هیچ چیز در خانه تغییر نکرده است

لحظاتی پیش از اینکه گوایدو، وارد شود، هواداران مادورو به خبرنگارانی که قصد تهیه گزارش از ورود گوایدو داشتند، با مشت حمله کردند و حتی یکی از زنان را از موهایش روی زمین کشیدند. زمانی که هواپیمای گوایدو فرود آمد، هواداران مادورو اجازه ندادند برنامه اپوزیسیون برای سخنرانی در فرودگاه اجرا شود و پس از آن نیز به خودروی گوایدو حمله کردند.

دولت مادورو موفق به دستگیری گوایدو نشده است،اما عموی رهبر اپوزیسیون این کشور را بدون هیچ دلیل و مدرکی دستگیر کرد و این کشور را در آستانه انفجار قرار داد. ساعاتی بعد اما گوایدو در برابر چند صد هوادار خود در شرق کاراکاس که پایگاه اپوزیسیون است، ظاهر شد و اعلام پیروزی کرد. وی گفت: «من از دیکتاتوری سرپیچی کردم و وارد کشور شدم. ونزوئلا دموکراتیک و آزاد خواهد شد». وی افزود: «من آنها را به چالش کشیدم و وارد ونزوئلا شدم. ما آنها را به چالش کشیده‌ایم. نیکولاس تو یک ترسو هستی و نمی‌توانی با من مقابله کنی یا مردم را آنطور که می‌خواهی جلو ببری». گوایدو در ادامه این سخنرانی تصریح کرد که قصد دارد «صندوق ونزوئلا» تاسیس کند؛ برنامه‌ای که با همکاری چند کشور صورت می‌گیرد و کمکی برای کشوری است که مدت طولانی از بحران‌های عظیم اقتصادی رنج می‌برد. با این حال وی هیچ برنامه‌ای برای حذف مادورو ارائه نداد؛ چرا که این ممکن است همراه با رشد ناامیدی در میان مردم ونزوئلا و طولانی شدن تغییرات باشد و این درست همان چالش‌هایی هستند که مادورو در داخل خانه با آنها روبه‌رو است. روز سه‌شنبه به محض ورود گوایدو به کشور، دیوسدادو کابلو، قدرتمندترین متحد مادورو حجم استقبال از گوایدو در فرودگاه را مورد استهزا قرار داد و جنبش وی را ناچیز و کم‌اهمیت خواند.

گوایدو سال گذشته به‌طور مستقیم انتخاب مجدد مادورو را به دلیل اقدامات غیرقانونی رئیس‌جمهوری ونزوئلا به چالش کشید و خود را رئیس‌جمهوری موقت این کشور خواند و مدعی شد که دارای میلیون‌ها حامی در داخل است و پشتیبانی کشورهای خارجی، از جمله ایالات متحده را به همراه خود دارد. از آن زمان، به‌رغم اینکه ایالات متحده تحریم‌های کمرشکنی را برای ونزوئلا وضع کرده و قصد دارد تا مادورو را از حکومت اخراج کند، گوایدو هنوز نتوانسته است قدرت را به چنگ آورد و یک انتخابات جدید ریاست‌جمهوری، آنگونه که وی پیش‌تر قول داده بود، برگزار کند.

در نوزدهم ژانویه، او کشور را ترک کرد تا بتواند در خارج از کشور برای خود متحدانی دست و پا کند و توانست از ممنوعیت وضع شده توسط مادورو برای خروج از کشور عبور کند. وقتی که او پای خود را از کشور بیرون گذاشت، در صدر اخبار قرار گرفت؛ چرا که وی با دونالد ترامپ دیدار کرد و رئیس‌جمهوری آمریکا از اقداماتش دفاع کرد. پس از آن گوایدو با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه دیدار کرد و همزمان با استقبال هزاران ونزوئلایی ساکن فلوریدا روبه‌رو شد. او همچنین توانست در این دیدارها از رابرت اوبرایان، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ قول تحریم شرکت نفت‌روس را بگیرد. این شرکت همکاری تنگاتنگی با ونزوئلا دارد. از نظر بین‌المللی گوایدو چهره قدرتمندی دارد اما در داخل خانه چیزی تغییر نکرده است و مادورو همچنان قدرتمند در سر جای خود قرار دارد و بازی را با میل خود پیش می‌برد.