روز جمعه جنبش استقلال کاتالان نیروی جدیدی از خود به نمایش گذاشت.  ۵ ستون از معترضان جدایی‌طلب از مناطق مختلف این منطقه در بحبوحه اعتصابات عمومی دست به راهپیمایی اعتراضی زدند. تخمین زده می‌شود که در این راهپیمایی ۵۲۵ هزار نفر حضور داشته‌اند. این بزرگ‌ترین راهپیمایی اعتراضی مردم کاتالان پس از بازداشت و اعلام رای راهبران جدایی‌طلب از سال ۲۰۱۷ به این سو است. دولت سوسیالیست اسپانیا اما قول داده است به درگیری پلیس با معترضانی که برای ۴ شب است، در خیابان‌های بارسلون آتش روشن می‌کنند، خاتمه دهد. ویدئوهای منتشرشده نشان می‌دهد که معترضان در شعارهایشان خواستار آزادی رهبران بازداشتی خود شد‌ه‌اند. معترضان روز جمعه یکی از مناطق توریستی پر بازدید بارسلون را بستند. مقامات کلیسای کاتولیک گفتند که معترضان درهای ورودی را بستند که این به آن معنی است که هیچ تضمینی برای دسترسی مردم به آنجا نیست. همچنین معترضان در این روز در سیستم حمل‌ونقل منطقه‌ای اختلال ایجاد کردند. در هر حال، اعتصابات عمومی یک پیروزی نسبی برای جنبش استقلال‌طلبان کاتالان بود. مقامات گفتند که دست‌کم نیمی از نیروهای دولتی گفته‌اند که بر سر کار خود حاضر نمی‌شوند. البته برخی از کارگران بخش‌های اصلی این منطقه گفته‌اند به این اعتصابات نمی‌پیوندند و استدلال کرده‌اند که این درگیری‌ها بیشتر درگیری عقیدتی-سیاسی است تا اینکه در پی عدالت اقتصادی باشد.

گزارش شده است که در همکاری نیروهای امنیتی مرکز با پلیس مستقل کاتالان چند شبه‌نظامی به دلیل ترویج خشونت در هفته گذشته بازداشت شده‌اند. برخی از آنها پس از حضور در دادگاه به قید وثیقه آزاد شدند. روز جمعه همچنین دادگاه ملی اسپانیا دستور تعطیلی سایت مرمز «سونامی دموکراتیک» را داد که ظن همکاری این سایت با گروه‌های تروریستی می‌رود. این گروه تلاش داشت تا روز دوشنبه فرودگاه بارسلون را تعطیل کند. در پایان روز نیز دست‌کم ۱۰۰ پرواز لغو شد. به‌نظر می‌رسد این اقدام کاتالان‌ها به تبعیت از معترضان هنگ‌کنگی صورت گرفته باشد که در ماه اوت فرودگاه هنگ‌کنگ را تعطیل کردند. لحن سایت سونامی دموکراتیک همچنین بسیار شبیه معترضان هنگ‌کنگی است و معترضان را شبیه قطرات آبی دانسته که هر لحظه بر حجم آن افزوده می‌شود. با این حال عمده جدایی‌طلبان خشونت جاری در اعتراضات را محکوم کردند که در میان آنها اوریل جونکوئرز، معاون سابق رهبر منطقه نیز دیده می‌شود که به ۱۳ سال حبس محکوم شده است.

حکم دادگاه همچنین باعث افزایش تنش در ائتلاف شکننده احزاب جدایی‌طلبانه شده که از سال ۲۰۱۵ به این‌سو بیشتر کرسی‌های کاتالونیا را در اختیار داشتند. روز پنج‌شنبه، کوییم تورا، رهبر کاتالونیا به پارلمان منطقه‌ای گفت که امکان دارد ترتیب برگزاری یک همه‌پرسی دیگر را از طریق پارلمان این منطقه بدهد. اما سایر جدایی‌طلبان بلافاصله اعلام کردند که مشتاق این طرح نیستند. در مادرید هم تنش‌های سیاسی در کاتالونیا، انتخابات عمومی این کشور را که قرار است در روز ۱۱ نوامبر برگزار شود، تحت‌تاثیر قرار داده است. تا پیش از تنش‌ها اوضاع سوسیالیست‌ها به رهبری سانچز خوب بود؛ اما ادامه تنش‌ها ممکن است ورق را علیه آنها برگرداند.