به گزارش رویترز، براساس تحقیقات صورت گرفته طی روزهای ۲۱ تا ۲۵ دسامبر، در این نظرسنجی مشخص شده است که ۴۳ درصد بزرگسالان ترامپ را برای تعطیلی دولت مقصر می‌دانند و این رقم برای دموکرات‌ها به ۳۳ درصد می‌رسد. در این میان ۷ درصد نیز جمهوری‌خواهان کنگره را برای تعطیلی دولت مقصر اعلام کرده‌اند.  تعطیلی دولت از سوی دونالد ترامپ صورت گرفت، چراکه دموکرات‌ها و برخی جمهوری‌خواهان مخالف تامین ۵ میلیارد دلار برای دیوارکشی در مرز مکزیک بودند. هزینه برآورد شده برای تکمیل این پروژه ۲۳ میلیارد دلار است.

در این نظرسنجی مشخص شده است که ۳۵ درصد از مردم از کلیت بودجه امسال که شامل هزینه ساخت دیوار نیز هست، حمایت می‌کنند، اما فقط ۲۵ درصد به صراحت تاکید کردند پشتیبان دیوارکشی ترامپ در مرز مکزیک هستند. سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید روز پنج‌شنبه طی بیانیه‌ای تصریح کرد: هر لایحه‌ای که تصویب می‌شود باید به اندازه کافی هزینه‌های تامین امنیت مرزها را هم لحاظ کند. البته در این بیانیه اشاره مستقیم به دیوارکشی در مرز مکزیک نشده است. در این شرایط هر دو اتاق مربوط به لایحه بودجه، روز پنج‌شنبه جلسه‌ای فوری را برای پایان دادن به تعطیلی دولت برگزار کردند اما هیچ‌کدام اقدامی در این زمینه انجام ندادند.

جاستین گودمن، سخنگوی چاک شومر، رهبر دموکرات‌ها در سنا گفت: هنوز بین دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان بر سر لایحه اختلافات عمیقی وجود دارد. جیم مک‌گاورن، به‌عنوان یک دموکرات تلاش بسیاری کرد که دولت را در بخش‌های اورژانسی تا ۸ فوریه باز نگه دارد اما در این جلسه میکروفن او را خاموش کردند و به پیشنهاد وی بی‌توجهی کردند. جلسه مجلس نمایندگان کمتر از سه دقیقه طول کشید. مک‌گاورن به رویترز گفت: این یک درخواست مشروع و قانونی بود که به جمهوری‌خواهان پیشنهاد شد. آنها اما حتی به من توجه هم نکردند. این همان شیوه‌ای است که جمهوری‌خواهان برای اداره کشور پیاده می‌کنند.

تعطیلی ادامه دارد

تعطیلی دولت آمریکا که به‌دلیل اختلاف دونالد ترامپ با دموکرات‌ها بر سر پروژه دیوار امنیتی در مرز مکزیک اتفاق افتاده، احتمالا تا یک هفته دیگر و بعد از آغاز سال ۲۰۱۹ طول خواهد کشید. روز پنج‌شنبه نیز نشست چند دقیقه‌ای جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها که به‌خاطر تعطیلات سال نوی میلادی شاهد حضور اندک نمایندگان بود و هدف آن پایان دادن به تعطیلی دولت بود، بدون نتیجه پایان یافت. این نشست تا ساعت ۱۰ صبح دوشنبه به تاخیر افتاد اما رایزنی‌ها درباره بودجه روز چهارشنبه در دوازدهمین روز تعطیلی دولت ادامه خواهد داشت.

در این نشست هریک از دو طرف بر موضع خود پافشاری کردند و دموکرات‌ها با اختصاص هزینه‌هایی برای دیوار امنیتی ترامپ مخالفت کردند. مساله اصلی اکنون موافقت با بودجه‌ای برای ساخت دیوار طبق تصمیم دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در مرز این کشور با مکزیک است و دموکرات‌ها تاکنون با این پروژه مخالفت کرده و جلوی اجرای آن را گرفته‌اند. جدیدترین تحولات نشان می‌دهد که دو طرف ظاهرا با این موضوع کنار آمدند که این اختلاف تا سال ۲۰۱۹ ادامه پیدا می‌کند. این مناقشه سبب شده صدها هزار کارمند فدرال یا به مرخصی بدون حقوق بروند یا اصلا ندانند که قرار است حقوق‌شان را کی دریافت کنند. در عین حال رئیس‌جمهوری آمریکا گفته که از مطالبه‌ برای دریافت بودجه‌اش برای ساخت این دیوار کوتاه نخواهد آمد و چندی پیش از امضای یک بسته بودجه‌ای کلی امتناع کرد که این سبب تعطیل شدن بخش‌های بزرگی از دولت آمریکا شد. با این وجود دموکرات‌ها که در ژانویه کنترل مجلس نمایندگان آمریکا را به دست خواهند گرفت، به همراه عده‌ای از هم‌حزبی‌های ترامپ گفتند که بودجه پنج میلیارد دلاری موردنظر ترامپ را به او نخواهند داد. ترامپ روز پنج‌شنبه در یک توییت نوشت: آیا دموکرات‌ها نهایتا نفهمیده‌اند که ما نیاز مبرمی به امنیت مرز و دیواری در مرز داریم؟ باید جلوی مواد مخدر، قاچاق انسان و اعضای گروه‌های تبهکار را از آمدن به کشورمان بگیریم. آیا دموکرات‌ها نمی‌فهمند که اکثر کسانی که حقوق دریافت نمی‌کنند، دموکرات هستند؟

گزارش‌ها حکایت از این دارد که تعطیلی دولت، روی زندگی ۸۰۰ هزار نفر تاثیر گذاشته است. آژانس‌های دولتی هشدار دادند که کم‌کم روند اختلالات در ارائه سرویس‌ها آغاز شده است. آژانس مدیریت اضطراری فدرال در این رابطه گفت: با توجه به تعطیلی، دولت نمی‌تواند بیمه‌های جدید سیل را پرداخت کند، از این‌رو در خرید و فروش خانه اختلال ایجاد شده است.

اداره مدیریت کارکنان نیز گفت که اگر در پرداخت هزینه‌ها و صورتحساب کارمندان دولت مشکل ایجاد شود، باید راهکارهایی در نظر گرفته شود که به مشکل برنخورند. اختلافات درخصوص دیوارکشی در مرز مکزیک با تاریخ انقضای ۲۰ درصد از بودجه آمریکا همزمان شده است. ۸۰ درصد دیگر به‌طور کامل تامین می‌شود و تحت‌تاثیر تعطیلی دولت قرار نمی‌گیرد. در ارگان‌های زیرمجموعه وزارتخانه‌هایی مانند امنیت کشور، کشاورزی، دادگستری و سایر آژانس‌های مربوطه، بخش‌های غیرضروری‌شان غیرفعال شد تا تکلیف دولت آمریکا روشن شود.

چشم‌انداز بازگشایی دولت کمی ضعیف است. مجلس نمایندگان با تقاضای ۵ میلیارد دلار موافقت کرد اما چشم‌انداز در سنا برای تصویب لایحه بودجه موردنظر ترامپ بسیار ضعیف است. احتمالا اقدام بعدی برای رفع مشکل، در تاریخ سوم ژانویه صورت گیرد، زمانی که مجلس نمایندگان به دست دموکرات‌ها بیفتد. در آن زمان مک‌گاورن و سایر دموکرات‌ها انتظار دارند هزینه‌های اضافی کمک‌های امدادی نیز به همراه بودجه ارائه شود. پت رابرترز در سنا گفت: ما هم در سمت جمهوری‌خواهان قرار داریم و به بودجه‌ای که دولت آن را امضا نمی‌کند، رای نمی‌‌دهیم.