تکثیر ترامپ در بریتانیا عکس: AFP

بوریس جانسون با رای ۶۶درصدی توانست نخست وزیر بریتانیا شود. از پیش هم در نظرسنجی‌ها مشخص شده بود که بوریس جانسون شانس بالاتری برای ورود به خانه شماره ۱۰ دارد. رای‌گیری عصر دوشنبه به پایان رسید و بوریس جانسون برنده این دوئل شد. برنده این رای‌گیری که بوریس جانسون است، به‌طور رسمی امروز عصر به‌عنوان نخست‌وزیر منصوب و جایگزین ترزا می می‌شود. ترزا می به‌دلیل ناکامی‌های فراوانی که درباره برگزیت داشت، مجبور به استعفا شد. جانسون، شهردار سابق لندن که سال گذشته در اعتراض به طرح‌های برگزیتِ ترزا می از سمت وزیر امورخارجه استعفا داده بود، گزینه مطلوب جانشینی ترزا می بود و نظرسنجی‌های متعددی شانس او را افزون بر ۷۰ درصد می‌دانستند.

او وارث بحران سیاسی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا خواهد شد که باید تا ۳۱ اکتبر (نهم آبان ماه) اجرایی شود. جانسون باید اتحادیه اروپا را برای احیای مذاکرات درباره یک توافق خروج ترغیب کند؛ توافقی که این نهاد تاکید دارد قابلیت مذاکره دوباره ندارد. در غیر این صورت بریتانیا وارد تبعات اقتصادی یک خروج بدون توافق می‌شود. تنها توافق موجود، سه بار از سوی پارلمان بریتانیا رد شده است و بسیاری از قانون‌گذاران از جمله شورشی‌های حامی اروپا در حزب محافظه‌کار، متعهد شده‌اند تا جلوی تلاش جانسون برای خارج کردن بریتانیا از اتحادیه اروپا، آن هم بدون توافق، بایستند.

شهردار سابق لندن گفته‌ است: تدارکات برای یک خروج بدون توافق را فراهم می‌کند تا مذاکره‌کنندگان اتحادیه اروپا مجبور شوند نظرشان را درباره توافق تغییر دهند. جانسون ماه گذشته به تاک‌رادیو گفت: «قطعا طرح خودمان را به سوی اقدام عملی می‌کشانیم و آماده‌ایم که ۳۱ اکتبر خارج شویم، هر چه می‌خواهد بشود... یا انجام بده یا بمیر، هر چه پیش‌‌ آید خوش آید.» بعید به‌نظر می‌رسد جانسون تا پیش از عصر امروز پست‌های وزارتی مهم را اعلام کند اما انتظار می‌رود پیروزی او در رقابت رهبری حزب توری با استعفاهایی همراه شود که نشان‌دهنده عمق دودستگی در حزب محافظه‌کار بریتانیا است. در این راستا دو وزیر از پیش اعلام کرده ‌بودند که به‌دلیل تمایل بوریس جانسون به برگزیت بدون توافق، از کابینه کنار خواهند رفت. انتظار می‌رود فیلیپ هاموند، وزیر دارایی و دیوید گوکه، وزیر دادگستری از سمت خود کناره‌گیری کنند. خروج بدون توافق ممکن است پنجمین اقتصاد بزرگ دنیا را با آسیب‌های جدی روبه‌رو کند. منتقدان می‌گویند این نوع خروج روی رشد جهانی تاثیر منفی خواهد گذاشت و بازارهای مالی را شکننده و موقعیت لندن را در مراکز مالی جهان ضعیف خواهد کرد. پیش‌تر مرکز آمار انگلیس در گزارشی اعلام کرده بود که کسری بودجه این کشور در ماه ژوئن به ۱۵/ ۷ میلیارد پوند رسیده است که از سال ۲۰۱۵ تاکنون بی‌سابقه بوده است و نسبت به مدت مشابه سال گذشته دست کم دو برابر افزایش یافته است. هاموند در سمت وزیر دارایی در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی نسبت به خروج بدون توافق هشدار داد، چراکه معتقد است این‌گونه خروج تاثیر بدتری روی اقتصاد بریتانیا خواهد گذاشت.

 می‌میرد یا انجام می‌دهد؟

گاردین پس از اینکه پیروزی بوریس جانسون محرز شد، در گزارشی نوشت که نخست‌وزیر جدید بریتانیا روزهای آسوده‌ای نخواهد داشت. در این گزارش آمده است: از زمانی که برخی از محافظه‌کاران فهمیده بودند بوریس جانسون بخت بالایی برای پیروزی دارد، گروهی از هم‌حزبی‌های نخست‌وزیر جدید بریتانیا که به شورشی‌ها شهره هستند، به این مرد آشفته مو هشدار داده‌اند در صورت عدم توافق برای خروج از اتحادیه اروپا روزگار را بر وی سخت خواهند کرد. وی آنگاه باید برای بقای خود در این سمت بجنگد. در عصر حاکمیت جانسون بر توری‌ها، برخی از اعضای ارشد حزب به وی نامه هشدارآمیز داده‌اند که خروج بدون توافق او را در مسیر برخورد با پارلمان قرار خواهد داد.

روی استیوارت، رقیب سابق جانسون که به فیلیپ هاموند و دیوید گوکه پیوسته است، می‌گوید او نیز ترجیح می‌دهد در تیم جانسون نباشد و از کابینه کناره‌گیری کند. این در شرایطی است که موج استعفاها و تمایل به استعفا پس از آن بروز کرد که شانس بوریس جانسون برای نخست‌وزیری بالا رفت. روز دوشنبه آلن دانکن، معاون امور اروپایی و آمریکا در وزارت‌خارجه بریتانیا که از حامیان اتحادیه اروپا است، از سمت خود استعفا داد. طرح دانکن برای برگزاری یک جلسه فوری درخصوص نخست‌وزیری جانسون هر چند از سوی رئیس پارلمان پذیرفته نشد، اما این یک نشانه از سازماندهی تشکیلات قوی برای سخت‌تر کردن مسیر مستاجر جدید خانه شماره ۱۰ است. دانکن می‌گوید که از بی‌تصمیمی بوریس جانسون بسیار نگران است. با این حال مجلس عوام بریتانیا گفته است که در تشکیل دولت به بوریس جانسون کمک خواهد کرد. سی‌ان‌ان در گزارشی نوشت: اگر بوریس جانسون به‌دنبال یک ماه‌عسل است باید درخصوص تفکر خود تجدیدنظر کند. زمانی که ترزا می قصد داشت برگزیت را به یک سرانجام خوش برساند، با روی بد پارلمان روبه‌رو شد. این انتظار که آمدن بوریس جانسون موجب می‌شود پارلمان روی خوش به او نشان دهد فکر غلطی بوده و ممکن است حتی کار برای بوریس جانسون سخت‌تر باشد. شورشی‌های محافظه‌کاران تمایلی ندارند که بریتانیا بدون توافق از اتحادیه اروپا بیرون بکشد. آنها تهدید کرده‌اند که اگر جانسون طرح خود را مبنی بر «انجام بده یا بمیر» پیاده کند، پیش از اینکه دوره‌اش تمام شود، از شرش خلاص خواهند شد. اگر وی نتواند به توافق برسد، محافظه‌کاران اجازه نخواهند داد وی بریتانیا را یک‌طرفه از اتحادیه اروپا بیرون بکشد.

در شرایطی که توری‌ها دچار تفرقه شده‌اند یکی از اعضای تیم انتقالی بوریس جانسون به گاردین گفت که رهبر جدید توری‌ها قصد دارد تا حزب را به یکپارچگی فرا بخواند.شورشی‌ها قصد دارند این تابستان را به بوریس جانسون فرصت دهند که برگزیت را به سر و سامان برساند، اما اگر نتوانست این مساله را حل‌وفصل کند، آنگاه آنها وارد عمل خواهند شد.یکی از وزرای سابق بریتانیا اعلام کرد که ۴۲ تن از نمایندگان مجلس عوام این کشور که گفته‌اند علیه خروج بدون توافق وارد عمل خواهند شد، هفته گذشته گفتند اگر بوریس جانسون از مسیر توافق خارج شود، راه را بر او خواهند بست. فیلیپ لی، یکی دیگر از شورشی‌های توری‌ها که وزیر بهداشت سابق این کشور هم بوده است و به رفراندوم دوم اعتقاد دارد، گفت: «حکومت کردن برای بوریس جانسون بسیار سخت خواهد بود. من نمی‌دانم او چگونه اکثریت را برای حکمرانی به‌دست آورد. اما موقعیت وی بسیار شکننده است و برتری وی در کسب اکثریت اندک بوده است.»

 

p04-01