اروپا در آستانه تعطیلی سراسری

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، پیش از این، سفر از دیگر کشورهای اروپایی به خاک آمریکا را به طور موقت ممنوع کرده بود. محدودیت‌های کنونی شامل کسانی که اقامت دائم آمریکا را دارند، نمی‌شود اما خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از دو منبع مطلع بدون ذکر نام آنها گزارش داد که این افراد پیش از ورود به شهرها در همان فرودگاه تحت معاینه و قرنطینه قرار خواهند گرفت. به نوشته نیویورک‌تایمز، این اقدام موجب موجی از سرگردانی و حیرانی و صف‌های طولانی در فرودگاه‌های آمریکا شد.

در «دالاس»، مسافران عکس‌هایی از صفوف طول و دراز مردم در فرودگاه را در توییتر منتشر می‌کردند. در نیویورک، ماموران گمرک با ماسک‌های کاغذی و پلاستیکی مسافرانی از پاریس را پیاده کرده و مورد ازمایش قرار می‌دادند. در شیکاگو، مسافران ساعت‌ها در صف‌های طولانی ایستاده بودند. کار به جایی رسید که «جی. بی. پریتزکر»، فرماندار ایالت ایلی‌نوی که شیکاگو از بزرگترین شهرهای آن است، در مجموعه توئیت‌هایی خشمگینانه با «تگ» کردن ترامپ از این صف‌های طولانی گله کرد. دونالد ترامپ روز جمعه شرایط اضطراری ملی اعلام کرد تا راه برای کمک ۵۰ میلیارد دلاری دولت فدرال به ایالت‌ها برای مقابله با ویروس کرونا و پیامدهای آن باز شود. وی ساعاتی بعد از آن نیز تورهای تفریحی کشتی‌های کروز از خاک آمریکا را برای ۳۰ روز تعلیق کرد. از سوی دیگر، شهردار شهر هوبوکن، در ایالت نیوجرسی هم شنبه گفت، برای مقابله با شیوع ویروس کرونا،‌ در این شهر مقررات منع رفت و آمد شبانه اعلام می‌کند. شهردار هوبوکن می‌گوید، برای کاهش فعالیت‌های شبانه از ساعت ۱۰ شب تا ۵ بامداد مقررات منع رفت و آمد اعلام کرده است. این مقررات از دوشنبه (امروز ۲۶ اسفند) به اجرا گذاشته می‌شود.

نیویورک‌تایمز همچنین در این گزارش که به طور پیوسته به روزرسانی می‌شد نوشت: شان کونلی، پزشک کاخ سفید، شنبه اعلام کرد که نتیجه آزمایش ویروس کرونای دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا منفی بوده است. دونالد ترامپ آخر هفته گذشته در فلوریدا میزبان رئیس‌جمهوری برزیل و اعضای هیات همراه او بود. پس از این دیدار گزارش در خصوص مثبت بودن نتیجه آزمایش ویروس کرونای اعضای این هیات برزیلی منتشر شد. فابیو واینگارتن، دستیار رئیس‌جمهوری برزیل از جمله اعضای این هیات بود که نتیجه آزمایش او مثبت اعلام شده است. لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه از ایالت کارولینای جنوبی نیز پس از دیدار با هیات برزیلی خود را قرنطینه کرده است.

اوضاع در اروپا هم تعریف چندانی ندارد. شنبه ۲۴ اسفند دولت فرانسه از تعطیلی کلیه اماکن تجاری غیر ضروری خبر داد و دولت اسپانیا نیز دو هفته قرنطینه سراسری اعلام کرد. ادوارد فیلیپ، نخست‌وزیر فرانسه، با توجه به شیوع سریع ویروس کرونا اعلام کرد دستور بستن کلیه مغازه‌ها، رستوران‌ها و امکانات تفریحی را از نیمه‌شب شنبه صادر کرده است و از مردم خواست تا آنجا که ممکن است در خانه بمانند. فروشگاه‌های مواد غذایی، داروخانه‌ها و پمپ بنزین‌ها مشمول این ممنوعیت نخواهند بود. نخست‌وزیر اسپانیا نیز ضمن اعلام وضعیت اضطراری گفت که قرنطینه سراسری ممکن است تمدید شود. در اسپانیا نیز کلیه مدارس، دانشگاه‌ها، رستوران‌ها، کافه‌ها و هتل‌ها در سراسر کشور به همراه فروشگاه‌های غیر ضروری بسته شده‌اند.

در شهرهای کلن و برلین در آلمان نیز تمامی رستوران‌ها، باشگاه‌های شبانه، کافه‌ها و کنسرت‌ها تعطیل شدند. شرکت اپل نیز اعلام کرده است که به مدت دو هفته تمام فروشگاه‌های خرده فروشی خود را در سراسر جهان، (خارج از چین) را تعطیل می‌کند.

«آدام نوزیتر»، «رافائل مایندر» و «الیان پلتیه» در گزارش ۱۴ مارس برای نیویورک تایمز نوشتند: تعطیلی سراسری در اروپا از روز شنبه ۲۴ اسفند کلید خورد. بسیاری از کشورهای قاره سبز کسب و کارها را تعطیل، مرزها را مسدود و مردم را به ماندن داخل خانه‌هایشان ترغیب کردند. به نوشته این گزارشگران، اسپانیا دومین کشور بعد از ایتالیا بود که محدودیت‌های سفت و سختی بر شهروندانش وضع کرد و به همه ابلاغ کرد که مگر در شرایط اضطرار و استثنا در خانه بمانند. گزارش شد که در اسپانیا، همسر نخست‌وزیر این کشور به کرونا مبتلا شده است. این گزارشگران نوشتند مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا، سفر از ۳۰ کشور اروپایی به آمریکا را ممنوع اعلام کرد. در سراسر اروپا، این احساس وجود دارد که بحران بهداشتی که ایتالیا را در خود فرو برده است و تا چند هفته دیگر ادامه خواهد یافت به دروازه‌های سایر کشورهای اروپایی رسیده و بدون مداخله جدی امکان از میان بردن این بحران وجود ندارد.

«نوزیتر- مایندر- پلتیه» در ادامه گزارش خود نوشتند، «هلن نولیان» یکی از متصدیان این بارها می‌گوید:«در فرانسه، وقتی شما به مردم می‌گویید در خانه بمانید، آنها به بارها می‌روند تا تعطیلی را جشن بگیرند». او می‌گوید:«جامعه ما آزادی طلب‌تر است. تا زمانی که مردم را زیر محدودیت قرار ندهید، آنها به همان روشی که دوست دارند زندگی می‌کنند». با این حال، مکرون خواستار همکاری جدی تر مردم در مبارزه با این ویروس شده است. از دانمارک تا اسلواکی دولت‌ها با بستن مرزها به سوی نبرد با کرونا پیش رفتند. در دانمارک، «مت فردریکسن»، نخست‌وزیر این کشور، اعلام کرد که تمام خارجی‌هایی که هدف مهمی برای دیدار از این کشور نداشته باشند بازگردانده خواهند شد. کشتی‌ها و قطارها کار خود را تعطیل کردند اما وسایل باری همچنان به فعالیت ادامه می‌دهند.

این اقدامات حداقل تا ۱۳ آوریل در جریان خواهد بود. لهستان هم تمام مرزهای خود را در نیمه‌های شب بست و ورود تمام خارجی‌ها را منع کرد. جمهوری چک و اسلواکی هم همین طور. لیتوانی اعلام کرد که کنترل مرزی در مرزهایش با لهستان و لاتویا برقرار می‌شود. با این حال، معلوم نیست که آیا بستن مرزها راهی موثر برای جلوگیری از شیوع کروناست یا خیر.

گزارشگران نیویورک تایمز نوشتند: در فرانسه این برداشت وجود دارد که تعطیلی عمومی تنها راه برای کاهش سرعت شیوع این بیماری است. در برخی کشورهای اروپایی که هشدارها در مورد تجمعات مردمی نادیده گرفته می‌شد، نتیجه‌اش در مرگ و میرها و ابتلاهای بیشتر و بستری‌های بیشتر نمود یافت. دلیل اتخاذ اقدامات سختگیرانه دوبرابر شدن میزان مبتلایان در فرانسه ظرف ۷۲ ساعت گذشته به ۴۵۰۰ نفر است. بر اساس این گزارش تاکنون ۹۱ مرگ در فرانسه گزارش شده و ۳۰۰ نفر دیگر هم در وضعیت بحرانی قرار دارند. در اسپانیا ۶۲۰۰ نفر مبتلا شده‌اند و ۱۹۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند. با این حال، آمار مرگ و میرها و ابتلاها در کشورهای مختلف به سرعت و به شکل روزانه تغییر می‌کند. مادرید که شلوغ‌ترین شهر اسپانیاست به شهر ارواح تبدیل شده است و از روز شنبه ۵/ ۳ میلیون شهروند این شهر تصمیم گرفته‌اند به توصیه‌های دولت گوش دهند و در خانه‌ها بمانند.

«نوزیتر- مایندر- پلتیه» معتقدند که اتخاذ اقدامات جدید در اروپا بازتاب این آگاهی است که هرگونه تاخیر یا انفعالی در برخورد با این ویروس موجب می‌شود آنچه بر سر ایتالیا آمد بر سر دیگر کشورهای اروپایی هم بیاید. بر اساس گزارش نیویورک تایمز بیش از ۲۱ هزار ایتالیایی مبتلا شده‌اند و بیش از ۱۴۰۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند و پزشکان آنقدر سرشان شلوغ است و آنقدر گرفتار هستند که نمی‌دانند بر بالین کدام بیمار حاضر شوند. با این حال، این آمارها ظرف ۲۴ ساعت آینده ممکن است تغییر کند. با این حال، اروپا به تدریج می‌رود که در حالت تعطیلی سراسری قرار گیرد. برخی از کشورها هم راه حل را در بستن مرزهایشان می‌بینند.