عکس جنجالی از شورش هنگ‌کنگ عکس: نیویورک تایمز

مردی که در آن سال یک پیراهن سفید و شلوار مشکی پوشیده بود و با خود کیسه خرید حمل می‌کرد او ایستاد و به تانک خیره شد. این‌بار اما مردی دیگر با شلوارک و رکابی که در دستانش چتری داشت، در برابر یک پلیس مسلح ایستاد. او به پلیسی خیره شد که اسلحه‌اش را سمت او نشانه گرفته بود. اینک این دو عکس در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود و آن را ایستادگی در برابر اقتدار چینی می‌خوانند. اولین عکس از نوع ایستادگی در برابر اقتدار چینی در سال ۱۹۸۹ در پکن گرفته شد که با خشونت تمام عیار حکومت چین سرکوب شد. مردی هم که عکس از او گرفته شد و شهرت جهانی پیدا کرد، مرد تانکی خوانده شد. حالا پس از آن تصویر نمادین، پس از سی سال از حادثه تیان‌آن‌من عکسی مشابه آن گرفته شده است. دومین عکسی که گرفته شده متعلق به «لام یک فی»، عکاس نیویورک‌تایمز است. در این عکس یک پلیس محلی اسلحه خود را مستقیم به سمت یک معترض نشانه گرفته است. این عکس حالا در آستانه سومین ماه اعتراضات هزاران بار دست به دست شده است. برای بسیاری از مردم این عکس یادآور مرد تانکی است.

لام یکی از معدود عکاسانی است که برای رسانه‌های غربی کار می‌کند و اعتراض‌های موجود در هنگ‌کنگ را پوشش می‌دهد. این عکاس زمانی که مردم به فرودگاه و ایستگاه‌های قطار هجوم آوردند یا زمانی که نیروهای مرموزی با ماسک سیاه به معترضان حمله کردند، حضوری فعال داشته است. دیوید فورست، سردبیر عکس خبری تایمز می‌گوید که لام یکی از منابع مهم خبری در میان معترضان به‌شمار می‌رود که تاکنون به خوبی از نزدیک اعتراضات را پیگیری کرده است.

به گفته وی لام توانسته است تصویری جامع از هنگ‌کنگ به دنیا مخابره کند. روز یکشنبه لام گفت که فقط قصد دارد کار خود را در این حوادث به خوبی انجام دهد.  پس از اعتراض‌های صلح‌آمیز در ماه مارس، اعتراض‌ها به سمت خشونت کشیده شد. بسیاری از معترضان در راهپیمایی‌ها از چتر استفاده می‌کنند. چتر در فرهنگ هنگ‌کنگی‌ها نشانه مقاومت به‌حساب می‌آید. در اعتراض‌های روز یکشنبه پلیس این کشور تفنگ‌های خود را پر و برخی از آنها نیز اقدام به شلیک هوایی کردند. در عکسی هم که لام گرفته مرد معترض که شلوارک و رکابی پوشیده است، در برابر نیروی پلیس می‌ایستد و آن مرد در برابر پلیس زانو می‌زند. عکاس به پلیس می‌گوید که شلیک نکند و پلیس هم شلیک نمی‌کند اما لگدی حواله معترض می‌کند و وی نقش بر زمین می‌شود. لام حالا یک عکس تاریخی ثبت کرده است. این مرد پس از اینکه از پلیس کتک می‌‌خورد عقب‌نشینی می‌کند. «ماک چین هو»، معاون کمیسیون عملیات پلیس هنگ‌کنگ گفت: «مامور حاضر در صحنه خودداری فوق‌العاده‌ای از خود نشان داده است.»

او گفت که جان نیروهای پلیس در این اعتراضات با خطر روبه‌رو است و این عکس‌العمل را متناسب خوانده است. او گفت که کار آن معترض خطرناک بوده و پلیس را درک می‌کند که چرا اسلحه کشیده است، برای اینکه وی را به‌عنوان یک خطر و تهدید تلقی کرده است. با ثبت این عکس همگان به سال ۱۹۸۹ بازگشته‌اند. به‌راستی هیچ‌کس نمی‌داند چه بر سر آن مرد تانکی آمد. حتی اسم او هم به شکل یک راز باقی ماند. برخی بر این باورند که احتمالا آن مرد اعدام شده است. برخی دیگر هم می‌گویند شاید شانس این را داشته باشد که نجات پیدا کرده باشد. اسم معترض هنگ‌کنگی نیز هنوز فاش نشده است. اما به‌نظر می‌رسد که وی جای امنی باشد. لام می‌گوید وی لابه‌لای جمعیت گم شد. لام می‌گوید که حس عکس گرفتن در خانه متفاوت از جاهای دیگری است که وی از آنها عکسبرداری کرده است.