یک توییت نژادپرستانه از یک رئیس‌جمهور نژادپرست

دونالد ترامپ در توییت خود نوشت: «خیلی جالب است نمایندگان زن پیشرو دموکرات عضو کنگره، که اصالتا متعلق به کشورهایی هستند که حکومت‌هایی کاملا فاجعه‌بار دارند و از بدترین، فاسدترین و نالایق‌ترین حکومت‌ها در روی کره زمین هستند (اگر اساسا قائل به این باشیم که این کشورها حکومت‌ فعال دارند)، حالا با صدای بلند و بدخواهانه به مردم ایالات‌متحده، بزرگ‌ترین و قدرتمندترین کشور روی زمین، می‌گویند که چطور باید حکومت‌مان را اداره کنیم.» دونالد ترامپ گفته است: «چرا بر نمی‌گردید و به کشورهایی کمک نمی‌کنید که از آنجا آمده‌اید و ورشکسته و پر از جرم و جنایت هستند. بعد برگردید و به ما نشان دهید که چطور این کار را کردید.» وی اضافه کرده است: «این کشورها بدجوری به کمک شما احتیاج دارند، به اندازه کافی در رفتن سریع نیستید. مطمئنم که نانسی پلوسی خیلی خوشحال خواهد شد تا سریعا ترتیبات این سفر آزاد را بدهد!» البته دونالد ترامپ این مساله را نادیده گرفته است که همه این زنان، شهروند آمریکا هستند و به جز یکی، بقیه آنها در خاک این کشور متولد شده‌اند.

اشاره وی تقریبا به‌طور مشخص به الکساندریا اوکاسیو کورتز نماینده نیویورک و متحدان وی در مجلس نمایندگان است که معروف به «این دار و دسته» هستند. دیگر افراد این گروه را ایلهان عمر، نماینده دموکرات از مینه‌سوتا، آیا پرسلی از ماساچوست و رشیده طالب از میشیگان تشکیل می‌دهند. کورتز تبار پورتوریکویی دارد ولی متولد برانکس نیویورک است. پرسلی نخستین زن سیاهپوست عضو مجلس نمایندگان از ماساچوست متولد سین‌سیناتی است.

ایلهان عمر نیز متولد سومالی است ولی از کودکی در اردوگاه جنگ‌زده‌ها در کنیا بزرگ شد و در ۱۲ سالگی به آمریکا مهاجرت کرد. وی با استفاده از برنامه‌های تلویزیونی در آمریکا زبان انگلیسی را فراگرفت و سرانجام همراه خانواده‌اش در میناپولیس ساکن شد. رشیده طالب نیز یک سیاستمدار آمریکایی-فلسطینی است. اظهارات دونالد ترامپ با انتقاد دموکرات‌ها روبه‌رو شده است. نانسی پلوسی، رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا، در واکنش به توییت ترامپ گفته که او می‌خواهد دوباره آمریکا را «سفید» کند. جاستین آماش، نماینده جمهوری‌خواه از ایالت میشیگان، که اخیرا اعلام کرد این حزب را ترک می‌کند، اظهارات ترامپ را «نژادپرستانه و نفرت‌انگیز» خواند. اوکاسیو‌کورتز گفته‌های رئیس‌جمهوری را تقبیح کرد و گفت: «آقای رئیس‌جمهور، کشوری که من از آن آمدم و کشوری که همه ما به آن سوگند یاد کردیم، ایالات‌متحده است. شما عصبانی هستید، چراکه نمی‌توانید آمریکایی را تصور کنید که ما هم در آن هستیم.» الیزابت وارن، نامزد درون گروهی دموکرات‌ها برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا، هم گفته است: «بگذارید درباره این اظهارنظر زننده صریح باشیم: یک حمله نژادپرستانه و بیگانه‌هراسانه علیه نمایندگان زن دموکرات عضو کنگره.»

ترامپ هر چند که مشخصا در توییت‌های خود از کسی نام نبرد اما همگان می‌دانستند که هدف وی «این دار و دسته» است. ترامپ در توییت خود سعی کرده بود جانب نانسی پلوسی را بگیرد تا به شکاف بیشتر در داخل حزب دموکرات دامن بزند. نانسی پلوسی و «این دار و دسته» بر سر استیضاح ترامپ در مقطع کنونی اختلاف نظر دارند و پلوسی بر این باور است که استیضاح ترامپ موجب می‌شود در سنا جان سالم به در برد و شانس وی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ بالاتر برود.

عمده اختلاف این گروه ۴ نفره با ترامپ در اسکان مهاجران و پناهجویان خلاصه می‌شود که دموکرات‌ها اعتقاد دارند بسیار غیرانسانی است. ترامپ اخیرا دستور صادر کرده است که مهاجران به گواتمالا هدایت شوند. همچنین در چند روز اخیر برخورد با مهاجران ثبت‌نشده در چند شهر آمریکا شدت گرفته است.  ایلهان عمر هم در واکنش به توییت ترامپ در سلسله توییت‌هایی به رئیس‌جمهوری آمریکا متقابلا حمله کرد. او نوشت: «به‌عنوان یک عضو کنگره، تنها کشوری که قسم خورده‌ام به آن کمک کنم ایالات‌متحده آمریکا است.» او ادامه داده است: «برای همین است که می‌جنگیم تا از بدترین اتفاقات کشور را محافظت کنیم؛ از بدترین و آلوده‌ترین رئیس‌جمهوری که ایالات‌متحده به خود دیده است.» طالب و پرسلی هم چند مشت متقابل به رئیس‌جمهوری زده‌اند. طالب نوشته است: «مبارزه با فساد در ایالات‌متحده؛ این کار هر روز من است تا دولت را در برابر زنان کنگره مسوول نگه دارم.» پرسلی هم در توییتی نوشت: «نژادپرستی چه شکلی است؟» او در ادامه توییت‌هایش نوشت: «ما همان شکل دموکراسی هستیم که باید باشد. ما جایی نمی‌رویم. مگر اینکه به واشنگتن بازگردیم تا برای خانواده‌هایی بجنگیم که در این سیستم هر روز بیشتر به حاشیه رانده می‌شوند.» البته ترامپ به حمله‌های خود در عصر یکشنبه ادامه داد و در حساب کاربری خود نوشت که آنها در مورد کشورش بسیار بد صحبت می‌کنند. او در این سری از توییت‌های خود تصریح کرد بسیار ناراحت است که دموکرات‌ها این‌گونه از نمایندگان خود دفاع می‌کنند و گفت که مشتاقانه در انتظار انتخابات ۲۰۲۰ است، اگر آنها همچنان به این استراتژی متوسل شوند.

نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا هم به‌رغم اختلافات شدیدی که با «این دار و دسته» دارد اما دفاع خوبی از هم‌حزبی‌هایش کرد. او گفت که منظور ترامپ از اینکه بیایید آمریکا را مجددا بزرگ کنیم، چیزی جز سفید کردن آن نیست. او نوشت: «تکثر ما راز قدرت و اتحاد ما است.» در یک توییت جداگانه پلوسی از ترامپ خواست که درخصوص خط‌مشی‌های مهاجرتی انسانی با کنگره همکاری و حمله به مهاجران را متوقف کند. بن ری لوهان، نماینده مجلس نمایندگان از نیومکزیکو که نایب رئیس مجلس نمایندگان آمریکا است سخنان نانسی پلوسی را به‌نوعی دیگر منعکس کرد و در توییتی نوشت: «یک توییت نژادپرستانه از یک رئیس‌جمهور نژادپرست.» در برنامه یکشنبه با فاکس‌نیوز، لوهان به کریس والاس گفت: این توییت نژادپرستانه بود. به افراد می‌گوید برگردید به همان جایی که از آن آمده‌اید! اینها افرادی هستند که با رای مردم آمریکا انتخاب شده‌اند تا به آنها خدمت کنند.»

توییت‌های ترامپ حالا نیرویی به نامزدهای دموکرات انتخابات داده است تا قدرتمندانه بتوانند به رئیس‌جمهوری آمریکا حمله کنند. جو بایدن، معاون ریاست‌جمهوری در دوره باراک اوباما روز یکشنبه توییت کرد: «قدرت آمریکا همواره نشات گرفته از تکثر ما بوده است. اما پرزیدنت ترامپ همواره درحال نفرت‌پراکنی و اختلاف‌افکنی است و تنش‌های نژادی را در این کشور مدام بالا می‌برد.» او در ادامه سری توییت‌های خود نوشت: «نژادپرستی و بیگانه‌هراسی جایی در این کشور ندارند.» شهردار پیتی بوتیگیگ، روز یکشنبه در آیووا گفت: این ایده که ریشه افراد را مورد سوال قرار دهیم که به کجا تعلق دارند، به‌خاطر اینکه قدرت را به چالش کشیده‌اند، چیزی است که سابقه طولانی و در بخشی از تاریخ سیاه کشور ما قرار دارد.» به نظر می‌رسد با گاف جدید ترامپ فرصت خوبی برای دموکرات‌ها فراهم شده است تا حملات تازه‌ای را علیه رئیس‌جمهوری آمریکا سازماندهی کنند.