افشای روابط کوشنر و سلمان

روزنامه نیویورک‌تایمز آمریکا در گزارشی با عنوان «عاشقانه‌های جارد کوشنر: چطور سعودی‌ها دوستی در کاخ سفید پیدا کردند» از اسنادی پرده برمی‌دارد و به نقل از «مقام‌های مطلع» روابط ویژه بین جارد کوشنر، داماد دونالد ترامپ و محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی را افشا می‌کند. «دیوید کرک پاتریک»، «بن هوبارد» و دیگران در گزارش ۸ دسامبر خود نوشتند که مسوولان ارشد آمریکا از همان ابتدا نگران روابط کوشنر با بن‌سلمان به‌خصوص از همان ماه‌های اولیه روی کار آمدن دولت ترامپ بودند چراکه کوشنر مذاکرات خاص و غیررسمی با ولیعهد سعودی داشت. این دو از یک نظر شبیه به هم هستند: محمد عزیز کرده پادشاه است و کوشنر دردانه ترامپ. او اکنون داماد و البته مشاور خاورمیانه‌ای ترامپ هم است. سه مقام سابق آمریکایی که خواستند نام‌شان فاش نشود، به این روزنامه گفتند، کوشنر پختگی سیاسی لازم را ندارد و همین او را آلت دست سعودی‌ها کرده است. این منابع گفتند، به‌رغم تلاش‌ها برای کنترل سفت و سخت امور در داخل کاخ سفید و اعمال تدابیری با مضمون عدم ارتباط و تماس با مقامات خارجی و به‌رغم این محدودیت‌ها اما کوشنر ۳۷ساله و محمد ۳۳ساله به ارتباطات طولانی خود ادامه می‌دهند.

«پاتریک- هوبارد و دیگران» می‌نویسند که به گفته این سه مقام سابق کاخ سفید، تماس‌های مکرر بین این دو مرد از طریق تماس‌های تلفنی و مکتوب آنها ادامه داشته است. کوشنر به ارتباط با بن‌سلمان حتی بعد از قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی در ماه اکتبر هم ادامه داد و این را دو مقام ارشد سابق آمریکا تایید کرده‌اند. پروتکل‌های کاخ سفید محدودیت‌هایی بر این روند وضع خواهد کرد.

طبق پروتکل‌های کاخ سفید در تماس و دیدار با رهبران خارجی، نیروهای شورای امنیت ملی هم باید حضور داشته باشند.

این گزارشگران به نقل از «مقام‌ها» می‌نویسند که این دو در تماس‌های مکتوب یا شفاهی با نام کوچک یکدیگر را صدا می‌کردند. زمانی که فشارهای بین‌المللی بر ولیعهد سعودی به دلیل پرونده خاشقجی (او در ۲ اکتبر به قتل رسید) همزمان با اشاره سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به دست داشتن او در قتل افزایش یافت کوشنر مهم‌ترین مدافع شاهزاده در کاخ سفید شد. همچنین، حمایت کوشنر از محمد در دوران بحران نشان‌دهنده پیوندهای فردی آنهاست که در نهایت باعث شد ترامپ باز هم عربستان را در آغوش بکشد. به نوشته نیویورک‌تایمز، روابط بین کوشنر و بن‌سلمان اتفاقی نبود.

براساس اسناد، ایمیل‌ها و مکتوباتی که نیویورک‌تایمز به آنها دست یافته، محمد بن‌سلمان و مشاورانش به جلب حمایت آمریکا از سیاست‌های تندروی‌ محمد در منطقه و تقویت حضور شاهزاده در قدرت چشم دوخته بودند و بیش از دو سال پیش این روابط را با کوشنر برقرار کردند. این روزنامه می‌نویسد، هیاتی نزدیک به بن‌سلمان در ابتدای همان ماهی که ترامپ انتخاب شد به آمریکا سفر کرد و گزارشی را تهیه کرد که در آن کوشنر به‌عنوان نقطه محوری تعیین‌کننده در تلاش‌ها برای جذب حمایت دولت جدید آمریکا به رهبری ترامپ بود. به نوشته نیویورک‌تایمز، قبل از بازگشایی در روابط، سعودی‌ها می‌کوشیدند خود را متحدی اساسی برای آمریکا جا بزنند که می‌تواند دولت ترامپ را در رسیدن به وعده‌هایش یاری رساند.

چنین بود که سعودی‌ها پیشنهاد کمک به حل درگیری اسرائیل و فلسطین و نیز پیشنهاد صدها میلیارد دلار از هزینه‌های خرید سلاح آمریکا و سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های آمریکا را دادند. همچنین این روزنامه می‌نویسد، هیات سعودی که شامل مستشاران نزدیک بن‌سلمان بودند و نوامبر ۲۰۱۶ به آمریکا رفتند به کوشنر پیشنهاد ایجاد ناتوی عربی را که به آن «ائتلاف نظامی اسلامی» اطلاق می‌شود، دادند و این پیشنهاد با تصمیم ترامپ عملی خواهد شد. هیات سعودی در سندی که به دست روزنامه لبنانی الاخبار رسید اعلام کرد که «حلقه داخلی ترامپ معامله‌گرانی هستند که شناختی از سنت‌های سیاسی ندارند و همین‌ها هستند که از کوشنر حمایت می‌کنند.»

اندکی پس از اینکه ترامپ به کاخ سفید راه یافت، این کوشنر بود که در فرآیند جانشینی در عربستان مداخله کرد و محمد را که هنوز ولیعهد نشده بود از پشت پرده بیرون کشید و به مسند ولایتعهدی نشاند. اکنون محمد خود را مدیون کوشنر می‌داند.  سی‌ان‌ان نیز در گزارش ۸ دسامبر به قلم «ورونیکا استراکلورسی» می‌نویسد کوشنر مذاکراتی خصوصی با ولیعهد عربستان به‌دنبال مرگ جمال خاشقجی داشت. کوشنر به ولیعهد «مشاوره» می‌داد که «چگونه از پس این توفان برآید.» کوشنر نقش «مشاور غیررسمی» بن‌سلمان را داشت. اگرچه پروتکل‌های کاخ سفید بیان می‌داشت که اعضای شورای امنیت ملی باید در تماس با رهبران خارجی حضور داشته باشند؛ اما در همان زمان کوشنر با ولیعهد در مورد مرگ خاشقجی گپ‌وگفت غیررسمی و خودمانی داشت. براساس نوشته سی‌ان‌ان، کوشنر و بولتون یک هفته پس از ناپدید شدن خاشقجی با بن‌سلمان تماس برقرار کردند. سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید می‌گوید: «آنها در تماس با ولیعهد خواستار ارائه جزئیات بیشتر و شفاف بودن دولت عربستان در فرآیند تحقیقات بودند.»