رئیس‌جمهور در سایه

در این زمینه ترامپ از دادستان کل ایالات‌متحده خواسته است تا نام فردی که این نامه را نوشته است، مشخص کنند. ممکن است در این زمینه از مایک پنس، تست دروغ‌سنجی به عمل آید. این پیشنهادی است که سناتور رند پال برای پیدا کردن نویسنده داده است اما این مساله ثابت نمی‌کند که اگر مایک پنس خودش نویسنده مقاله نبوده، آیا بر نویسنده نفوذ داشته است یا نه. در مقاله‌ای که منتشر شد مبحث استفاده از متمم ۲۵ قانون‌اساسی مطرح شده بود. این قانون می‌گوید اگر معاون رئیس‌جمهوری و اکثریت کابینه رئیس‌جمهوری را فاقد صلاحیت تشخیص دهند می‌توانند طی یک نامه رسمی تقاضای استیضاح داشته باشند. این همان چیزی است که برخی کارشناسان به آن کودتای نرم می‌گویند. اگرچه وقوع این سناریو بعید است، اما ترامپ نیز قادر نخواهد بود کار خاصی در مورد پنس انجام دهد. هر چند وی از جف سشنز خواسته است تا نویسنده مورد نظر را پیدا کند اما درگیر شدن در این پروسه ممکن است بخشی از بدنه طرفداران ترامپ در کنگره را با ریزش مواجه کند.

این در شرایطی است که اگر درهای استیضاح باز شود و ترامپ از طریق متمم ۲۵ قانون‌اساسی آمریکا از کار برکنار شود، مایک پنس، ساکن جدید دفتر بیضی‌شکل می‌شود. احتمال جدی وجود دارد که دولت ترامپ با بحران بزرگی روبه‌رو شود اما عملکرد مایک پنس در این زمینه قابل توجه بوده است. معاونی که همواره از فرمانده شلخته کل قوا تمجید و ستایش کرده، اما در مواقع بحرانی حضوری کمیاب دارد. چاپلوسی‌های پنس زبانزد است تا جایی که جورج ویل، یکی از کارشناسان برجسته سیاسی در آمریکا پنس را منفورترین چهره سیاسی در ایالات‌متحده قلمداد می‌‌کند اما در باب غیبت‌های طولانی‌مدتش نیز می‌گوید او با غیبت‌های طولانی‌مدتش قصد دارد خود را بی‌گناه جلوه دهد، درحالی‌که این رفتار جانشینی را برای وی مقبول می‌سازد.

در گزارشی که «دنیای اقتصاد» در تاریخ چهارم دی ماه سال ۱۳۹۶ منتشر کرد به این گزارش اشاره شد که مایک پنس نقشی دوگانه ایفا می‌کند. درحالی‌که پنس از رئیس خود بی‌محابا تعریف و تمجید می‌کند و وی را با ریگان و تئودور روزولت مقایسه می‌کند اما در پس این چاپلوسی‌ها توانسته است اهداف خود را به پیش برد.  پیش‌تر سی‌ان‌ان نیز در گزارشی در بیوگرافی معاون رئیس‌جمهوری از وی به‌عنوان «رئیس‌جمهور در سایه» نام برده و در آن اشاره شده بود که پنس نفوذ عجیبی در دولت ترامپ دارد. به‌عنوان مثال تنها در خود کابینه، بتسی دی‌وس، وزیر سوپر مذهبی آموزش و پرورش ایالات‌متحده و آلکس آذر، وزیر خدمات انسانی و بهداشتی افراد مایک پنس به‌حساب می‌آیند و در شبکه‌هایی که در دولت ایجاد کرده، آرایش افراد به‌گونه‌ای است که نشان می‌دهد وی خود را آماده ریاست‌جمهوری کرده است. این شبکه که موسوم به «کمیته آمریکای بزرگ» است، نفرات آن به‌گونه‌ای چیده شده است که بلافاصله پس از عزل ترامپ می‌تواند یاری‌گر پنس باشد. اگرچه پنس در این ماجرا راه تکذیب در پیش گرفته و منکر نوشتن مقاله شده است اما شخصی مانند دن کوتز، مدیر اطلاعات امنیت ملی آمریکا کسی است که می‌تواند نقش مهمی برای پنس ایفا کند و مردم را از رفتار ترامپ بترساند. یک ایندیانایی مانند مایک پنس، که شناخت خوبی از تاریخچه معاونان ریاست‌جمهوری دارد می‌داند چگونه بازی کند و چه بازیگران ناشناسی را به کار گیرد.

در دوران مبارزات ناموفق پنس برای کارزار انتخاباتی کنگره در سال ۱۹۹۰، کارکنان وی به‌طور مخفیانه یک گروه زیست‌محیطی جعلی درست کرده بودند که اطلاعات غلط در مورد رقیب پنس، یعنی فیل شارپ پخش می‌کرد. سرانجام وقتی کوتز در آن زمان درخواست تحقیق کرد، مرتکبین از کارزار اخراج شدند. پنس در مورد اقدامات آنها اظهار بی‌اطلاعی کرد. حالا برخی می‌گویند با توجه به سابقه پنس، احتمال دارد وی همچنان از این شبکه‌ها برای بهره‌برداری سیاسی استفاده کند. در این شرایط هم کوتز می‌تواند به‌عنوان نفر ارشد اطلاعات ملی آمریکا درخصوص انتشار مقاله بی‌نام و نشان و نگرانی‌های موجود توضیحاتی ارائه دهد. در مقاله مذکور اشاره شده است که ترامپ اساسا رابطه خوبی با دیکتاتورها از جمله پوتین و کیم‌جونگ‌اون دارد و می‌گوید ترامپ اساسا به کشورهای متحد آمریکا نگاه خوبی ندارد. افزون بر این آمریکایی‌ها را از سیاست خارجی ترامپ می‌ترساند و می‌گوید او با استانداردهای جمهوری‌خواهان فاصله دارد و دشمن رسانه‌های آزاد است.

اما مرکز اصلی انتقادات موجود در این مقاله به اصول اخلاقی باز می‌گردد: تمام کسانی که با ترامپ کار می‌کنند می‌دانند که وی به هیچ اصول اخلاقی پایبند نیست. کسانی که با پنس آشنا هستند و کارهای او را تعقیب می‌کنند می‌گویند که می‌تواند این مقاله متعلق به او باشد، زیرا محتوای این نامه سازگار با نگاهی بوده که پنس پیش از پیوستن به کارزار انتخاباتی ترامپ داشته است.  پنس یک مرد مذهبی است و از دمدمی بودن و کفرگویی‌های ترامپ عصبانی نیز هست. حضور او در تیم ترامپ تضمینی برای طرفداران مذهبی کشور است که اجازه نمی‌دهد رئیس‌جمهوری ار خطوط قرمز عبور کند. پنس نقشی دوگانه دارد: مردی به‌ظاهر وفادار اما غایب (در لحظات بحرانی و حساس). پنس در برخی اصول با ترامپ هم‌عقیده است و اگر او جانشین رئیس‌جمهور آمریکا شود، قیام بزرگی به حساب نمی‌آید.