جنگ داخلی در میان توری‌ها

برکو همچنین تصریح کرده است که افراد ضداروپایی که قرار است جانشین ترزا می شوند، حق ندارند اتحادیه اروپا را بدون توافق ترک کنند. این بخش از سخنان وی در واقع اشاره به بوریس جانسون و دومینیک راب دارد که گفته‌اند آنها حتی شده بدون توافق هم اتحادیه اروپا را ترک خواهند کرد. به گفته برکو اگر پارلمان مخالف خروج بدون توافق باشد، نخست‌وزیری که جانشین ترزا می شود، حق ندارد از این خواسته پارلمان سرپیچی کند. با کناره‌گیری ترزا می از سمت نخست‌وزیری، بریتانیا وارد بحران سیاسی جدی شده است. محافظه‌کاران باید هرچه سریع‌تر جایگزین خانم نخست‌وزیر را پیدا کنند.

داخل حزب رقابت بین طرفداران برگزیت سخت (خروج بدون توافق) و برگزیت نرم (خروج با توافق) در جریان است. در این شرایط افراد زیادی خود را وارد رقابت کرده‌اند. یکی از این افراد، «روری استیوارت» است که می‌گویند او یک بمب انتحاری است تا راه برای نخست‌وزیری مایکل گوو باز شود اما وی این ادعا را رد می‌کند. با این حال هرکسی که قرار است جانشین ترزا می شود، ابتدا باید دو‌دستگی حزب خود را درخصوص برگزیت رفع و رجوع کند، آنگاه به موضوع توافق روی آورد. این شرایط برای حزب کارگر بدتر هم است. برگزیت موجب شده احزاب اصلی بریتانیا دچار سردرگمی شوند. موضوع اما زمانی پیچیده‌تر می‌شود که اخیرا اتحادیه اروپا اعلام کرده است که حاضر نیست درباره برگزیت مجددا با مقامات بریتانیایی مذاکره کند. رویترز در گزارشی نوشت: ژان کلود یانکر، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا در پی بحران جانشینی ترزا می در بریتانیا، روز سه‌شنبه اعلام کرد که اتحادیه اروپا درباره توافقی جدید با بریتانیایی‌ها مذاکره نخواهد کرد. برگزیت پس از اعلام خروج ترزا می از دولت که در ماه ژوئن رخ خواهد داد، پا در هوا مانده است. درحال‌حاضر در داخل حزب حاکم این کشور بیشتر از آنکه به برگزیت پرداخته شود، به مبحث جانشینی ترزا می پرداخته شده است. اتحادیه اروپا بر این باور است حتی کسانی که خواستار خروج با توافق هستند، دنبال یک توافق بهتر به سود بریتانیا هستند اما این نکته را هم می‌دانند که بدون توافق کار بریتانیا سخت‌تر است. سوای افرادی چون جانسون و راب، افرادی مانند جرمی ‌هانت، وزیرخارجه بریتانیا بر این باورند که خروج بدون توافق یک خودکشی سیاسی به‌حساب می‌آید. با این حال در داخل حزب کسانی پیشتاز هستند که توافق بدون خروج را هم به‌عنوان گزینه‌ای روی میز مدنظر دارند. این درحالی است که فردی مانند جرمی ‌هانت که در رفراندوم سال ۲۰۱۶ به باقی ماندن در اتحادیه اروپا رای داده است، هم‌اینک برگزیت را پذیرفته اما گفته است که در صورت انتخاب به‌عنوان نخست‌وزیر در مورد توافق جدیدی با مقامات بروکسل وارد مذاکره خواهد شد. اتحادیه اروپا در مقابل با قاطعیت می‌گوید که مذاکره دیگری در کار نخواهد بود.

یانکر پیش از دیدار با مقامات اتحادیه اروپا در بروکسل گفت: «من پیش‌تر واضح به ترزا می گفتم که اتحادیه اروپا دیگر مذاکره نخواهد داشت.» لئو وارادکار، نخست‌وزیر ایرلند هم با انتقاد از کسانی که در داخل بریتانیا به‌دنبال خروج بدون توافق هستند گفت که ترس‌ها از خروج بدون توافق در داخل اتحادیه درحال رشد است. او به خبرنگاران گفت: «خروج بدون توافق ریسک بزرگی است. البته این احتمال هم وجود دارد که نخست‌وزیر جدید بریتانیا مجددا دنبال مذاکره با مقامات بروکسل باشد.»مهم‌ترین اختلافات درخصوص برگزیت به مرز ایرلند جنوبی و شمالی باز می‌گردد که ایرلند جنوبی در اتحادیه اروپاست و پس از جدایی بریتانیا مرز بین دو کشور به مشکل برخواهد خورد. براساس تاریخ جدیدی که برای بریتانیا تعیین شده است که تا آن زمان نوع خروج خود را انتخاب کند، در ۳۱ اکتبر سال جاری این جدایی به‌طور خودکار رقم خواهد خورد، چه توافق حاصل شود، چه نشود.

جرمی ‌هانت اما می‌گوید برخلاف خواسته جانسون و کسانی که خروج بدون توافق را روی میز نگه داشته‌اند، هرکسی به‌دنبال خروج بدون توافق باشد، با پاسخ «نه» از سوی پارلمان روبه‌رو خواهد شد.‌ هانت در گفت‌وگو با روزنامه دیلی‌تلگراف خروج بدون توافق را خودکشی سیاسی دانسته و گفته است که هیچ‌وقت در انتخابات عمومی بحثی روی خروج بدون توافق صورت نگرفت. ‌هانت جزو کسانی است که به‌دنبال توافق جدید است، چراکه توافق قبلی بخت خود را سه ‌بار به آزمایش گذاشت اما هر بار جواب رد شنید. لیام فاکس، وزیر تجارت که برای نخست‌‌وزیری نامزد نشد، گفت که خروج بدون توافق دارای مزیت است اما این را هم اضافه کرد که خروج بدون توافق بهتر از باقی ماندن است. وی گفت: مطمئنم که اتحادیه اروپا خواستار یک توافق جدید نیست و این شانس را برای کسانی که خواستار خروج بدون توافق هستند بالاتر می‌برد.