رویترز در گزارشی می‌نویسد: جو بایدن، معاون سابق رئیس‌جمهوری آمریکا و یکی از ده‌ها نامزد دموکرات‌ها نشان داد که در سه هفته اول از کارزار انتخاباتی خود بسیار قوی عمل کرده و حالا این سوال مطرح است که آیا کسی می‌تواند وی را متوقف کند؟ به گزارش رویترز، بایدن در نظرسنجی‌ها از ۲۳ نامزد دیگر سرتر است و ترامپ هم به‌گونه‌ای عمل می‌کند که گویی وی را رقیب اصلی خود در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ می‌بیند. پیش از شروع کارزار انتخاباتی در روز شنبه که در فیلادلفیا برگزار شد، بایدن ۷۶ ساله تمامی شک و شبهه‌ها را درباره سن و سالش و همچنین توانایی‌اش در جمع‌آوری کمک‌های مالی از بین برد و دیگر این سوال مطرح نیست که آیا او به‌زودی از دور رقابت‌های دموکرات‌ها خارج خواهد شد یا نه؟

جو تریپی، یکی از کهنه‌کاران دموکرات درحوزه اجرایی کارزارهای انتخاباتی به رویترز گفت: «الان کل رقابت در درون دموکرات‌ها، حول و حوش جو بایدن است.» البته ممکن است گیر و دارهایی پیش‌روی وی باشد. ماه بعد اولین رویداد بزرگ رقابت برای جو بایدن و دموکرات‌ها از طریق برگزاری مناظره فراهم خواهد شد. بایدن ممکن است متوجه شود که وی هدف نخست حمله از سوی سایر نامزدها، به‌ویژه پیشروها (چپ‌های تندرو) است. او همچنین مسوبق به سابقه دارای گاف‌های اساسی است که این امر ممکن است به وجهه او در سطح ملی آسیب وارد کند.

چارلز چمبرلین‌، مدیر اجرایی مدافعان دموکرات‌های پیشرو در آمریکا می‌گوید: «از مدت‌ها پیش گفته بودم که روزهای خوب جو بایدن فقط روزهای آغازین کارزار انتخاباتی‌اش خواهد بود.» بنا به داده‌های «Real Clear Politics»، بایدن، به‌طور متوسط از ۴۰ درصد حمایت هیات انتخاب‌کنندگان دموکرات، در نظرسنجی‌ها برخوردار است. او با ۲۰درصد از رقیب اصلی خود برنی سندرز، سناتور ورمونت جلوتر است. این درحالی است که برخی از استراتژیست‌های انتخابات ریاست‌جمهوری به رویترز گفته‌اند انتظار دارند که برخی دیگر از نامزدها خود را بالاتر بکشند اما حضور قدرتمند بایدن ممکن است ادامه‌دار باشد.

تاریخ نه چندان دور

در انتخابات اخیر، یکی از پیشتازهای حزب دموکرات به نام ال‌گور که خود سابقه معاونت ریاست‌جمهوری را داشت، به‌رغم اینکه رقابت‌ها را خوب آغاز کرد در نهایت شکست خورد. در انتخابات سال ۲۰۱۲ نیز چنین سرنوشتی گریبان میت رامنی، نامزد جمهوری‌خواهان را گرفت. در سال ۲۰۰۸، هیلاری کلینتون شخص مورد علاقه دموکرات‌ها در انتخابات مقدماتی کار خود را خوب آغاز کرد اما در نهایت رقابت را برای انتخابات ریاست‌جمهوری به باراک اوباما واگذار کرد. در انتخابات سال ۲۰۱۶ نیز برنی سندرز چنین سرنوشتی پیدا کرد. در شرایطی که رقابت‌ها را خوب آغاز کرده بود اما در نهایت در مواجهه با هیلاری کلینتون بازنده شد. هر چند که باید گفت موفقیت برنی سندرز در آن دوران تا حدی قابل‌توجه بود.

این امر در سال ۲۰۲۰ شدت بیشتری پیدا می‌کند، چرا که بیش از ۲۰ نفر در این دوره وارد رقابت‌ها شده‌اند. تریپی می‌گوید که دو جین نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری درحزب دموکرات‌ قصد دارند که بایدن را به چالش بکشند. او می‌افزاید: بیش از ۲۰ نامزد قدرتمند وجود دارد که از نظر آنها بایدن رقیب اصلی‌شان به‌حساب می‌آید، برای همین هرکس در این زمین حاضر به بازی شود، کار سختی در پیش دارد. این در شرایطی است که بایدن برای برخی از رای‌دهندگان مورد مناسب‌تری برای رای دادن نسبت به نامزدهای گمنام این حزب است. در سال ۲۰۰۴ میلادی، جان کری دموکرات، یک چهره قوی و دارای سابقه طولانی‌مدت درحزب دموکرات توانست با چنین استدلالی افرادی مانند هوارد دین و برنی سندرز را کنار بزند.

رابرت شرام، استراتژیست ارشد جان کری در آن زمان گفت که دموکرات‌ها از اینکه فردی مانند هوارد دین به جنگ با جورج بوش جمهوری‌خواه برود، ترسیده‌ بودند. در آن «زمان چه کسی بوش را شکست می‌دهد» به سوال حیاتی حزب دموکرات تبدیل شد. در این زمینه شرام هشدار داد که ممکن است ورق در انتخابات ۲۰۲۰ بچرخد. در همین حال در روزنامه نیویورک‌تایمز هم جیل فیلی‌پوویک، ستون‌نویس این روزنامه در یادداشتی تحت عنوان «آیا کسی می‌خواهد جو بایدن، رئیس‌جمهوری آنها شود؟» کار بایدن را برای انتخابات ریاست‌جمهوری، کاری تقریبا نشدنی خواند. او می‌نویسد: مهم‌ترین درخواست برای نامزدهای حزب دموکرات در انتخابات سال ۲۰۲۰ چیست؟ اینکه فردی قابل انتخاب از سوی مردم باشد. این مهم است که ما این را در ذهن داشته باشیم تا اینکه فردی را برای رقابت انتخاب کنیم که دارای خط‌مشی‌های خوب است. این حتی از اینکه فردی در گذشته عملکرد پیشرو در قانون‌گذاری داشته، مهم‌تر است. این حتی از اینکه فردی را به‌عنوان اولین زن، برای نامزدی انتخابات روانه رقابت‌ها کنیم، مهم‌تر است. این نویسنده تصریح می‌کند: متاسفانه تعداد اندکی از افراد حزب دموکرات به شاخص «چهره‌ای قابل انتخاب» توجه دارند. در این مورد خاص می‌توان به کارزار انتخاباتی کسی که از شنبه در فیلادلفیا کلید خورد، اشاره کرد: جو بایدن. شما می‌توانید او را فردی بدانید که پشت یک میز بزرگ نشسته، چهره‌ای عاقل است و می‌دانید که با وجود او دموکراسی آسیب نخواهد دید. این ایده از زمانی در بین دموکرات‌ها تقویت شده است که جو بایدن را فردی می‌دانند که می‌تواند آرای طبقه کارگر سفیدپوست را از دست دونالد ترامپ خارج کند. از همین منظر بایدن یک چهره برای برگزیده شدن از سوی مردم است.

بایدن در نظرسنجی‌ها در بین دموکرات‌ها پیشتاز است و با حاشیه امنیت خوبی نسبت به باقی نامزدها جلوتر بوده و در بین زنان و رای‌دهندگان رنگی نیز دارای حمایت است. اما این را باید در نظر گرفت که این پیشتازی فعلا تحت تاثیر نام بایدن است. درحال حاضر در انتخابات سال ۲۰۲۰ دو چهره در حزب دموکرات‌ها شاخص‌تر هستند: جو بایدن و برنی سندرز، سناتور ورمونت.

به اعتقاد این ستون‌نویس، اگر هر کدام از نامزدهای حزب دموکرات به‌عنوان رقیب اصلی دونالد ترامپ به جنگ وی بروند، احتمالا آرای لاتین‌تبارها، آفریقایی-آمریکایی‌ها و آسیایی‌ها را از آن خود خواهند کرد اما رای سفیدپوستان کارگر، به‌ویژه مردها به حساب دموکرات‌ها واریز نخواهد شد و این طبقه اعتبار جمهوری‌خواهان به حساب می‌آید. این درحالی است که به گفته کارشناسان درحزب دموکرات اختلاف وجود دارد تا چهره‌ای برگزیدنی را معرفی کنند.

زنان در انتخابات سال ۲۰۱۸ با حضورشان رکوردی را ثبت کردند. این زنان به دموکرات‌ها رای دادند اما طبقه کارگر سفید که حامی ترامپ هستند در این دوره بیشترین رای را به جمهوری‌خواهان دادند. زنان رنگین‌پوست و سیاه‌پوست نیز در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره رای خود را به دموکرات‌ها دادند و زنان سفیدپوست با درجه تحصیلات بالا نیز رای خود را این‌بار بیشتر از سال ۲۰۱۶ به دموکرات‌ها دادند. از زمانی که دونالد ترامپ وارد کاخ سفید شده است، زنان بیشترین اقدام را علیه او انجام داده‌اند. افشاگری‌ها علیه رئیس‌جمهوری و جنبش «من هم» از جمله این موارد است که موجب شکل‌گیری توفانی در انتخابات سال ۲۰۱۸ شد.

جیل فیلی‌پوویک با ارائه این داده‌ها تاکید می‌کند: در ۲۰ سال گذشته یک مرد دموکرات سفیدپوست نتوانسته است وارد کاخ سفید شود. یک مرد سفیدپوست از دهه ۱۹۷۰ نتوانسته است رای اکثریت را به‌دست بیاورد. به‌رغم همه اینها، که چه کسی به دموکرات‌ها رای می‌دهد، چه کسی برای آنها کار می‌کند، از بسیاری کسانی که نظرسنجی شده است، گفته‌اند که جو بایدن برگزیدنی‌ترین چهره دموکرات‌ها به حساب می‌آید. اما این گزاره به ما نمی‌گوید که چه کسی در انتخابات سال ۲۰۲۰ پیروز نهایی است.