به گزارش الجزیره، پس از یک تابستان پر از اعتراض که خواستار برگزاری یک انتخابات عادلانه در روسیه بود، پایتخت روسیه شاهد یک نتیجه سیاسی عجیب بود و آن نیز کاهش حمایت از حزب حاکم بود. نامزدهای مورد حمایت حزب روسیه متحد، که حزب پوتین است تقریبا نیمی از آرای شهر مسکو را در شورای شهر از دست دادند. در انتخابات سال ۲۰۱۴، حزب متحد از ۴۵ کرسی توانست ۳۸ کرسی به‌دست آورد ولی این‌بار تنها موفق به کسب ۲۵ کرسی شدند. در این انتخابات که در ۸۳ منطقه و شهر برگزار شد، حزب «روسیه متحد» به جز شهر مسکو در بقیه نقاط کارنامه موفقی داشت.

نتایج رسمی انتخابات هنوز اعلام نشده اما با پایان شمارش آرا اعلام شد حزب پوتین در شهر مسکو از ۴۵ کرسی موفق به کسب ۲۵ کرسی شده است. این حزب با همین تعداد کرسی نیز کماکان اکثریت را در شورای شهر مسکو در دست خواهد داشت ولی با توجه به شکست احزاب متحدش در انتخابات شهر مسکو، این تعداد کرسی کاهش معناداری نسبت به دوره قبل محسوب می‌شود. حزب روسیه متحد در دوره قبل ۳۸ کرسی را در اختیار داشت و کرسی‌های دیگر هم در اختیار چهره‌های نزدیک به پوتین بود. به نوشته مجله تایم در این دوره حزب کمونیست و مخالفان پوتین توانستند در انتخابات این دوره شورای شهر مسکو موفق ظاهر شوند.

از سوی دیگر، آندره‌ متلسکی، رهبر حزب روسیه متحد، موفق به کسب رای کافی برای ورود به شورای شهر مسکو نشد. انتخابات در شهر مسکو با استقبال اندکی مواجه شد و تنها ۲۲درصد از واجدان شرایط پای صندوق‌های رای رفتند.

در انتخابات شهر مسکو، «حزب کمونیست» موفق به کسب ۱۳ کرسی شد که نسبت به سال ۲۰۱۴ که دارای ۵ کرسی بود، موفقیت قابل‌توجهی محسوب می‌شود. «حزب یابلوکو» که از مخالفان سرسخت دولت پوتین است نیز توانست سه کرسی در شورای شهر مسکو به‌دست آورد. دیگر حزب مخالف پوتین یعنی «روسیه عادل» نیز سه کرسی به‌دست آورد. با وجود ناکامی انتخاباتی حزب پوتین در مسکو، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت عملکرد این حزب در مجموع خوب بود و حزب «رهبری سیاسی» خود را نشان داد.

در هفته‌های اخیر ده‌ها هزار تن در اعتراض به رد صلاحیت‌های گسترده و همچنین در اعتراض به فساد در خیابان‌های مسکو و برخی شهرهای دیگر روسیه دست به راهپیمایی زدند. این اعتراضات از نظر شمار راهپیمایان طی دست‌کم هشت سال گذشته بی‌سابقه بوده است. طی مجموعه اعتراضات تابستان پلیس دست‌کم دو هزار نفر را بازداشت کرد که ده‌ها تن از آنها با محکومیت‌های نقدی یا زندان روبه‌رو شده‌اند. بسیاری از بازداشت‌شدگان و محکومان اعتراضات را داوطلبان نامزدی در انتخابات تشکیل می‌دادند. بنا بر نتایج آخرین نظرسنجی‌ها پیش از برگزاری این انتخابات، حزب متحد، جریان اصلی حامی ولادیمیر پوتین، از پایین‌ترین میزان محبوبیت در یک دهه گذشته برخوردار است. به گزارش خبرگزاری اینترفاکس، از نامزدهایی که در انتخابات روز یکشنبه به شورای شهر مسکو راه یافته‌اند فقط ۹ نفر از اعضای کنونی این شورا هستند. بسیاری از ناظران انتخابات محلی و منطقه‌ای در روسیه را برای برآورد وضعیت انتخابات ملی سال ۲۰۲۱ بسیار با اهمیت ارزیابی می‌کنند. گرچه یکی از معضلات اپوزیسیون که در انتخابات روز یکشنبه نیز رخ داد، جلوگیری از شرکت بسیاری از نامزدهای آن در رقابت‌های انتخاباتی است. گرچه تشکل‌های اپوزیسیون بیشتر از  سه کرسی شورای شهر مسکو را به‌دست نیاورده‌اند، از دست رفتن یک‌سوم کرسی‌های حزب حاکم برای حامیان پوتین ناکامی محسوب می‌شود.

در این شرایط ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره کمبود تنوع در میان نامزدهای انتخاباتی و تعداد آنها، پس از انداختن رای خود در صندوق گفت: «در برخی کشورها، ۳۰ یا ۵۰ یا صد نامزد در انتخابات شرکت می‌کنند. تعداد نامزدهای انتخاباتی از اهمیت زیادی برخوردار نیست. آنچه مهم است کیفیت این نامزدها است.» با این حال برخی می‌گویند که محبوبیت حزب متحد نیز به خاطر اعمال دسته‌ای از اصلاحات در زمینه افزایش سن بازنشستگی، کاهش یافته است. به همین خاطر در این انتخابات برخی از نامزدهای این حزب خود را به‌عنوان نامزد مستقل معرفی کردند. آلکس ناوالنی، یکی از مخالفان ولادیمیر پوتین از حامیانش خواسته بود تا با رای دادن به دیگر نامزدها، از قدرت‌گیری و نفوذ حزب روسیه متحد جلوگیری کنند.

همزمان در انتخابات روز یکشنبه گزارش‌هایی درباره تخلفات در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد و براساس ویدئوهای منتشر شده، برخی رای‌دهندگان چند برگه رای داشتند. در همین حال، دولت روسیه شرکت‌هایی چون گوگل و فیس‌بوک را به مداخله در انتخابات متهم کرد و گفت این شرکت‌ها درخواست دولت برای حذف برخی تبلیغات را رد کرده‌اند. گوگل و فیس‌بوک اتهام دخالت در انتخابات روسیه را رد کرده‌اند.

حاشیه دیگر انتخابات مربوط به برگزاری انتخابات در شبه‌جزیره کریمه بود که دولت روسیه سال ۲۰۱۴ آن را ضمیمه خاک خود کرد. فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با تاکید بر اینکه شبه‌جزیره کریمه متعلق به اوکراین است، گفت: «این اتحادیه انتخابات برگزارشده در این منطقه را به رسمیت نمی‌شناسد.»به رغم نارضایتی شهروندان از حزب کرملین ظاهرا هنوز شخص ولادیمیر پوتین از محبوبیت قابل‌توجهی برخوردار است و حدود ۶۰ درصد شهروندان از عملکرد او رضایت دارند. وزارت کشور روسیه و مسوولان برگزاری انتخابات می‌گویند در جریان رای‌گیری روز یکشنبه تخلف قابل اعتنایی ثبت نشده است.

برخی می‌گویند هر چند نتیجه انتخابات در مسکو که شکست نسبی حزب حاکم بوده، حائز اهمیت است اما تحریم انتخابات از سوی مردم پیامد مهم‌تری دارد که باید برای انتخابات بعدی در تجزیه و تحلیل‌ها لحاظ شود. با این حال ناوالنی نتایج به‌دست آمده را یک پیروزی مهم برای اپوزیسیون ارزیابی می‌کند و در توییترش آن را یک پیروزی فوق‌العاده توصیف کرد. او نوشت: «ما با هم جنگیدیم و پیروز شدیم.» «داریا بسدین» نیز که یکی از نامزدهای پیروز انتخابات بود گفت: «این یک انتخابات واقعی نبود. چه بسا کسانی که محروم از انتخابات شدند می‌توانستند برنده واقعی این میدان باشند.» تاتیانا استانوویا یکی از چهره‌های برجسته در علوم سیاسی در مسکو نیز به مشارکت کم در مسکو اشاره کرده و گفت تاثیر واقعی این انتخابات را در آینده‌ای نزدیک می‌توان دید.