دربی سیاسی در کنگره آمریکا عکس: AFP

آنها سفید پوشیده بودند. ترامپ هم انتظار نداشت زنانی سفیدپوش در مراسم وی حاضر شوند. لباس سفید برای زنان در آمریکا سمبل اعتراض است؛ اعتراض به رویکردهای ضد زن. شیوه‌ای که از دهه ۱۹۰۰ جا افتاد و این رنگ به فرهنگ اعتراضی آمریکایی‌ها افزوده شد. اصل ماجرا هم این بود که زنان با این رنگ سفید لباسشان توانستند حق رای بگیرند و از آن به بعد این رنگ تبدیل به نماد اعتراض شد. البته ترامپ در سخنرانی روز سه‌شنبه خود می‌خواست با تهییج دیدگاه‌های ناسیونالیستی دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان مسائل موجود را ملی نشان دهد اما عمدتا در جریان سخنرانی دموکرات‌ها نشان دادند که همچنان با رئیس‌جمهوری آمریکا همدلی و همراهی ندارند. برای مثال چهره درهم و برهم برنی سندرز، یکی از دموکرات‌های برجسته آمریکایی نشان می‌داد که آنها اهمیتی به سخنان ترامپ نمی‌دهند.

با این حال او از جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها نیز خواست تا به مسائل امنیتی فارغ از دیدگاه‌های حزبی نگاه و آن را یک مساله ملی قلمداد کنند. به گزارش رویترز، تعطیلی بیش از یک ماهه دولت در آمریکا و پیروزی دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان موجب شد تا ترامپ مانند سال گذشته یکدستی کنگره را حس نکند. با این حال جمهوری‌خواهان زمانی که ترامپ از ابرقدرتی آمریکا صحبت می‌کرد و شرح حالی از این روزهای اقتصاد این کشور می‌داد با شعار «آمریکا- آمریکا»ی جمهوری‌خواهان روبه‌رو شد. ترامپ در سخنرانی روز سه‌شنبه‌اش قسم خورد که دیوار را خواهد ساخت، دیواری که به شکاف دو حزبی در این کشور بیش از پیش دامن زده است و البته دموکرات‌ها را متهم کرد که تحقیقات بی‌ارزش آنها به رفاه ایجاد شده در آمریکا آسیب خواهد رساند. به گزارش رویترز، ترامپ در این سخنرانی از دموکرات‌ها خواست که مخالفت با تامین بودجه برای ساخت دیوار در مرز با مکزیک را کنار بگذارند. او در سخنرانی ۸۲ دقیقه‌ای‌اش دیدگاه‌های کلی سیاسی خود را مطرح کرد بدون آنکه جزئیاتی ارائه دهد.

ترامپ حضور مهاجران غیرقانونی را یک بحران فوری خواند که باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن حل‌وفصل شود. او پیش‌تر گفته بود که برای ساخت این دیوار اعلام شرایط اضطراری خواهد کرد اما روز سه‌شنبه ترامپ به جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها هشدار داد تا پایان مهلت آتش‌بس موقت بین کنگره و کاخ سفید، یعنی ۱۵فوریه تصمیم نهایی را بگیرند. دونالد ترامپ گفت: ما امشب یکدیگر را در یک ظرفیت نامحدود ملاقات می‌کنیم. کنگره‌ای جدید کار خود را آغاز کرده است و من اینجا ایستاده‌ام و آماده همکاری با شما هستم تا به توفیقاتی تاریخی برای همه آمریکایی‌ها دست یابیم. البته نحوه دست دادن نانسی پلوسی با دونالد ترامپ خود پیشاپیش از روزهای سخت رئیس‌جمهوری آمریکا حکایت دارد. ترامپ اما گفت: میلیون‌ها شهروند آمریکایی اکنون درحال تماشای ما هستند که در اینجا جمع شده‌ایم و امیدشان این است که حکومت ما نه به‌عنوان دو حزب بلکه به‌عنوان یک ملت باشد. او افزود: دستور کاری که امروز تعریف می‌کنم، دستور کاری جمهوری‌خواه یا دموکرات نیست؛ بلکه دستور کار مردم آمریکاست. بسیاری از ما بر مبنای وعده‌های کلیدی مشترکی کمپین کرده‌ایم که از مشاغل آمریکایی، شکوه رسالت آمریکایی و قدرت غرور آمریکایی محافظت کنیم. در ژوئن وارد هفتادوپنجمین سالگرد رخدادی می‌شویم که ژنرال آیزنهاور آن را جنگ صلیبی خواند؛ آزادسازی متحدانه اروپا در جنگ جهانی دوم. رئیس‌جمهوری آمریکا تصریح کرد: «در قرن بیستم آمریکا آزادی را نجات داده، علم را متحول و طبقه متوسط را بازتعریف کرده است.» او ادامه داد: «اکنون باید جسورانه و شجاعانه به سمت فصل بعدی گام برداریم و معیار تازه‌ای از زیستن را برای قرن بیست‌ویکم تعریف کنیم.» رئیس‌جمهوری آمریکا بیان کرد، باید سیاست انتقام‌جویانه را کنار گذاشت و از ظرفیت نامحدود همکاری و سازش بهره جست. در کنار یکدیگر می‌توان به دهه‌ها بن‌بست سیاسی پایان داد.

ترامپ با سخنانش عمدتا به‌دنبال تهییج ناسیونالیستی قانون‌گذاران آمریکایی بود. او گفت: می‌توانیم بین اختلافات دیرین پل بزنیم، زخم‌های دیرین را درمان کنیم، ائتلاف‌های جدید بنا کنیم، به راهکارهایی تازه دست یابیم و آینده‌ای فوق‌العاده را برای آمریکا گشایش کنیم. تصمیم گرفتنش با ماست.

رئیس‌جمهوری آمریکا در ادامه سخنانش مدعی شد که توفیقات زیادی در حوزه اقتصادی داشته است. ترامپ گفت: «در دو سال گذشته دولت من با جدیت و سرعتی مثال‌زدنی در راستای مقابله با مشکلات حرکت کرده و با گذشت تنها دو سال از انتخابات، شاهد توفیق اقتصادی بی‌سابقه‌ای بوده‌ایم که نمونه مشابه آن در گذشته به سختی قابل ملاحظه است. چیزی شبیه آن وجود ندارد. ۳/ ۵ میلیون شغل جدید ایجاد کرده‌ایم؛ چیزی که بسیاری می‌گفتند غیرممکن است اما واقعیت این است که ما تازه اول کاریم.» سخنان ترامپ که به این نقطه می‌رسد برخی از قانون‌گذاران آمریکایی به نشانه حمایت از ترامپ شعار «USA» سر می‌دهند. او تاکید کرد که دستمزدها افزایش یافته‌اند و بیکاری به پایین‌ترین نرخ خود در نیم قرن اخیر رسیده است.

ترامپ در ادامه سخنانش به بحث مسائل امنیتی ورود کرد اما برای این‌کار دست به یک شیوه تبلیغاتی و هوشمندانه زد. او زنی به نام آلیس جانسون را مثال زد که به اتهام حمل مواد مخدر به حبس ابد محکوم شده بود اما به‌دلیل حسن رفتار پس از ۲۲ سال حبس، از زندان آزاد شد. او گفت که آلیس در زندان به فرد بهتری تبدیل و مایه الهام بسیاری از افراد در آمریکا شد. در این لحظه آلیس با چشمان گریان و با اشاره ترامپ از جایش برخاست. ترامپ گفت که قانون باید اصلاح شود. نخست باید مسیر عدالت را هموار کرد تا افرادی مانند آلیس گیر سخت‌گیری‌های آن نیفتند و بعد آنکه دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان تنها ۱۰ روز فرصت دارند تا برای تامین بودجه ساخت دیوار تصمیم بگیرند.

ترامپ همچنین در بخش سیاست خارجی‌اش گفت که توفیقاتی به دست آورده است. او مدعی شد که با سیاست‌هایش ایران را مهار کرده است و بعد اعلام کرد که توانسته توسعه‌طلبی کره‌شمالی را مهار کند و خبر داد که در روزهای ۲۷ و ۲۸ فوریه در ویتنام با رهبر کره‌شمالی دیداری مجدد خواهد داشت. او پس از آن گفت که در حوزه تجارت خارجی نیز مسائل را به سود آمریکا رقم زده و نفتا را به‌عنوان شاهدی برای ادعایش مثال آورد. ترامپ همچنین تقصیر جنگ تجاری آمریکا با چین را متوجه پکن نکرد و گفت مقصر رهبران (پیشین) و نمایندگانی هستند که این فرصت را برای چینی‌ها فراهم کرده‌اند. ترامپ اما گفت که توانسته به این روند ناعادلانه پایان دهد.

 

04-01