الجزیره می‌نویسد: سفر روز سه‌شنبه پوتین، اولین سفر او به دمشق و دومین سفر او به سوریه از زمان ورود روسیه به جنگ در سال ۲۰۱۵ است. الجزیره می‌نویسد: پوتین به دلیل فرارسیدن کریسمس ارتدوکسی در ۷ ژانویه دیداری هم با نظامیان روس داشت. پوتین در این دیدار گفت که پیشرفت‌هایی در سوریه رخ داده است. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، در همین زمینه گفت: «پوتین در گفت‌وگو با اسد خاطر نشان کرد که اکنون می‌توانیم با اعتماد بگوییم فاصله زیادی نسبت به گذشته برای احیای دولت سوریه و انسجام سرزمینی این کشور طی شده است.»

پسکوف به خبرگزاری اینترفکس، تاس و ریانووستی گفت که پوتین با اسد در یک پست فرماندهی متعلق به نیروهای روسی دیدار کرد. به گفته پسکوف «پوتین همچنین خاطرنشان کرد که در خیابان‌های دمشق نشانه‌هایی از احیای صلح را با چشم غیرمسلح می‌توان دید.» او گفت رهبران دو کشور گزارش‌های نظامیان در مورد وضعیت در بخش‌های مختلف سوریه را شنیدند. در این دیدار اسد هم از کمک‌های نظامی روسیه در مبارزه با تروریسم و احیای صلح در کشورش قدردانی کرد. الجزیره می‌نویسد: رهبر روسیه در دسامبر ۲۰۱۷ نیز دیداری از سوریه داشت اما به پایتخت نرفته بود. در عوض، پوتین در پایگاه حمیمیم در ساحل دریای مدیترانه توقف کرده بود.

الجزیره می‌افزاید این دیدار در بحبوحه افزایش تنش‌ها میان ایران و آمریکا برگزار شد. پوتین دیروز چهارشنبه ۱۸ دی ماه هم از دمشق عازم ترکیه شد. رئیس‌جمهوری ترکیه دیروز در شهر استانبول به استقبال همتای روس خود رفته و این دیدار آنها در آستانه مراسم افتتاح پروژه خط لوله انتقال گاز طبیعی موسوم به «ترک استریم» بین روسیه و اتحادیه اروپا انجام شد. گزارش شده که تدابیر امنیتی سطح بالایی در استانبول اجرا شده و مجموعا ۷۲۰۰ مامور پلیس برای این مراسم افتتاحیه در حالت آماده‌‌باش قرار گرفتند. در میان نیروهای امنیتی به کار گرفته شده ۳۰۰ تیم عملیات ویژه، ۳۰ جوخه خنثی‌سازی بمب در راستای امنیت هتل‌های محل اقامت مقام‌های خارجی در استانبول و مسیرهای حرکت آنها وجود داشتند. همچنین سه هلی‌کوپتر پلیس، چهار قایق امنیتی، چهار قلاده سگ تعلیم دیده و ۳۰ خودروی زرهی از نیروهای امنیتی ترکیه حمایت می‌کردند. به گزارش خبرگزاری آناتولی، الکساندر ووچیچ رئیس‌جمهوری صربستان و بویکو بوریسوف نخست‌وزیر بلغارستان نیز در این مراسم شرکت کردند. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه بعد از حضور در این مراسم میزبان رهبران روسیه، صربستان و بلغارستان در یک مراسم شام بود. پروژه خط لوله انتقال گاز طبیعی «ترک استریم» قرار است گاز روسیه را با عبور از ترکیه به اروپا منتقل کند و جدیدترین گام در راستای توسعه روابط ترکیه و روسیه در حوزه انرژی محسوب می‌شود.