دولت مورد حمایت چین در هنگ‌کنگ توانسته بود به بهانه مبارزه با کرونا، چند ماه نفس راحتی بکشد اما با رفع نسبی محدودیت‌ها، معترضان طرفدار دموکراسی به خیابان‌ها آمدند. در این راستا رسانه‌های محلی ازبازداشت بیش از ۲۰۰ تن در جریان اعتراضات ضددولتی یکشنبه شب خبر دادند. بیش از ۲۰۰ تن دستگیر شدند و روزنامه ساوث چاینا مورنینگ پست این تعداد را ۲۵۰ تن اعلام کرد. اعتراضات شبانه به دنبال یک‌سری اعتراضات در فروشگاه‌ها در صبح یکشنبه انجام شد.

پلیس ضد‌شورش هنگ‌کنگ، فعالان حامی دموکراسی را که همزمان با روز مادر دست به تجمع زده و خواستار استقلال از چین و استعفای رئیس اجرایی این شهر شدند، در فروشگاه‌ها و خیابان‌ها تعقیب کرد. این در شرایطی است که این شهر با شیوع ویروس کرونا شاهد دوره‌ای آرام پس از چندین ماه اعتراضات ضد‌دولتی بود اما با بهبود همه‌گیری کووید-۱۹، اعتراضات کوچک طی دو هفته گذشته بار دیگر در این شهر از سر گرفته شده‌اند. در بعدازظهر یکشنبه تجمعات کوچکی در دست‌کم هشت فروشگاه در هنگ‌کنگ برگزار شد که موجب شد پلیس وارد عمل شده و برای متفرق کردن فعالان و مشتریان این فروشگاه‌ها اقدام کند.  در این اعتراضات دست‌کم سه تن دستگیر شدند و مقامات پلیس با متوقف کردن افراد آنان را بازرسی کردند. هنگ‌کنگ یکشنبه روز جهانی مادر را گرامی داشت، اما معترضان با استفاده از این روز، کری لام را در گروه‌های مجازی مورد طعنه قرار دادند و عمده پیام‌های طعنه‌آمیز بر کری لام، رئیس اجرایی هنگ‌کنگ متمرکز بود که حامی پکن است. کری لام در آغاز اعتراضات سال گذشته میلادی در هنگ‌کنگ، خود را به مادری عصبانی و معترضان هنگ‌کنگی را به کودکان بهانه‌گیر تشبیه کرد؛ اظهاراتی که به خشم معترضان دامن زد.

اعتراض‌ها در هنگ‌کنگ در شرایطی دوباره از سر گرفته شده است که این دولت‌شهر جزو معدود مناطق موفقی بود که توانست این بیماری پاندمی را به خوبی مهار کند. البته مهار این بیماری به مهار اعتراض‌ها نیز انجامید اما به نظر می‌رسد از روز یکشنبه طرفداران دموکراسی برنامه‌های خود را از سر گرفته‌اند. در این شرایط پلیس هنگ‌‌کنگ گفته است دستگیرشدگان را جریمه نقدی خواهد کرد. گفته شده است که هر فرد ۲ هزار دلار هنگ‌کنگی که معادل ۲۶۰ دلار آمریکا است، جریمه خواهد شد. این جریمه با استناد به مبارزات دولت کری لام برای مهار بیماری ویروس کرونا در نظر گرفته شده بود.

دولت کری لام می‌گوید به اعتراض‌ها در روز یکشنبه جواز نداده بود و این گردهمایی‌ها غیر‌قانونی بوده است. البته با ماسک زدن بیشتر معترضان، شناسایی آنها میسر نبود. دولت کری لام پیش‌تر با افزایش تعداد دوربین‌ها قصد شناسایی معترضان را داشت که حالا با این ترفند شناسایی آنها سخت‌تر شده است. البته معترضان پیش‌تر نیز از ماسک استفاده کرده بودند اما حالا برای مهار بیماری در اعتراض‌ها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

یکی از معترضان که خود را به اختصار «بی» معرفی کرد، گفت دانشجو بوده و این اعتراض‌ها برای گرم کردن است. او به الجزیره تاکید کرد که تازه ماجرا آغاز شده است و قصد دارند اعتراض‌ها را با شور بیشتری پیگیری کنند. وی تصریح کرد: «جنبش به زندگی برگشت و حالا از خواب برخاسته است.»

با شدت گرفتن مجدد اعتراض‌ها، برخی از معترضان می‌گویند خواستار تحقیق مستقل هستند اما دولت کری لام تاکنون با این خواسته معترضان موافقت نکرده است.