشمنان را نیز تهیه کرده‌اند.

در این هفته از یکی از نیروهای ذخیره ارتش که هم‌اینک تعلیق شده است، فهرستی پیدا شد که اسامی و شماره تلفن ۱۷ سیاستمدار در آن دیده می‌شد. این افراد کسانی بودند که به آنها هشدار مرگ داده شده بود و تحت تدابیر امنیتی در حال رفت و آمد بودند. این پرونده منجر به کشف ۹ مورد مشابه دیگر شد.

برخی رسانه‌های آلمانی اخیرا به «ارتش در سایه» اشاره کرده‌اند که به موازات ارتش در دهه ۱۹۲۰ وجود داشت و وقتی سلول‌های ناسیونالیستی در درون ارتش رشد کردند، نقشه کودتا و سقوط نظام دموکراتیک را طراحی کردند.

البته بیشتر مقامات این قیاس را نمی‌پذیرند. اما ناتوانی حکومت در تخمین افراد درگیر در گروه‌های راست‌افراطی، حتی در بالاترین سطوح یک نگرانی عمیق به‌وجود آورده است. کنستانتین وون نوتز، معاون رئیس کمیته نظارت بر اطلاعات در پارلمان آلمان می‌گوید: «وقتی بازجویی‌ها و بررسی‌ها شروع شد به پرونده‌های زیادی رسیدیم. وقتی به صدها مورد فردی رسیدید، به‌نظر می‌رسد که دیگر با یک مشکل ساختاری مواجه هستیم. این بسیار نگران‌کننده است.»

وون نوتز خاطرنشان کرد: زمانی که برندن تارانت، ۵۱ نمازگزار را در مسجدی در نیوزیلند به رگبار بست، یک سال پیش از آن به اروپا سفر کرده و خط مضحک خود را از این مانیفست اروپایی پی گرفته بود. در نوشته‌ای که از تارانت به دست آمده به این نکته اشاره شده است که در اروپا صدها هزار نیروی نظامی به ناسیونالیست‌ها وفادار هستند و بسیاری از آنها در سمت‌های قانونی مشغول فعالیت هستند. وون نوتز به بازجویان می‌گوید باید این نوشته را به شدت جدی بگیرند.

 کله خوکی‌ها و هایل هیتلر

«گوسفند کوچولو»، گروهبان یکم ارتش آلمان یک شب در سال ۲۰۱۷ در میان ۷۰ سرباز «KSK» ارتش آلمان قرار می‌گیرد که برای منطقه تمرین تیراندازی تجمع کرده بودند. بازجویان تنها به نام کوچک وی اشاره می‌کنند و می‌گویند نام وی فیلیپ بوده است. او و دوستانش یک مهمانی برای دوست سرهنگ دوم‌شان که در حال ترک خدمت بودند، گرفته بودند. او جزو نیروهای آلمانی در افغانستان بود. روی بدن این سرهنگ دوم یک تتوی بزرگ که شکل قفس جنگ بود، دیده می‌شود. در آنجا کله خوک‌ها که این سو و آن سو پرت شده بودند نیز دیده می‌شد. آنها قصد داشتند یک زن را به خدمت وی در آورند. سرهنگ دوم اما به شدت مست شده بود و کنترل رفتار خود را نداشت. این زن اما به جای اینکه جایزه خدمات وی باشد، به پاسگاه پلیس رفت. او شاهد بود که این سربازان همگی سرودهای نئونازی را می‌خواندند و دست راست خود را در حین آواز خواندن همچون نازی‌ها بالا برده بودند. او مردی را به یاد می‌آورد که با شور و شوق در حال آواز خواندن بود و وی را «پدربزرگ نازی‌ها» خواند. اما این پدربزرگ نازی‌ها تنها ۴۵ سال داشت و او کسی جز «گوسفند کوچولو» نبود. او از سال ۲۰۰۱ جزو نیروهای «KSK» بود. در سه سال گذشته این فرد زیر نظر نیروهای ضداطلاعات آلمان قرار داشت. با این حال کسی یا نهادی مانع فعالیت وی در این گروه ویژه ارتش نشده بود. این پرونده آنها را به شبکه‌ای از افسران و سربازان ارتش آلمان رساند.  در ماه ژوئن یک سرباز «KSK» با ارسال نامه‌ای ۱۲ صفحه‌ای به وزیر دفاع از یک فرهنگ سمی در درون این نهادها پرده برداشت و وی آن را «فرهنگ ترس» توصیف کرده بود. وی نکاتی در مورد رفقای افراطی نوشته بود که به شکل تساهل‌آمیزی تحمل می‌شوند یا اصلا نادیده گرفته شده‌اند. این سرباز نوشته بود یکی از مربیان گروه «KSK» شبیه «وافن ‌اس‌اس» عمل می‌کند. البته خود این مربی که سرهنگ دوم این گروه بود، مدت‌های مدیدی می‌شد که در رادار نیروهای امنیتی قرار گرفته بود. وقتی در سال ۲۰۰۷ یک ایمیل تهدید‌آمیز به یک سرباز نوشت او مورد رصد قرار گرفت. او در این نامه تهدید‌آمیز به سربازی نگون‌بخت نوشته بود: «تو تحت‌نظر هستی. نه توسط نیروهای امنیتی، بلکه توسط نسل جدید از افسران که به وقت مقتضی وارد عمل خواهند شد. زنده باد آلمان مقدس!»

آن سرهنگ دوم در آن زمان تعلیق نشد بلکه صرفا توبیخ شد. اما در سال ۲۰۱۸ پرونده این فرد برای بررسی بیشتر مورد توجه قرار گرفت. وقتی در سال ۲۰۲۰ به این ای‌میلی که در سال ۲۰۰۷ نوشته شد، نگاه می‌کنیم بیش از پیش به عمق فاجعه پی می‌بریم. در آن زمان فقط شاید این سوال پرسیده می‌شد که این مردک چه مرضی دارد اما در سال ۲۰۲۰ آن را باید قطعه‌ای از یک پازل بزرگ‌تر دانست.