خلأ بزرگ اطلاعاتی آمریکا در امارات

«روستون» گزارشگر رویترز می‌افزاید، ژست سیا جدید نیست. به گفته منابع و متخصصان سیاست خارجی، آنچه تغییر کرده ماهیت مداخله یک کشور کوچک اما تاثیرگذار اوپک در خاورمیانه و آفریقاست که دست به چنین کارهایی زده و می‌زند: مبادرت به، به راه انداختن جنگ، انجام عملیات‌های مخفیانه و استفاده از سرچشمه‌های مالی برای شکل دادن به سیاست‌های منطقه‌ای به شیوه‌هایی که غالبا بر خلاف منافع آمریکاست. یک مقام سابق سازمان سیا می‌گوید، ناکامی سیا در انطباق با جاه‌طلبی‌های نظامی و سیاسی روزافزون امارات منجر به «سستی در انجام وظیفه» شده است. جامعه اطلاعاتی آمریکا به‌طور کامل امارات را نادیده نمی‌گیرد. دو منبع مطلع که اطلاعاتی در زمینه عملیات NSA داشتند به رویترز گفتند که NSA دست به «نظارت الکترونیکی» در درون امارات زده و این شکلی کم‌خطرتر از جمع‌آوری اطلاعات است. سازمان سیا و اطلاعات امارات روابطی «نزدیک» و «کاری» با یکدیگر دارند که شامل جمع‌آوری اطلاعات درخصوص دشمنان مشترک مانند ایران و القاعده است.

سه مقام سابق سیا می‌گویند اما سیا مبادرت به جمع‌آوری «اطلاعات انسانی»- که اطلاعاتی است گرانبها و دستیابی به آن دشوار است- از جاسوسان اماراتی در مورد دولت خودکامه این کشور نمی‌کند. «آژانس امنیت ملی آمریکا» و «آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا» و کاخ سفید از اظهارنظر در مورد اقدامات جاسوسی آمریکا خودداری کردند. وزارت خارجه امارات و سفارت آمریکا هم به سوالات برای اظهارنظر در این مورد پاسخ ندادند. مقام‌های اطلاعاتی سابق گفتند که «اقدام بی‌خیال گونه» سیا – که پیش از این در رسانه‌ها منتشر نشده بود- امارات را در فهرست بسیار کوچکی از کشورهایی قرار می‌دهد که این آژانس رویکرد مشابهی در موردشان اتخاذ می‌کند. این کشورها عبارتند از چهار کشوری که دارای ائتلاف اطلاعاتی هستند که «۵ چشم» نامیده می‌شوند: استرالیا، نیوزیلند، بریتانیا و کانادا. سه مقام سابق سیا به رویترز گفتند که جاسوسان سیا اطلاعات انسانی را تقریبا از هر کشور دیگری که ایالات‌متحده نفعی در آنجا دارد جمع‌آوری می‌کنند و این جمع‌آوری اطلاعات شامل برخی متحدان کلیدی هم می‌شود.

نزدیک‌ترین مورد قیاس با امارات، عربستان سعودی است؛ متحد با نفوذ دیگر آمریکا در خاورمیانه که نفت تولید می‌کند و تسلیحات آمریکایی می‌خرد. به گفته دو مقام اطلاعاتی سابق و یک افسر سابق اطلاعاتی در کشورهای خلیج فارس، بر خلاف امارات، عربستان سعودی اغلب از سوی سیا هدف قرار گرفته می‌شود. ماموران اطلاعاتی عربستان چندین عضو سیا را که مشغول استخدام مقام‌های سعودی به‌عنوان جاسوس یا خبرچین بودند دستگیر کرده‌اند. گزارشگر رویترز به نقل از یک مقام سابق اطلاعاتی در امور کشورهای خلیج‌فارس می‌افزاید آژانس‌های اطلاعاتی عربستان به شکل آشکار از سیا در مورد تلاش‌های جاسوسی این سازمان گله نمی‌کنند اما در خفا با رئیس ایستگاه آژانس در ریاض دیدار کرده و از او می‌خواهند افسران سیا که درگیر چنین فعالیت‌هایی هستند در سکوت از این کشور اخراج شوند. «رابرت باوئر»، عامل سابق سیا و نویسنده، وقتی از سوی رویترز در جریان قرار می‌گیرد، فقدان اطلاعات انسانی در مورد امارات را «ناکامی» می‌نامد. او می‌گوید سیاست آمریکا نیازمند بهترین اطلاعات در دسترس در مورد سیاست‌های داخلی و عداوت‌های خانوادگی پادشاهی‌های خاورمیانه‌ای است. او می‌گوید: «اگر شما به خودتان برای اینکه یک سرویس جهانی باشید اطمینان داشته باشید، این یک شکست است. خانواده‌های سلطنتی مهم هستند.»  یک مقام سابق در دولت دونالد ترامپ گفت فقدان اطلاعات از امارات هشدار دهنده است زیرا این پادشاهی صحرانشین در کشورهای استراتژیک مانند لیبی و قطر و اندکی دورتر در آفریقا همچون یک «دولت شرور» عمل می‌کند. امارات سال‌ها در سودان دلارهای فراوانی را برای حمایت و سرکار ماندن عمر البشیر خرج کرد اما در نهایت او را در برابر رهبران نظامی که وی را در آوریل سرنگون کردند، تنها گذاشت. نیروهای امنیتی دولت جدید هم در ماه ژوئن ده‌ها معترضی را که خواستار کنار زدن حکومت نظامی و برگزاری انتخابات بودند، کشت. امارات همچنین پایگاه‌هایی نظامی در اریتره و جمهوری خودخوانده «سومالی لند» دایر کرده است. یک مقام سابق دولت ترامپ می‌گفت: «اگر شما سنگی را در شاخ آفریقا حرکت دهید، امارات را در زیر آن سنگ هم می‌بینید.»

«سارا لی ویتسون»، مدیر اجرایی بخش خاورمیانه و شمال آفریقای دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید امارات خود را به عنوان یک قطب مالی و نظامی در حوزه‌هایی «دور از خارج نزدیکش» مطرح کرده است. او می‌افزاید: «در سومالی، اریتره، جیبوتی یا یمن، امارات نیازی به کسب اجازه ندارد.» در یمن، امارات و عربستان ائتلافی از کشورها برای مبارزه با حوثی‌ها تشکیل دادند اما امارات به تازگی شروع به عقب کشیدن نیروهای خود در بحبوحه انتقادات بین‌المللی از حملات هوایی‌ای کرده که هزاران غیرنظامی را کشته و بحرانی انسانی را سبب شده که میلیون‌ها نفر را به قحطی و فلاکت کشانده است. کنگره آمریکا هم به تازگی قطعنامه‌ای برای توقف فروش تسلیحات به عربستان و امارات تصویب کرد که با وتوی ترامپ مواجه شد. «مرکز سیاست‌های پاسخگو» می‌گوید، دولت امارات ۸/ ۴۶ میلیارد دلار را از سال ۲۰۱۷ صرف لابی‌گران آمریکایی کرده است.

یکی از مقام‌های سابق اطلاعاتی آمریکا می‌گوید اطلاعات از دولت امارات به دلایلی فراتر از مداخلات منطقه‌ای‌اش الزامی است زیرا امارات روابطی نزدیک هم با روسیه برقرار ساخته از جمله یک شراکت استراتژیک گسترده که سال گذشته در زمینه‌های امنیتی، تجاری و بازارهای نفتی امضا شد. همچنین تعاملات گسترده‌ای هم با چین برقرار ساخته همان کشوری که ماه گذشته شیخ محمد بن‌زاید، ولیعهد ابوظبی و حاکم تقریبا همه کاره امارات، دیداری سه روزه از آن داشت و در یک نشست مشترک اقتصادی میان دو کشور هم حضور یافت. با این حال، برخی متخصصان امنیت ملی همچنان پیوندهای کافی میان دو کشور و منافع آنها را برای توضیح این فقدان جاسوسی توضیح می‌دهند. «نورمن رول» یک مقام بازنشسته سیا می‌گوید: «دشمنان آنها دشمنان ما هم هستند. اقدامات ابوظبی به جنگ علیه ترور به‌ویژه علیه القاعده در یمن یاری رسانده است.»

«کریستوفر بینگ» و «جوئل شکتمان» هم در گزارش ۳۰ ژانویه ۲۰۱۹ در رویترز در راستای همین موضوع نوشتند که «لوری استراد» دو هفته پس از اینکه جایگاه خود به‌عنوان تحلیلگر اطلاعاتی برای NSA را از دست داد به‌عنوان یک هکر در خاورمیانه و در یک پادشاهی عرب مشغول به کار شد. او به برنامه «Project Raven» پیوسته بود که مشتمل بر تیمی مخفی بود که ده‌ها نیروی اطلاعاتی سابق آمریکا را به استخدام در آورده بود تا به امارات برای کسب اطلاعات جاسوسی از کشورها، گروه‌های شبه‌نظامی و کنشگران حقوق‌بشری که منتقد این پادشاهی هستند کمک کند. استراد و تیمش که از یک خانه مخفی در ابوظبی که «ویلا» نامیده می‌شد از روش‌هایی برای جاسوسی و عملیات مخفی استفاده می‌کردند که از دهه‌ها فعالیت در جامعه اطلاعاتی آمریکا آموخته بودند. آنها این آموخته‌های اطلاعاتی را در خدمت دولت امارات قرار دادند تا به آن وسیله مقام‌های اماراتی بتوانند گوشی‌ها و کامپیوترهای مخالفان و دشمنان خود در داخل و خارج را هک کنند.