«مارتین چولوف»، گزارشگر گاردین که از شهرک باغوز در شرق فرات گزارش می‌داد در گزارش یکشنبه ۱۰ فوریه نوشت، شاهدی که با گاردین سخن می‌گفت- پس از خروج قاچاقی از آخرین پایگاه داعش در شرق سوریه که در اختیار داعش بود- می‌گوید این درگیری در روستای «کشمه» (al Keshma)- روستایی نزدیک باغوز در ماه سپتامبر- رخ داد. «جمعه حمدی حمدان»، ۵۳ ساله و شهروند سوری که توانست از آخرین مقر داعش در شرق فرات بگریزد، به گاردین می‌گوید: «من البغدادی را با چشمان خودم دیدم. او در کشمه بود و در ماه سپتامبر خوارج درصدد دستگیری او بودند. این درگیری میان کودتاچیان و محافظان البغدادی بسیار شدید بود. آنها تونل‌هایی در میان خانه‌ها ساخته بودند. بیشتر آنها تونسی بودند و بسیاری از آنها هم کشته شدند.»

حمدان می‌گوید البغدادی سپس به باغوز منتقل شد و در اوایل ژانویه از آنجا به صحرا گریخت. چولوف، گزارشگر گاردین می‌افزاید روایت حمدان با گفته‌های برخی مقام‌های منطقه‌ای مورد تایید قرار می‌گیرد. بقایای خلافتی که رهبر داعش ساخته بود ظاهرا در باغوز نفس‌های آخر را می‌کشد. بسیاری از کارشناسان این منطقه را آخرین پایگاه داعش در سوریه دانسته‌اند. نیروهای خلافت با آگاهی از اینکه خلافت‌شان روزهای پایانی عمر خود را می‌گذراند خشاب‌های خود را نه روی «کافر غربی» که روی همکیشان و هم‌مسلکان خود نشانه رفته و خالی کرده‌اند. مقام‌های نظامی ارشد «نیروهای دموکرات سوری» (SDF) –نیروهای کردی که با داعش می‌جنگند- نیز گفته‌اند که دیگر اعضای داعش از لژیون‌های خارجی هم به این نبرد پیوستند از جمله اعضای الجزایری و مراکشی داعش. یکی از فرماندهان SDF در باغوز که با نام مستعار «عدنان عفرینی» با گاردین سخن می‌گفت، می‌گوید: «واقعا یک درگیری سخت بود و برندگان، نیروهای بازنده را تکفیر و از دم اعدامشان کردند. این درگیری از نیمه سپتامبر شروع شد و تلاشی واقعا جدی برای کشتن یا دستگیری البغدادی بود. فکر نمی‌کنیم که رهبر داعش هنوز در شهر باشد.»

حمدان می‌گوید البغدادی و نیروهای محافظش حدود ۶ ماه قبل و پیش از فرار در این منطقه بودند. او می‌گوید: «البغدادی طی این دوره تلاش کرد به‌گونه‌ای ظاهر شود که توجهی را به خود جلب نکند. او از خودروی قرمز رنگ قدیمی استفاده می‌کرد. در خیابان هیچ محافظی نداشت اما ما همگی می‌دانستیم او و محافظانش کجا هستند.» گاردین نام سرکرده کودتاچیان علیه البغدادی را «ابو معاذ الجزایری» ذکر کرده؛ داعش برای کشتن ابو معاذ که به احتمال زیاد یکی از ۵۰۰ جنگجوی داعش است، پاداش تعیین کرد. اما برخی دیگر از گزارش‌ها معتقدند داعش به الجزایری اتهام دست داشتن در تلاش برای ترور سرکرده خود را وارد نکرد، اما عادت به اختصاص پاداش در برابر از بین بردن برخی افراد نداشته است. ظاهرا اولین باری است که داعش برای از میان بردن مخالفان درونی‌اش جایزه تعیین کرده است. به هر روی، گاردین در ادامه گزارش خود می‌افزاید شهرک «نمشا» در کنار «باغوز» به ویرانه تبدیل شده‌ زیرا نیروهای کرد در کنار نیروهای ویژه بریتانیایی، فرانسوی و آمریکایی تور امنیتی خود را در آخرین پایگاه داعش گسترش داده‌اند.

نیروهای کرد در جبهه باغوز برآورد می‌کنند که حدود ۴۰۰ مبارز سرسخت داعشی از این منطقه محافظت می‌کنند. گویا این ۴۰۰ نفر سر تسلیم شدن ندارند. نیروهای کرد می‌گویند تاکنون موفق به تسخیر ۴۱ موضع از مجموع مواضع داعش در این منطقه شده‌اند. تصور این است که نیروهای خلافت خودخوانده غربی‌های بسیاری را در اسارت داشته باشند و احتمالا قصد دارند از آنها به‌عنوان ابزار چانه‌زنی در بزنگاه‌های پیش رو استفاده کنند. گزارشگر گاردین می‌افزاید: تصور بر این است که «جان کانتیل»، روزنامه‌نگار بریتانیایی، در میان این اسیران باشد و ساکنان باغوز که موفق به فرار شده‌اند می‌گویند غارهایی در آن حوالی حفر شده که از آنها برای پنهان کردن اسرا (از جمله کانتیل) و نیروهای داعش استفاده می‌شود. این روزها بمب‌های فراوانی بر این شهرک ریخته شده است. هواپیماهای شناسایی و جنگنده‌ها هم به پرواز درآمده‌اند. برخی در ارتفاع پایین و برای هراس‌افکندن در دل نیروهای داعش و شکستن دیوار صوتی به پرواز درمی‌آیند. «آرام کوچار»، از مبارزان کرد می‌گوید جنگجویان داعش از این هواپیماهای شناسایی و بدون سرنشین می‌ترسند و به ندرت در خیابان‌ها دیده می‌شوند مگر در مواقعی که دود غلیظ ناشی از انفجار و آتش و ... وجود داشته باشد.

یک مقام کرد که در فاصله‌ای ۷۰۰ متری از مواضع داعش قرار داشت به گاردین ‌گفت: «این نیروها بسیار متعهد و سرسخت هستند و قصد ترک منطقه را هم ندارند. ما دو خانه را گرفتیم اما تا قبل از اینکه شب فرا برسد نیروهای داعش این دو خانه را از ما پس گرفتند.» شنبه شب (۲۰ بهمن ماه) نیروهای کرد آخرین مرحله عملیات خود برای بازپس‌گیری باغوز را شروع کردند؛ عملیاتی که به آنها اجازه می‌دهد تا با اخراج داعش از این منطقه، آخرین قطعه از زمین‌ها را از این گروه پس گرفته و پایان نبرد با نیروهای خلافت را اعلام کنند. از سال ۲۰۱۳ که نیروهای خلافت در اوج قدرت بودند، بخش‌هایی از سوریه را گرفتند و منطقه‌ای از شرق حلب تا موصل را در اختیار داشتند که به نوشته گاردین منطقه‌ای به وسعت «ولز» در بریتانیا بود. نیروهای خلافت با از دست رفتن سرزمین‌ها و قوای خود به شیوه اسلاف خود رجعت می‌کنند: حملات تروریستی و اقدامات شورشی در شهرها.

روز جمعه ۱۹بهمن ماه یک گروه ۱۰ نفره از موتور سواران داعش قصد حمله به یک پایگاه آمریکایی در حوزه نفتی «العمر» را داشتند که لو رفت آن هم زمانی که یکی از این موتورها روی پلی نزدیک این پایگاه منفجر شد.  عفرینی می‌گوید پس از شکست داعش نبرد اطلاعاتی با آنها شروع خواهد شد زیرا آنها به درون جوامع و شهرها می‌خزند و تهدیدی چشمگیرتر را به‌دنبال خواهند داشت. او می‌گوید: «حضور آنها در شهرها و میان مردم عادی مستلزم یک جنگ اطلاعاتی در سطوح محلی است. این کار آسانی نخواهد بود.» آنها می‌خواهند ویروس خود را در میان مردم هم بگسترانند تا در موقع مقتضی باز هم بازگردند. موتور سیکلت‌های رها شده، سوخته در آتش، لباس‌های تکه تکه شده، تانکرهای سوخته، خانه‌های ویران و ... اینها تصاویری از آخرین پایگاه داعش است. کوچار می‌گوید: «این وضعیت ممکن است یک هفته یا بیشتر به طول انجامد.»