جنگ گلادیاتورها

هر چند بایدن پیش‌تر نیز از سیاست‌های باراک اوباما دفاع می‌کرد ولی وی این‌بار بارها و بارها از نام و سوابق سیاسی باراک اوباما دفاع و از آن به‌عنوان یک سپر برای نقایص خود استفاده کرد. درباره مباحث تامین اجتماعی، مهاجرت، جنگ‌های خارجی و سایر موضوعات بایدن از تم‌های مرکزی دوره باراک اوباما برای توجیه برنامه کاری‌اش استفاده کرد.

بایدن با استناد به دوران باراک اوباما، از چهره‌های محبوب دموکرات‌ها، درصدد نادیده گرفتن اختلافات نسلی و نژادی است که هم‌اینک آمریکا را فرا گرفته و این کشور را آسیب‌پذیر کرده است. برای رای‌دهندگان او ممکن است به‌عنوان کسی دیده شود که اعتقاد دارد گذشته آنچنان هم بد نبوده، به همین منظور از گذشته دفاع می‌کند. در بحث مسائل درمان همگانی بایدن گفت همان‌گونه که الیزابت وارن از طرح «درمان برای همه» که متعلق به برنی سندرز است، حمایت می‌کند، وی نیز از اوباماکر دفاع می‌کند. او گفت: «فکر می‌کنم اوباماکر کارگر بود.» بایدن با توضیح اینکه ترجیح وی برای درمان همگانی اوباماکر است، از هزینه‌های بالای طرح مشترک برنی سندرز و الیزابت وارن انتقاد کرد و هشدار داد که برای اجرای این طرح باید مالیات طبقه متوسط افزایش یابد.

بایدن در مناظره سوم خود، ثبات بیشتری داشت و از آمار و ارقام ایراد می‌گرفت و حملات را با روحیه خوبی جواب می‌داد اما او همچنان در سیبل حملات سایر نامزدها قرار داشت. به‌رغم انتقاداتی که از وی می‌شد، هیچ‌کدام از ۹ نامزد حاضر در صحنه نتوانستند به‌طور اساسی به چهره پیشتاز دموکرات‌ها آسیبی وارد کنند. با این حال مخالفان بایدن دست‌نخورده باقی ‌مانده‌اند و پیشروها پیش از رای‌دهندگان اولیه انتخاب نهایی‌شان را مشخص کرده‌اند. برخی نامزدها استدلال می‌کنند که حزب نیاز دارد از سیاست‌های رئیس‌جمهوری پیشین پیش‌تر رفته و از آن مرحله عبور کند. بایدن اما برای رای‌دهندگان یک حس نوستالژی به‌حساب می‌آید و به همین منظور رقبایش، او را برای تغییر تحت فشار قرار داده‌اند.

رویکرد الیزابت وارن از ماساچوست در درمان همگانی مبتنی بر طرح اوباماکر است اما وی هرچند از این طرح ستایش کرد ولی گفت، به‌رغم اینکه اوباماکر به‌طور اساسی شکل درمان همگانی را تغییر داد اما باید از میراث باراک اوباما عبور کرد. وارن تصریح کرد: «سوال اساسی این است که چگونه می‌توان آن طرح را توسعه داد؟» این نامزد پیشرو قول داد که در طرح او هزینه شرکت‌های بزرگ افزایش یابد و هزینه خانواده‌های سخت‌کوش در سراسر کشور کاهش یابد. سندرز اما سخنان بایدن را درباره اوباماکر پس زد و گفت که در سیستم تک‌پرداختی، پول بیشتری برای مصرف‌کنندگان ذخیره خواهد شد، درحالی‌که شرکت‌های بیمه فقط به فکر سود خود هستند. سندرز گفت: «مردم آمریکا دوست ندارند دوبار پول بپردازند.»

در ادامه مناظره بحث‌ها کمتر دیپلماتیک بود و مناظره حول مباحث چارچوب چپ میانه شکل گرفت تا به دولت اوباما رسید. ژولین کسترو که در دولت اوباما وزیر مسکن بود، همچون خورخه راموس سابقه اخراج میلیون‌ها مهاجر در دوره باراک اوباما را زیرسوال برد و همین امر نیز موجب شد تا بایدن مجددا مورد حمله سایر نامزدها قرار گیرد. خورخه راموس، بایدن را تحت فشار قرار داد که آیا او بابت اخراج مهاجران به‌عنوان معاون رئیس‌جمهوری اشتباه خود را می‌پذیرد یا نه؟ بایدن اما گفت: «ما مردم را زندانی یا خانواده‌ها را از هم جدا نکردیم. رئیس‌جمهوری آن کاری را که بهتر بود انجام داد.» اما این پاسخ راموس را قانع نکرد و وی دوباره بایدن را تحت فشار قرار داد که نقش خود را درخصوص این دیپورت‌ها بیان کند و او گفت: «من معاون رئیس‌جمهور بودم.» این پاسخ اما کسترو را بر آشفت و انتقادهایی را که پیش‌تر توسط کوری بوکر، سناتور نیوجرسی مطرح شده بود تکرار کرد. او به بایدن گفت: «هر وقت یک چیز خوب از دوران باراک اوباما مطرح می‌شود شما خود را در آن دخیل می‌دانید و می‌گویید من بودم، من بودم، من بودم. اما اگر بد باشد خود را کنار می‌کشید و می‌گویید کار رئیس‌جمهور بود.» کسترو در مناظره اخیر بیشترین نقد و حمله را علیه بایدن داشت. بایدن در پاسخ به این انتقاد تند و تیز کسترو گفت: «من در تمام آن هشت سال کنار رئیس‌جمهور ایستادم، خوب و بدش فرقی ندارد.»

صحبت‌ها و دفاع بایدن از رویکرد باراک اوباما، انعکاسی از کارزار انتخاباتی وی نیز است. او به‌عنوان یک نامزد دموکرات، خاستگاه خود را در این حزب در جبهه میانه‌روها نشان داده است اما دیدگاه‌های وی در میان سیاه‌پوستان و رای‌دهندگان قدیمی طرفدار دارد. او اما قصد دارد دیدگاه‌های خود را برای جذب سایر دموکرات‌ها توسعه دهد. مقاومت و اصرار بایدن روی دیدگاهش باعث شده است تا برخی رقبای وی تاکتیک‌های خود را برای مناظرات دوره پاییز اصلاح کنند. پس از مناظره اول که کاملا هریس بیشترین حمله را متوجه جو بایدن کرد اما این‌بار وی سعی کرد از انتقاد تند و تیز پرهیز کند و حمله چندانی روی جو بایدن نداشته باشد. در عوض کاملا هریس تاکتیک خود را روی حمله تند و تیز به دونالد ترامپ تغییر داد و آشکارا در این مناظره تلویزیونی به رئیس‌جمهور مستقر آمریکا حمله کرد. وقتی درخصوص درمان همگانی هم بحث شد هریس گفت که اصلا امروز در مورد دونالد ترامپ صحبت نشده است.هریس در این مناظره نشان داد که قصد حمله به بایدن را ندارد اما بقیه نامزدها سعی کردند تا ورژن کامل‌تری از خود را برای رای‌دهندگان به نمایش بگذارند.