روزنامه نیویورک تایمز به نقل از دو پزشک که با بیمارستان ملک فیصل در تماس بوده و به خاندان سلطنتی نیز نزدیک هستند این خبر را اعلام کرد. گفته شده پادشاه و ولیعهد عربستان هم برای احتراز از کرونا یا به دلیل ابتلای احتمالی، خود را در کاخ هایشان در حوالی دریای سرخ قرنطینه کرده‌اند. روزنامه نیویورک تایمز به نقل از مسوولان بیمارستان تخصصی ملک فیصل که به مداوای اعضای خاندان سلطنتی اختصاص داده شده، نوشت: «حدود ۵۰۰ تخت برای احتمال بستری شدن اعضای خاندان سلطنتی و افراد نزدیک به آنها تعبیه شده است». الجزیره نوشت، عوامل این بیمارستان برجسته با اعلام «آماده باش سطح‌بالا» تاکید کردند که:«دستوراتی برای آماده سازی پذیرش افراد VIP از سراسر عربستان صادر شده است». در نسخه‌ای از یک یادداشت داخلی در این بیمارستان که به بیرون درز کرده آمده است:«ما تعداد مواردی که پذیرش خواهیم کرد را نمی‌دانیم اما در آماده باش کامل هستیم. دستوراتی برای انتقال موارد مزمن از بیمارستان در اسرع وقت و اقدامات برای مداوای مبتلایان از سوی پزشکان در هر مکان دیگری وجود دارند و این برای ایجاد فضای لازم جهت پذیرش اعضای خاندان سلطنتی است». 

در این نامه همچنین آمده است که افراد مبتلا به کرونا در سایر بیمارستان‌ها بستری خواهند شد تا فضا برای درمان اعضای خاندان سلطنت فراهم باشد. در نامه این بیمارستان همچنین آمده است هزاران شاهزاده در عربستان وجود دارند. بسیاری از آنها سفرهای منظمی به اروپا داشته و احتمالا با خود این ویروس را به داخل عربستان آورده‌اند یا با خود خارج کرده‌اند. در گزارش الجزیره آمده است که این پادشاهی ۳۳ میلیون نفری حدود ۲۹۳۲ مورد ابتلا و ۴۱ فوتی را گزارش کرده است. این کشور در اقدامی احتیاطی همچنین زیات حج عمره سال جاری را ممنوع  و در اوایل مارس مکه و مدینه را تعطیل کرد. سفر به درون و خارج از این کشور و سفر میان شهرهای این کشور هم از همان زمان به شدت ممنوع شده و۴ استان و ۵ شهر بزرگ تحت قرنطینه ۲۴ ساعته قرار گرفته‌اند. مقام‌های این کشور هنوز اعلام نکرده‌اند که آیا مراسم حج تمتع را که برای پایان ژوئیه برنامه ریزی شده برگزار خواهند کرد یا خیر. سال گذشته، حدود ۵/ ۲ میلیون نفر برای شرکت در حج به عربستان رفتند. 

  وضعیت شاید بدتر شود

یک منبع نزدیک به نیویورک تایمز گفت که  تا کنون بسیاری از اعضای شاخه‌های فرعی‌تر و چهره‌های نه چندان برجسته خاندان سلطنت به کرونا مبتلا شده‌اند. اکثریت موارد ابتلا در میان اردوگاه‌های کارگران و زاغه‌های حوالی مکه و مدینه بوده است. الجزیره می‌نویسد، با شیوع کرونا در این کشور، سلمان، پادشاه ۸۴ ساله خود را در کاخش نزدیک جده قرنطینه کرد و ولیعهدش محمد بن سلمان هم در منطقه‌ای دورافتاده در ساحل دریای سرخ به قرنطینه رفته است. یک مقام وزارت بهداشت سعودی روز سه‌شنبه هشدار داد که این کشور تازه  در مسیر آغاز کرونا قرار گرفته است. توفیق الربیعه، به آژانس خبری رسمی سعودی، گفت: «مطالعات نشان می‌دهد که ظرف چند هفته آینده تعداد مبتلایان حداقل ۱۰ هزار و حداکثر ۲۰۰ هزار نفر خواهد شد». گفته می‌شود خاندان سلطنتی سعودی ۱۵ هزار عضو دارد. 

با این حال، به نظر می‌رسد، گزارش‌های مربوط به ابتلای تنی چند از مقام‌های سعودی به کام برخی از شاهزادگان خوش نیامده است. «عبدالرحمان بن مساعد بن عبدالعزیز»، شاهزاده عربستانی در این رابطه توییت کرد: «بیایید فرض کنیم این خبر درست است و از مجموع ۳۰۰۰ نفری که در عربستان به کرونا مبتلا شده‌اند، ۱۵۰ نفر از خاندان آل سعود هستند، آل سعود خانواده‌ای عربستانی همانند هر خانواده دیگری است که برخی از اعضای آنها مبتلا شده‌اند». او در ادامه نوشت: «شاید برای ویروس کرونا درمانی پیدا شود اما نادانی و کینه شما درمانی ندارد». همچنین «فهد بن مصعب آل سعود»، شاهزاده دیگر عربستانی پس از انتشار گزارش‌هایی از انتقال فیصل بن بندر بن عبدالعزیز، فرمانده منطقه ریاض به بخش مراقبت‌های ویژه در پی ابتلا به کرونا، عکسی از او در خانه‌ خودش را منتشر کرد و در توییتی نوشت:«شاهزاده فیصل امروز عصر در خانه خود در شهر ریاض در صحت و سلامت به سر می‌برد».