ترامپ برزیل علیه قرنطینه

رویترز نیز گزارش داد، این حضور از سوی ژایر بولسونارو، رئیس‌جمهوری برزیل در راه‌پیمایی برازیلیا در حالی صورت گرفت که حامیان وی در خیابان‌های مناطق مختلف این کشور تجمع کرده بودند. برزیل بیشترین تعداد مبتلایان به بیماری موسوم به کووید-۱۹ را در میان کشورهای آمریکای لاتین دارد. بولسونارو بدون آنکه ماسکی روی صورت داشته باشد، در میان مردم در برازیلیا حضور یافت و به تصمیم فرماندار پایتخت اعتراض کرد.

وی در سخنرانی کوتاه خود آنهایی را که در این راهپیمایی حضور داشتند، میهن‌پرست خواند و گفت: آنها به دفاع از آزادی‌های فردی کمک می‌کنند؛ آزادی‌هایی که به دلیل اقدامات مقابله با ویروس کرونا از سوی مقام‌ها در سطح ایالتی محدود شده‌اند. رئیس‌جمهوری برزیل همچنین گفت:‌ «همه در برزیل باید این را بفهمند که هدف، خواسته مردمی است.» معترضان در پایتخت برزیل شعارهایی علیه دادگاه عالی سر می‌دادند که به دستور آن، قرنطینه در کشور اجرایی شده و همچنین شعارهایی علیه کنگره نیز سر دادند که از قرنطینه دفاع می‌کند. حالا بولسونارو جزو کسانی است که مخالف شعار «در خانه بمانید» است. عمده کشورهای دنیا سرسختانه پایبند به شعار سازمان بهداشت جهانی، مبنی بر ماندن در خانه برای قطع انتقال زنجیره انسانی ویروس کرونا هستند.  در تظاهرات روز یکشنبه حدود ۶۰۰ تن روبه‌روی یکی از واحدهای ارتش این کشور جمع شده بودند. بسیاری از این معترضان در حالی اقدام به تجمع کرده بودند که فاقد ماسک بودند. آنها شعار می‌دادند که ارتش باید مداخله کند. بولسونارو، رئیس‌جمهوری فعلی برزیل و کاپیتان سابق ارتش در دوران دیکتاتوری در این کشور در بین سال‌های ۱۹۶۴ تا ۱۹۸۵ به مردمی که در این تجمع حضور پیدا کرده بودند، گفت: «من اینجا هستم، برای اینکه به شما باور دارم. شما به خاطر برزیل اینجا هستید. ما اصلا قصد مذاکره با کسی نداریم. چیزی که ما می‌خواهیم عمل است.» از اول ژانویه سال ۲۰۱۹ که بولسونارو سوگند ریاست‌جمهوری خورد، او از وزیر دفاع این کشور خواست تا مراسمی را برای بزرگداشت نظامیان سابق دیکتاتور این کشور ترتیب دهد و از مدارس خواست، برنامه‌های درسی خود را تغییر دهند و اصلاحاتی درباره کودتای سال ۱۹۶۴ انجام دهند.  بولسونارو طی سخنرانی‌اش که مدام سرفه نیز می‌کرد، هیچ واکنشی نسبت به شعار مردم معترض برای مداخله ارتش نداشت. او گفت: «روی رئیس‌جمهوری خود حساب کنید و آنچه لازم است، انجام دهید. چیزی که برای ما بیش از حد عزیز است، آزادی ماست.»

در این شرایط، فیلیپه سانتاکروز، رئیس کانون وکلای دادگستری برزیل، در حساب رسمی خود در توییتر نوشت: «رئیس‌جمهوری ما از حد خودش عبور کرده است.» او در ادامه تصریح کرد: «زمان متحد شدن دموکرات‌ها برای غلبه بر مشکلات و اختلاف‌نظرها رسیده است. لوییز روبرتو باروسو، رئیس دیوان عالی برزیل نیز از معترضان انتقاد کرد و گفت که باورش نمی‌شود عده‌ای از مردم خواستار بازگشت دیکتاتورهای نظامی سابق این کشور هستند و به اعتقاد وی این امر بسیار ترسناک است. در روزهای اخیر بولسونارو فعالیت‌های خود را شدت بخشیده و جلساتی هم با حامیان خود، صاحبان کسب و کار داشته و از طرح‌های موسوم به فاصله اجتماعی به شدت انتقاد کرده است. او می‌گوید که شعار در خانه بمانید به اقتصاد ضربه می‌زند. در حال حاضر برزیل دارای ۳۸ هزار بیمار کووید-۱۹ است و ۲ هزار و ۴۰۰ تن نیز به دلیل همین بیماری فوت کرده‌اند.  اعتراضاتی مشابه نیز روز شنبه در ریودوژانیرو صورت گرفت و معترضان به خاطر قرنطینه خواستار استعفای فرماندار شدند.